Correct achterwaarts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Correct achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:27

Ik heb even gekeken tussen de achterwaarts topics, maar heb de oplossing voor mijn probleem nog niet direct gezien, vandaar dit topic

Sinds kort proberen we het achterwaarts er af en toe al bij te pakken. Het achterwaarts zelf gaat goed, ze reageert goed op m'n been. Maaarrrrr: wat ze dan niet wil, is haar hoofd netjes omlaag houden. Het hoofd gaat omhoog en ik kan er niets aan doen. Nu neem ik al genoegen met een heel klein stapje met het hoofd redelijk naar beneden, dan beloon ik haar uitgebreid en stop er ook mee. Ik heb les, maar wil graag weten of er misschien gouden tips zijn voor dit probleem.

M3isSi3j

Re: Correct achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:12

Het probleem zit hem niet in de achterwaards oefening maar in de nagevelijkheid van je paardje.

Als een paard onvoldoende over zn rug komt en daarbij dus niet zn achterhand er bij plaats zal die nooit echt goed nagevelijk zijn. DIt merk je op verschillende manieren. Zo worden ze vaak te zwaar in de hand bij moeilijkere oefeningen of rollen zich juist op zoddat je contact verliest. Ook wil het wel eens voorkomen dat ze min of meer uitbreken en zelfs tegen de hand, been en zit in komen en bij een ander verliezen ze tempo of impulz.

Bij achterwaards word de achterhand goed geactiveerd en is het van balang dat die goed over zn rug komt. Als dit niet het geval is heb je kans dat een van de bovengenoemde situaties zich voordoet. En bij jou breekt die uit.

Ga eens werken aan de effecten van je hulpen. Rij heel veel tempowisselingen en figuren. Daarbij moet je veel op de binnehoefslag en diagonale (of AC, BE lijnen). AL deze oefeningen rij je op enkel je been en zit hulpen en ter verduidelijking kan je je stem hulp gebruiken. Op deze manier zal die recht gericht worden, in balans komen en los laten in zn rug. Ook zal zn achterhand meer geactiveerd worden en zal je merken dat die op een andere manier nagevelijk word, dat die hand zal volgen en de hoofd/hals houding het zelfde blijft bij moeilijkere oefeninen.

Pas als die goed nagevelijk is kan je opnieuw gaan werken aan het achterwaards. Probeer het eens als die echt nagevelijk is, dan zal je merken dat die hoofd/hals houding het zelfde blijft. Oww.. het is wel belangrijk dat je weet dat achterwaards een oefening is die werkt op een been en zit hulp, verander de druk niet in zn mond.

Succes

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 12:35

Thanks! We zijn al idd heel druk bezig met rechtrichten en haar goed over de rug laten lopen. Dat gaat stapje voor stapje al beter, maar we moeten er echt hard aan werken
Ik heb ook gemerkt dat ze hele kleine stukjes wél nagevelijk achteruit kan, maar dan raakt ze in panike en vlucht ze met het hoofd omhoog naar achteren. Misschien geef ik dan inderdaad wel teveel druk, ik probeer het zeker wel om het op m'n beenligging en houding te doen, maar misschien sluipt het er wel teveel in, dat ze daarvan in paniek raakt.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:42

als ze nou naar achtere vlucht tegen de hand in moet je gewoon naar vore rijden.. draaf gelijk weg en pas als ze weer lekker in die nagevelijkheid zit en het vertrouwen in je hand heeft probeer je het weer eens opnieuw.

Misschien is het een goede om iemand er ff naast te zetten als je achterwaards witlt. Die kan controleren of je niet stiekum de druk van vore veranderd en hem des noods een stukje op weg helpen door tegen druk te geven op zn borst om jou hulp te verduidelijken.