Scheve zit.. en steunzolen!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Scheve zit.. en steunzolen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 20:59

Ja ik zit scheef op m'n peerd.. en niet zo'n beetje ook!

Zoiets dus
Afbeelding

Sinds ¾ jaar ben ik dr dus achter, dat ik inknik in m'n linkerheup. Vaak ervoor gezorgd dat linkerstijgbeugel iets langer was, zodat ik rechter kon zitten, maar dit hielp dus niet zoveel.. De laatste tijd heb ik ook veel last van m'n rug, zie rode kruisje. Nou denk ik zelf dat dat van het paardrijden is, omdat ik het gauw krijg als ik doorzit etc.. Maar nou had ik het van de week op vakantie ook, toen ik op de bank een tijdschrift zat te lezen.

Hier ander verhaal. Ik ben geboren, op z'n kop (voeten eerst dus) en mijn voet heeft klem gezeten in m'n moeders buik ofzo . Soort platvoetje heb ik dus links.. (zoiets). Ik heb een aantal jaar geleden steunzolen gehad, daarna nog een keer, want tsja m'n voeten groeiden he! Maar nu heb ik ze al 5 jaar niet meer in ofzo. Mijn moeder en broertje hebben ook slechte voeten, zijn pas naar zo'n man (nu iemand anders die ik 6 jaar geleden had dan) voor steunzolen geweest en m'n moeder vond dat ik ook maar is nieuwe steunzolen moest, omdat ik veel last heb van m'n rug, kan ook vanuit je voeten komen..

Oke, ik vrijdag naar die man geweest (naast steunzolen, doet hij ook fysiotherapie) en hij zag idd dat mijn voeten niet goed stonden! Mijn linkervoet staat iets naar binnen, mijn been automatisch ook, dus mijn linkerbeen staat op een manier, waardoor hij iets korter is zeg maar.. Daarom knik ik dus ook in! Afbeelding Die pijn boven in mijn rug kon goed daar van zijn.

Maar ik krijg dus nu steunzolen, wat ervoor zorgt dat ik ook beter kan lopen, want mijn linkerschouder trek ik ook erg naar voor met lopen (ook met rijden). En volgende keer zou hij even kijken naar mijn zit (op een stoel ja )

Hij zette mijn linkervoet op een bepaalde manier neer, een beetje mijn grote teen omhoog en toen stond ik wel 'normaal, recht' zeg maar..

Als iemand nog tips of iets weet hierover, graag!!!

hetismij

Re: Scheve zit.. en steunzolen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:09

ik heb dit ook dat ik inknik in me linkerheup met paardrijden, maar ik moet gewoon erop letten dat ik me schouders recht houd, want dan zit je automatisch zelf ook recht (ik tenminste dan)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 12:12

Maar bij mij is het dus zo, dat m'n linkerbeen a.h.w. korter is, doordat mijn voet verkeerd staat.. dus m'n schouders recht houden, helpt niet

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:01

Je vertelde het San, Sterkte

Zoveel inknik heb je jou ook weer niet !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:09

Dat je inknikt kan ook te maken hebben met dat je paard niet recht is!

Schakel hierbij een instructeur in die je helpt met recht richten!

Ik knikte ook altijd erg in en achteraf na een blessure van mijn paard bleek dat hij gewoon scheef was en mij dus ook scheef liet zitten.

ik was zelf ook scheef(ook vanwege mijn werk) wat resulteerde in een hernia. In mijn ogen hebben we elkaar zo scheef gemaakt dat er blessure's van kwamen.

Nadat we allebei genezen waren ging het weer goed en recht.

kijk verder eens op hoefkatrol.com daar staan tips om een scheef paard te herkennen en tevens foto's van ingeknikte ruiters.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 18:46

Ik heb ook les

Ik heb het op alle paarden, dus het ligt niet aan Coen..

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:59

Ik heb deels hetzelfde probleem, bij mij hielpen stuenzolen echter niet voor het verbeteren van mijn zit, moet het puur rijtechnisch oplossen. Ik hoop voor je dat het bij jou wel helpt!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:08

Bedankt voor je reactie.. maar hoe verbeter jij je zit dan? Schouder hoog proberen te houden en druk gelijk in beide beugels? Nog iets anders?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:13

Lees eens op www.paardenbegrijpen.nl over houding, staat veel dingen over uitgelegd. Hoe je kunt werken om die linkerkant op te rekken en dat je kunt werken aan je eigen balans. Want anders gaat je paardje straks ook problemen krijgen met zijn balans.
Ook leerling van me heeft hier last van en gaan naar speciale therapie zodat ze aan haar eigen houding kan werken en zichzelf niet teveel op 1 kant belast. Maar weet zo niet uit mijn hoofd wat voor soort therapie is. Ze is nu met vakantie, zodra ik het weet laat ik je het weten.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:16

Als je been vanuit de heup naar binnen gedraaid staat heb je een relatief korter been aan die kant omdat de heupkop wat hoger in de heupkom komt te staan. Dat inknikken waar jij het over hebt kan dan inderdaad ontstaan wanneer je rechtop staat. Wanneer je op het paard zit heb je hier geen last van, aangezien het gewicht op je bekken rust en al zou je been 20 cm korter zijn, hier hoef je niet scheef door te gaan zitten (alleen 1 beugel moet dan korter). In jouw geval zal het verschil in beenlengte minimaal zijn, anders kreeg je wel aangepaste schoenen. Daarom zal het niet nodig zijn om je beugel daar korter te maken. Waarschijnlijk zit het probleem in het feit dat jouw paard niet geheel rechtgericht is en dat je dat met je zit probeert te compenseren, wat overigens geheel averechts werkt. Ik weet dat, niet alleen vanwege mijn vak als fysio, maar ook omdat ik zelf vroeger ook nog wel eens scheef zakte. Enige remedie: Goede instructie! eerst de fysio laten uitzoeken je zelf geheel blokkade-vrij bent in rug en bekken. Indien hier geen problemen zijn, kun je dus gewoon recht zitten als het moet. Nu nog je coordinatie trainen!

ps: indien het rechtrichten van het paard niet wil lukken, kun je ook het paard nog laten nakijken op een eventueel rugprobleem.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:53

Dewi schreef:
Als je been vanuit de heup naar binnen gedraaid staat heb je een relatief korter been aan die kant omdat de heupkop wat hoger in de heupkom komt te staan. Dat inknikken waar jij het over hebt kan dan inderdaad ontstaan wanneer je rechtop staat. Wanneer je op het paard zit heb je hier geen last van, aangezien het gewicht op je bekken rust en al zou je been 20 cm korter zijn, hier hoef je niet scheef door te gaan zitten (alleen 1 beugel moet dan korter).

Niet vanuit de heup, komt vanuit m'n voet, of is dat dan ook vanuit m'n heup? Ik heb hier wel degelijk last van als ik aan het rijden ben en heb de linkerbeugel altijd iets langer..

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:42

Citaat:
Niet vanuit de heup, komt vanuit m'n voet, of is dat dan ook vanuit m'n heup?

Als je voet naar binnen staat, dan kan dat een aantal oorzaken hebben:
- de botjes in je voet/tenen groeien scheef
of - je ondervoet staat naar binnen gedraaid tov je onderbeen (dus vanuit enkel)
of -je onderbeen staat naar binnen tov je bovenbeen (dus vanuit knie)
of - je bovenbeen staat naar binnen tov het bekken (dus vanuit heup)

Je vertelde zelf dat je gehele been naar binnen staat en dat daardoor je been korter is, dus ik ging er daarom vanuit dat jouw been naar binnen staat vanuit de heup.

Wat ik probeer te zeggen is het volgende: al is je ene been twee meter lang, als je zit merk je daar niets van! Je benen hangen toch langs het paard? En je zit op je billen (=bekken) Er vanuit gaande dat je geen vergroeiingen hebt aan je rug/bekken, kun je stellen dat je wervelkolom 1 verticale rechte lijn is als je zit. Ga maar eens na hoe je op een stoel zit of op de fiets . Op een paard is dat niets anders.
(bovendien: zittend op een paard staat je been iets naar buiten gedraaid vanuit de heup dus dan is je probleem direct opgelost)

Het kan zijn dat je altijd (ook op een stoel of fiets) ingeknikt zit, maar dat is dan een gewoonte. Probeer deze houding zelf te corrigeren. Het zal in het begin veel moeite kosten:

Het korter of langer maken van een bepaalde beugel is niet de oplossing. Wanneer je inknikt in je linker zij, betekent dat, dat je teveel gewicht hebt op je rechter zitbeenknobbel. Hierdoor leun je te veel op de rechter beugel, en trek je je linker been op. Om toch 'recht' boven het paard te blijven zitten compenseer je met je bovenlichaam. Als je dat niet doet heb je waarschijnlijk het gevoel dat je met paard en al naar binnen valt. Wanneer je je eigen rugpijn hebt laten onderzoeken/behandelen, kun je rijtechnisch verder oefenen. Probeer op de volgende manier het probleem te lijf te gaan:

- beugels beide kanten even lang
- goed druk houden in linker beugel, hak goed uitdrukken
- gewicht goed verdelen over beide zitbeenknobbels (billen)
- rechter schouder laag houden
- niet te veel meedraaien met bovenlichaam in bocht linksom
- hoofd rechtop, niet kantelen naar links

suc 6

ps: het kan inderdaad zijn dat je pijn in je rug hebt tgv het scheef zitten.