Flegmatiek paard snel maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Flegmatiek paard snel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 15:35

Hallo,

Ik heb een erg braaf paard, maar ze is behoorlijk groot, lang en flegmatiek. Niet eentje die je zou aanschaffen als ideaal dressuurpaard dus, maar ik kon haar betalen en ze heeft een erg goeie (spring)afstamming. We maken er dus wat van!

Ze is niet snel in haar bewegingen en dat is ook mijn probleem met rijden. Ze luistert wel naar mijn hulpen, maar ze blijft eigenlijk te traag en ik krijg haar niet snel genoeg aan het been. Het gevolg is dat ik teveel zit te werken (en zij te weinig meestal, haha). Ik probeer haar wel sneller te maken door ofwel extra in te komen met de kuit/spoor/tik met de zweep, maar haar reactie is vaak groot naar voren, en daar heb ik dan niet zoveel aan. Het blijft ook niet echt hangen, ze is dan een beetje nonchalant. Dus als ik dat op die manier doe ben ik een uur aan het "vooruit schoppen" en dat vind ik ook niks, tenminste, het lijkt me niet de bedoeling.
Ze moet eigenlijk sneller en kleiner worden! Ik rijd wel veel overgangen. Dat doet ze dan braaf, maar het wil maar niet "elektrisch" worden, al besef ik wel dat dat waarschijnlijk zowiezo lastig is voor elkaar te krijgen.

Ik merk aan mezelf dat ik haar niet-zo-snelle reactie vaak accepteer (omdat ik niet zo goed weet hoe er op te reageren) en dat compenseer door grotere hulpen te geven, dus dat moet veeeel beter. Ook heb ik de neiging om (onbewust) teveel te knijpen met mijn benen, waarschijnlijk een poging om haar vooruit te krijgen.

Op zich gaat het best goed, ze gaat snel vooruit ik heb goede instructie en we zijn vlot M2 dressuur met winstpunten geworden en we zitten regelmatig bij de prijzen. Maar ik wil graag lichte hulpen kunnen geven en een snel paard!

Mijn instructrice helpt me er uiteraard mee, maar ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen.

Ineke2

Re: Flegmatiek paard snel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:30

Spring je er ook wel is mee?
Dan kun je wel proberen om in/uitjes te springen op verschillende afstanden van elkaar. Dan kun je in ieder de galop trainen op sluiten en weer groter worden.

Verder misschien balkjes lopen tijdens een dressuurtraining en zelf concequent blijven, want verderop in je stukje zeg je dat je zelf ook te nonchalant bent Niet doen, maakt je paard zeker weer gebruik van

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:49

Je geeft zelf al aan wat je daadwerkelijk probleem is: je accepteerd een onvoldoende reactie en laat je verleiden om elke pas te werken zodat je paardje het niet hoeft te doen.

Ga eens zonder beugels rijden om je zit te verbeteren. Als jij een onafhankelijke zit heb, en zonder beugels heb je dat. Zal het zwaarder zijn om elke pas te drijven en zal je je minder snel hiertoe laten verleiden. Ook moet je de overgangen die je rijdt groter maken. Kleine overgangen zijn voor paarden die bij wijs van spreken bij de gedachte dat je de hulp wilt geven al reageren.

Dus maak grote overgangen door middel van zn min mogelijke hulpen. Dus 1x kuit is gewoon netjes wegdraven vanuit stilstaand. Reageerd die niet word je gewoon boos!! Heel conseqent en duidelijk hou je dit vol tot die op die minimale kuitdruk reageerd en dan prijs je hem helemaal de hemel in!

Dit krijg je enkel voor elkaar door het keer op keer te herhalen en keer op keer even streng te zijn.

Wat vaak ook wel wilt helpen is om je paardje goed recht te richten en beter op het achterbeen te zetten. Als die er van achtere beter bij zit word het gemakkelijker om te lopen en zal die dit dan dus ook gemakkelijkere doen.

Succes

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 19:36

Ik spring wel regelmatig met dit paard, dus die in-uitjes kan ik inderdaad wel eens meer gaan gebruiken.

Ook het rijden zonder beugels ga ik onmiddelijk proberen, dat deed ik op mijn andere paarden (vroegah, haha) vaker, maar dat zit natuurlijk niet als je je paard vooruit probeert te duwen. Toch het probleem maar eens meer opzoeken! (ik weet natuurlijk zelf mijn fouten wel, maar niks is makkelijker dan daar maar even overheen te kijken! )

Maar nog even een vraagje. Dat van dat lichte hulp geven en streng reageren als ze niet luistert snap ik. Maar zij maakt dan het liefst enorm grote passen vooruit, duwt zich als het ware weg. Hoe reageer ik daarop? Moet ik haar groot weg laten gaan in het kader van "blij dat ik een reactie heb" of moet ik dat juist weer snel opvangen? Mijn instructrice hamert er altijd op dat ze moet leren om kleinere, snellere passen te maken ipv zo groot weg te draven, want dat is natuurlijk ook een vorm van onttrekken. Het is een groot paard dat zich het liefst een beetje lang en recht maakt en dat doet ze al snel zodra ik haar probeer te laten reageren.

Dus voor mij is het even zoeken naar "wat voor reactie wil ik nou eigenlijk?", ben er gewoon een beetje onzeker mee en daardoor ben ik niet zo consequent als wel zou moeten!

Ik hoop dat jullie me daar nog even mee op weg kunnen krijgen!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:45

Denk dat je toch even genoegen moet nemen met grote passen. Laat haar maar even weten been is naar voor. Als ze eenmaal flink voorwaarts is kan je aan de afwerking gaan werken.
Hoe gaat dat met aanspringen in galop? als ze zich gemakkelijer laat bewerken in Galop dan daar het meer gesloten in oefenen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:08

Ok, dan probeer ik dat eerst. In galop laat ze zich al redelijk goed sluiten, dus dan kan ik het mooi afwisselen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:43

Bedenk van te voren wat je wilt bereiken met de hulp die je geeft. Is dit onvoldoende dan streng inkomen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:02

Concentreer je op wat je wilt, wil je een middendraf dan rijd je de middendraf wil je een galop dan pak je galop.

Zie het als de kraan die draai je een stukje open, nu vind je de waterstraal te weining je wilt meer dan draai je ietsje open toch ook niet ineers vol en draait hem dan terug.
Zo is het met paard ook wat je erachter in stop komt er geheid voor weer uit. Leer doseren. Korte maar krachtige hulpen doen het prima niet luisteren is spoor.
Zonder beugels is perfect leer met je zit rijden.
En een paard dat groot draaft moet je juist groot laten draven die kleine kriebelpasjes halen de gang eruit dan worden ze lui. Dus groot en als de verzameling erin moet groot en verheven. Swing mee visualiseer je wat je wilt en je paard volgt

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:06

WowAmigo schreef:

Maar nog even een vraagje. Dat van dat lichte hulp geven en streng reageren als ze niet luistert snap ik. Maar zij maakt dan het liefst enorm grote passen vooruit, duwt zich als het ware weg. Hoe reageer ik daarop? Moet ik haar groot weg laten gaan in het kader van "blij dat ik een reactie heb" of moet ik dat juist weer snel opvangen? Mijn instructrice hamert er altijd op dat ze moet leren om kleinere, snellere passen te maken ipv zo groot weg te draven, want dat is natuurlijk ook een vorm van onttrekken. Het is een groot paard dat zich het liefst een beetje lang en recht maakt en dat doet ze al snel zodra ik haar probeer te laten reageren.

Wat jij bedoeld met: "Mijn instructrice hamert er altijd op dat ze moet leren om kleinere, snellere passen te maken ipv zo groot weg te draven, want dat is natuurlijk ook een vorm van onttrekken". Dat begrijp ik wel.. Hij versneld natuurlijk een aantal passen omdat deze groot zijn maar hierbij valt die naar vore op zn voorhand en onloopt letterlijk het werkt.

Wat belangrijk is dat je goed begrijpt dat een paard als eerste goed aan je hulpen moet zijn wil je er verder iets mee kunnen. Dus je moet in eerste instantie blij zijn met het feit dat die reageerd, dat die hierbij naar vore valt en het werkt min of meer nog ontloopt moet je hierbij in het begin maar ff voor lief nemen.

Pas als die super aan je hulpen is kan je dit gaan verfijnen en kan je dus ook gaan schakelen en zelfs zulke kleine hulpen geven dat ze voor het oog niet meer zichbaar zijn en als jij paardje goed verzameld is kan je ook zulke minimale schijnovergangen rijden die ook voor het oog bijna niet meer zichbaar zijn. Tot die tijd moet je eerst gaan werken aan de effecten van je hulpen.

Als die nou goed aan je hulpen komt moet je dus de overgangen gaan verkleinen/verfijnen en kan je proberen bv eerst een pasje opzij te zetten voor j ebeen of zn schouder voor te plaatsen voordat je wegdraaft zodat zn achterhand er wat beter bij is bij het vertrek maar dit is echt van latere zorg!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:07

Kafue schreef:
En een paard dat groot draaft moet je juist groot laten draven die kleine kriebelpasjes halen de gang eruit dan worden ze lui. Dus groot en als de verzameling erin moet groot en verheven. Swing mee visualiseer je wat je wilt en je paard volgt

helemaal mee eens!!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:14

ik heb met mijn paard aan het begin met hetzelfde probleem gezeten...paard van 180cm, heel groot bewegen en traag, wel een goed en sterk ondertredend achterbeen maar...te langzaam..
ik snap helemaal wat je bedoeld met...ik ga zelf meer doen...ergens is dat een logische reactie wat je wilt naar voren, maar wel een verkeerde reactie..hoe meer jij gaat doen, hoe meer je het paard " in de weg" gaat zitten en hierdoor zal zijn reactie op jou hulp niet de reactie zijn die je wilt bereiken.

wat ik heb gedaan met mijn paard en wat vreselijk goed geholpen heeft, is vér onder zijn tempo rijden, tegen de stap aan, heel klein laten draven, zonder de activiteit aan de achterkant te verliesen..het is even zwaar werken, want ze hebben snel de neiging het "anker" uit te gooien, zeker de flegmatieke paarden...heb je hem in een heel langzaam tempo en klein aan het draven dat ga je kleine stukjes reactie vragen door te schakelen, hierbij moet je gelijk reactie krijgen op je been, krijg je die niet dan gelijk of flink been of een tik met de zweep..krijg je wel reactie...been eraf houden, niet meer drijven! pas als hij terug komt in het tempo waar jij niet om gevraagd hebt dan geef je pas weer been.

de fout die de meeste mensen maken is door been te blijven geven, let hierop dat je dit niet doet als hij een goed tempo heeft.

mijn paard was na een weekje zo aan het trainen te zijn geweest zo'n 50% sneller aan mijn been geworden, nu krijg ik gelijk reactie wanneer ik dat wil. ook is hij een stuk kleiner gaan draven, het is misschien wel een mooi gezicht, een paard wat zo groot beweegt, maar alles behalve "fuctioneel"

succes ermee!!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:19

M3isSi3j schreef:
Kafue schreef:

helemaal mee eens!!

hier ben ik het dus niet mee eens
er is een verschil tussen...groot draven en groot draven...een paard kan groot draven, maar heel erg traag zijn, en je hebt paarden die groot draven maar toch actief zijn, hier zit een groot verschil in, en zeker als je een "lui" flegmatiek en dan ook nog een groot paard hebt wat erg groot beweegt, die kun je beter kleiner laten draven.

zoals hierboven gezegt, draaft die van mij nu een stuk kleiner, maar als ik dat wil kan ik hem ook zo weer groot laten bewegen. zijn gangen zijn niet weg.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:38

Kafue schreef:

Dat zie ik toch echt anders. Juist van klein draven worden ze vlugger inhet achterbeen en daardoor vaak ook sneller in de reacties. Ik heb er in ieder geval nog nooit 1 gehad die er lui van werd.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:41

Katja schreef:
Kafue schreef:

Dat zie ik toch echt anders. Juist van klein draven worden ze vlugger inhet achterbeen en daardoor vaak ook sneller in de reacties. Ik heb er in ieder geval nog nooit 1 gehad die er lui van werd.

tenzij ze zoo op het voorbeen vallen dat er niet eens meer ruimte is voor het achterbeen onder het lichaam en die er dus van ellende maar achteraan mee loopt omdat het er ook nog aanvast zit.

Een stapje klein laten draven om bv je paardje ff op zn plek te wijzen als die niet voldoende reageerd op je zithulp ofzow is een optie maar om hem activer te krijgen moet je hem niet laten verkleinen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:13

Door te verkleinen leert het achterbeen vlugger te worden. Als je het op de juiste manier doet dan vallen ze juist niet op het voorbeen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:46

Katja schreef:
Door te verkleinen leert het achterbeen vlugger te worden. Als je het op de juiste manier doet dan vallen ze juist niet op het voorbeen.

helemaal mee eens.. maar om het op de juiste manier te doen is het van balang dat het paard eerst aan de hulpen is.

toch?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:48

Absoluut.
Maar je kunt het verkleinen wel gebruiken om hem scherper aan je hulp te krijgen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:04

Het paar passen klein draven en dan weer groter eruit draven noemen wij simpelweg schakelen in de draf. Ook weet wat grote flegmatieke paarden zijn. we hebben ze oplopen 1.70m, 1.74 en 1.84 ik daarin tegen ben 1.63m.

Ieder paard kent zijn eigen takt, zijn eigen ritme. Die verstoor je maar liever niet. Je moet dus de 8terhand activeren om die meer onder te laten treden.
dus activeer hem met zit en been en in het begin met de sporen maak hem wakker maak hem heet. Eronder die achterhand want pas als de motor achter werkt kan het paard gaan dragen en van achteruit zich verzamelen in de oprichting komen en weer vertrekken vanuit een stuwende dragende achterhand.

Je kunt wel klein draven als het maar bij het paard past en te klein dan moet je oppassen dat je niet gaat trekken en dat de achterhan meekomt want die groten vergeten nogal eens dat achter echt eronder moet.

Dus in ieder geval veel schakelen en direct reaktie eisen.
Expirimenteer ook maar met voer zodat ze energie hebben om te lopen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 07:48

Hej,

Wat een interessante reacties allemaal! Ik zie dat er toch op verschillende wijze tegenaan gekeken wordt, maar iedereen moet er toch uithalen wat bij hem/haar past.

Heb nu niet zoveel tijd, ik hoop dat er nog meer gereageerd wordt!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:34

Kafue schreef:
Het paar passen klein draven en dan weer groter eruit draven noemen wij simpelweg schakelen in de draf. Ook weet wat grote flegmatieke paarden zijn. we hebben ze oplopen 1.70m, 1.74 en 1.84 ik daarin tegen ben 1.63m.

Ieder paard kent zijn eigen takt, zijn eigen ritme. Die verstoor je maar liever niet. Je moet dus de 8terhand activeren om die meer onder te laten treden.
dus activeer hem met zit en been en in het begin met de sporen maak hem wakker maak hem heet. Eronder die achterhand want pas als de motor achter werkt kan het paard gaan dragen en van achteruit zich verzamelen in de oprichting komen en weer vertrekken vanuit een stuwende dragende achterhand.

Je kunt wel klein draven als het maar bij het paard past en te klein dan moet je oppassen dat je niet gaat trekken en dat de achterhan meekomt want die groten vergeten nogal eens dat achter echt eronder moet.

Dus in ieder geval veel schakelen en direct reaktie eisen.Expirimenteer ook maar met voer zodat ze energie hebben om te lopen

Hier ben ik het dusvolledig mee eens.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:15

Katja schreef:
Kafue schreef:

Ja, hier ben ik het helemaal mee eens.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:55

Leerzaam topic voor mij.
Heb ook zo'n grote kanjer, maar ik ben nog maar zo'n beginner dat ik hier mijn theorie zit te leren met dank aan TS en allen die advies geven

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:13

Met een 'los' been rijden. Alleen een prikje geven als dat nodig is en als ze niet reageert prik je haar een keer goed vooruit. Zodra ze weer terugkomt weer één prik. Je moet dus niet constant je benen in haar buik 'begraven' maar alleen een korte prik geven als dat nodig is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:23

Ik heb even iets gekopieerd van www.paardenbegrijpen.nl:
FLEGMATIEK PAARD

Probleem

Het paard wilde niet lopen onder de ruiter, was erg traag en moeilijk voorwaarts te rijden.

Oorzaak

De ruiter zat teveel in stoelzit, waardoor haar zwaartepunt niet boven die van het paard zat.
Afbeelding
Dit geeft het paard een gevoel dat hij de vierdaagse met een rugzak van 300 kilo moet lopen, zodat hij bijna niet vooruit kan.

In extreme stoelzit-gevallen houdt de ruiter soms zelfs zijn evenwicht door zich vast te houden aan de teugels!

De ruiter moet altijd zijn zwaartepunt boven die van het paard houden:

Afbeelding

Oplossing

De oplossing lag in het verbeteren van de houding van de ruiter door het doen van verschillende oefeningen. De ruiter zit nu mee in de beweging naar voren, heeft de voeten onder de zitbeenknobbels en houdt het zwaartepunt nu boven die van het paard.

Al met al ontspande het paard zich onder deze nieuwe houding van de ruiter en kon makkelijker voorwaarts gaan bewegen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:30

Zoiets lijkt me meer als je een stuk hout wil gaan buigen??
Ik heb meerdere van dat soort paarden meegemaakt en dat lukt echt bijna niet zoals je het graag zou willen hebben...
Dmv oefeningen krijg je het zeker beter, maar echt fel aan het been word denk ik moeilijk..