Rijden/Trainen met een handpaard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijden/Trainen met een handpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:50

Ik bezit twee pony's, een Haflinger en een Tinker, ze staan nu een half jaar samen en raken steeds beter op elkaar ingespeeld. Doordat ik maar een enkelvoudig persoon ben kan ik er maar 1 tegelijk berijden, terwijl ik ze wel graag aan elkaar wil wennen. Als het erin zit, wordt het nl ooit een dubbelspan ps: Bovendien lijkt het me wel handig en leuk om ze samen beweging te geven.

Als ik de dames uit wandelen neem uit de hand verschilden ze eerst heel erg van tempo, de Haflinger langzaam en de Tinker snel. Nu na een half jaar zijn ze steeds beter op elkaar ingespeeld en passen ze aan elkaars tempo aan. Ik kan rustig zelf uiterst links lopen met die twee naast elkaar naast mij aan een touwtje. Ze lopen bijna perfect gelijkmatig. Ook zijn ze vriendelijk als ze naast elkaar draven, ze happen wel eens naar mekaar, maar voor zover ik kan oordelen is dit gewoon speels omdat ze zich er niet druk om maken.

Hierdoor heb ik het idee opgevat om 1 te gaan rijden en de ander mee te nemen aan de hand. Vraag is, hoe ga ik dit het best aanpakken? Ga ik op de snelle of de langzame zitten. Of zal ik juist op de onzekere pony gaan rijden omdat ik die beter in de gaten kan houden, en de ander eventueel kan losgooien. De Tinker is wel snel, maar behoorlijk onzeker met rijden en reageert redelijk goed op stemcommando's onder het rijden, aan de hand maar matig. De Haflinger reageert zowel onder rijden als aan de hand netjes op stemcommando's. Daarnaast is het ook zo dat de Tinker iets sneller in paniek raakt als ze denkt dat ze het fout doet, en dan onbereikbaar is voor signalen of commando's.

Ik was van plan om te beginnen op het land, dus moet nog een paar dagen wachten tot het graszaad gedorsen en geperst is. Want dan kan ik op het land ongestoord oefenen in stap en draf (galop waag ik me nog echt niet aan) en af en toe een losgooien als het toch niet goed blijkt te gaan. Het is dan veilig genoeg daarvoor. Een bak bezit ik niet, en die van de buren waar ik in kan is erg zwaar en lijkt me te klein voor dit doel.

En hebben jullie nog tips voor waar de handpony mee te leiden? Halster, of hoofdstel met bitje?

En bestaat er wellicht literatuur over dit onderwerp?

Ik hoop op zoveel mogelijk ervaringen, tips en ideeën van hoe dit aan te pakken. Dus vandaar dit topic, hopelijk kunnen jullie me helpen

Dascha

Re: Rijden/Trainen met een handpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:21

O echt waar, wordt het ooit een dubbelspan? Lijkt me echt geweldig, zet je tegen die tijd wel foto's ervan op Bokt ?

Op welk paard je het beste kunt gaan rijden vind ik erg moeilijk te beoordelen vanachter m'n PC. Het moet gewoon zo zijn dat het paard waar je op rijdt volledig te controleren is met rijden en het andere paard moet volledig te controleren zijn als handpaard.

Een bak is idd te klein om te oefenen, een groter weiland is wel geschikt. Als het veilig omheind is zou het helemaal mooi zijn. En dan gewoon oefenen met stap, draf, overgangen, halthouden, wendingen enz. Pas als alles helemaal goed gaat, ga je naar buiten. Eventueel neem je iemand mee op de fiets of zo, voor het geval dat.

Zelf ik het ook gedaan met mijn 2 Haflingers. Toen ik er mee begon was de oudste 16 en de jongste 2,5. Ik reed dus op de oudste en de jongste ernaast. Het handpaard had ik een halster of een touwhalster om. Het moet gewoon comfortabel zitten en niet in de ogen van het paard terecht kunnen komen. Een bit zou ik niet zo snel gebruiken, dan ben ik bang om ze pijn te doen als ze een keer een sprong opzij doen of zo. Maar het is ook maar net waar het handpaard het fijnst mee loopt en waar hij het beste mee te controleren is. Overigens reed ik het rijpaard met één hand, zodat zij geen ruk in de mond kreeg als het handpaard niet meekwam. De teugels dus in de linkerhand plus het uiteinde van het touw en met de rechterhand had ik had touw vast. Een gewoon halstertouw is vaak wat te kort, als je handpaard bijv. plotseling stil staat moet je dan al snel loslaten, terwijl je met een langer touw meer speling hebt. Ik gebruikte er een leadrope voor.

Volgens mij heb ik ooit in de Bit een boek zien staan over handpaarden, er heeft zowiezo een keer een artikel over in gestaan. Ik weet niet hoe je Duits is, maar in Duitsland heb je o.a. dit boek:
http://www.pferdia.de/catalog/product_i ... ts_id/1083

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:21

Ik heb dit topic ook op wat andere fora geplaatst, en heb al 2 antwoorden gekregen van gebruikers die en touw van 4 meter lengte gebruiken. Kan jij inschatten of jouw touw ook ongeveer van die lengte is?

Leadrope, hoe lang is zo'n ding, en wat voor materiaal is het?

Bedankt voor je reactie en de link naar het boek!

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:58

De leadrope heb ik bij Emiel Voest gekocht, ik vind het fijn materiaal, maar wát het precies voor materiaal is, weet ik niet . Mijn leadrope is ruim 4 meter lang.