Problemen met galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Problemen met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:58

Op de ponyboerderij waar ik vrijwilligerswerk doe, staat een paard dat niet altijd even gemakkelijk is met het rijden. Een tijdje terug zijn we met bijzetteugels gaan rijden omdat ze de kinderen er haast voorover aftrok omdat ze zo liep te stieren met haar hoofd. Bijzetteugels in plaats van aan de singel aan de bovenkant van het zadel bevestigd.

Dat ging al een stuk beter. Het geklier hield er niet mee op, maar we konden wel weer met een gerust hart de kinderen op haar laten rijden.

Nu ging de eigenaresse van het paard (tevens projectleidster) op vakantie. Vlak voor ze op vakantie zou gaan, werd Raya (het paard dus) steeds vervelender op stal. Ze liet Raya al steeds in de stal opzadelen, omdat ze het niet verantwoord vond om haar voor aan de stal te zetten wanneer andere kinderen daar steeds langs zouden moeten.

Oftewel: [***]! HELP!

Of ik gedurende haar vakantie met Raya bezig zou willen gaan. Zowel met het rijden als in de omgang. Dat heb ik dus gedaan. Toen ze terug kwam van vakantie (ze is 3 1/2 week weg geweest) wist ze niet wat ze zag. Een voorbeeldig stilstaand paard, dat geen moeite deed om je uit de weg te ruimen terwijl je met haar zadel aan kwam zetten of haar hoeven uit wilde krabben. Ook met het rijden ging het een stuk beter.

Na een week of 2 sinds de enigenaresse op vakantie was, heb ik besloten de bijzet toch maar aan de singel te gaan rijden. In stap en draf was er weinig aan de hand, liep ze mooi rond, in die twee weken tijd ook een stuk rechtgerichter en losser op de rechterhand. Maar de galop was echt een probleem. In galop rende ze ontzettend onder me uit, het hoofd ging de lucht in, ze maakte haar rug hol en ging, half struikelend over haar eigen benen, ontzettend plat door de bocht. Dus bijzet aan de singel. Kijken of dat beter ging.

Inderdaad, het ging beter. De galop is een stuk gecontroleerder, ik weet haar nu een stuk beter door de bochten te rijden, en tuurlijk, dat onbenullige galopperen van haar is er niet in een paar keer rijden uit. Maar het ging beter. En ik denk, dat ik dit er ook wel zonder verdere hulpteugels ofzo, uit kan krijgen.

Probleem is dan alleen de rechtergalop. Ze doet namelijk werkelijk álles om maar niet in de rechtergalop te hoeven aanspringen. In bepaalde hoeken plotseling vlak naast de hoefslag gaan lopen, gewoon stil gaan staan, werkelijk alles. Zelfs vanuit hele kleine voltetjes en haakse bochten springt ze in de verkeerde galop aan.

Nu hoorde mijn moeder toevallig een andere vrijwilliger, die haar ook een tijdje zeg maar eens in de week heeft gereden, tegen een lesklant iets zeggen in de strekking van, probeer het eens met een linkerstelling. Raya was, hoe vreemd ook, in de rechtergalop aangesprongen.

Zelf heb ik dit dus toen één keer zo geprobeerd, omdat ik zo schijtziek werd van dat geklier van haar, ik was echt al tijden bezig om haar in de goede galop te krijgen en het lukte maar niet. Ik vond het doodeng, maar ze sprong in de goede galop aan!

Een aantal dagen hierna kwam de eigenaresse thuis. Ik heb haar gevraagd hoe dat zat. Raya schijnt altijd al moeite te hebben gehad met de rechtergalop, en ze dacht dat Raya het vanuit een linkerstelling in de rechterbocht goed deed omdat ze dan zo in verwarring gebracht werd.

Maar dit is dus niet de juiste manier. Ik vind het niet alleen doodeng, het is ook nog gewoon verkeerd. Hebben jullie tips?

M3isSi3j

Re: Problemen met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:16

Hmm nah, wegrennen hebben we aardig op kunnen lossen dus, en niet aangalopperen heb ik geen last van... Maar misschien zou ik haar wel wat kunnen afleiden met wat balken, dat ze daardoor vergeet te gaan klooien ofzo

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:10

Kan je het niet gewoon verder uitbreiden vanuit dit punt?

Steeds iets minder stelling naar buiten etc.

Als zij er echt moeite mee heeft en het op deze manier wel kan is het misschien gewoon een kwestie van een zekerder paard maken, al is het niet zoals het hoort.
Beginnen zoals ze het nu doet, en steeds minder stelling vragen zodat ze met de tijd het verband zoekt bij je beenhulp in plaats van bij de stelling.

Er zal wel aardig wat tijd in gaan zitten, maar als je van hieruit kan gaan werken naar wel gewoon de "normale" manier is dat misschien ook een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:15

Hmm, wie weet ja

Hoewel ze niet onzeker is ofzo, ze loopt gewoon te stieren

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:22

Dit paard heeft duidelijk een probleem met de balans. Galloperen laten voor wat het is en werken aan dat het paard nagevelijk op eigen vier benen gaat lopen. Dus alles bijzets eraf en werken aan het eerlijk van achter naar voren rijden naar de hand toe. Sucses.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:27

Nouks schreef:
Hmm, wie weet ja

Hoewel ze niet onzeker is ofzo, ze loopt gewoon te stieren

Wil je er nog 1 weten?

viewtopic.php?f=8&t=443395

Misschien dat jij nog wat weet voor dit probleempje