Rennen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ginniej

Rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 20:57

heej

de laatste tijd gaat mijn pony een beetje rennen als ik meer van hem gaat vragen en hij protesteert ook vrij veel ( bokken ) het is niet super erg maar ik wil niet dat hij er mee verder gaat !!! met wijken bijv. gaat hij een paar pasjes wijken en als hij bijv. niet zo heel erg goed ze'n achterhand mee neemt dan geef ik hem een tikje achter mijn kuit en dan gaat hij renne gooit zijn hoofd in de lucht enzo hij gaat er niet helemaal vandoor maar hij gaat meer heel hard draven .....
volgens mij is het gewoon uit protest maar wat kan ik er tegen doen !! als ik hem een tik met de zweep geef dan gaat hij nog harder en trekt er niks van aan !!
heeft misschien iemand tips ???

groetjes

josien

Re: Rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:06

Protest omdat je te snel gaat en te veel wil of dat ze het lichamelijk nog niet aan kan.

Zweep gebruik doormiddel van een tik helpt niet. Het zorgt enkel voor een angst reactie waarop het paard gaat weg vluchten als het waren. Leg de zweep enkel zacht tegen haar achterhand of houd hem zelfs enkel maar gericht op de achterhand. Nooit meer doen dat nodig is.

ginniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 21:15

Hij kan het zeker lichamelijk aan het zijn de L oefningen die ik doe hij heeft al eens L gelopen ( hij is 11 jaar )

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:06

ik onthoud dit altijd: op hol slaan = volte
dus telkens als hij gaat rennen maak je een volte en sluit je die tot hij weer rustig is
en als hij dat weer doet sluit je weer de volte
en gewoon voltes blijven maken tot dat hij stopt!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 01:17

Van m'n instructrice moest ik m'n pony altijd door laten lopen als ie er dus vandoor ging..b.v gaat ie galopperen dan ga je een paar rondjes door dan doen ze t niet ze snel nog een keer.

ginniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 07:49

oke bedankt

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:52

Ik zou hem gewoon opvangen en zodra ze weer wat terug komt, weer ontspannen. Wel de hele tijd belonen en al tevreden zijn met 1 pasje wijken. Dus erg rustig blijven, veel belonen, maar wel tegenhouden als ze gaat rennen. Duidelijk en consequent zijn

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:50

ginniej schreef:
Hij kan het zeker lichamelijk aan het zijn de L oefningen die ik doe hij heeft al eens L gelopen ( hij is 11 jaar )

Dit is een beetje te makkelijk gezegt want wanneer liep hij op L niveau dat is mss al weer jaren terug en mss is hij nu niet meer heel actief gereden en is hij wat stijver geworden.Trouwens mijn pony word nu wel heel actief gereden maar is de ene dag ook wat stijver als de ander en dat kan verschillende oorzaken hebben mss is het weer wat kouder mss heb je de dag er voor een moeilijke oefening gevraagd en heeft hij wat spierpijn.

Je pony vind het moeilijk en probeert onder je hulp vandaan te rennen probeer af en toe een klein stukje en wees al tevreden met 1 of 2 pasje en beloon hem dan goed.Ik zou hem niet bij tikken maar probeer toch hem met je been mee te krijgen en je kunt mss je zweep wel tegen hem aanleggen als kleine ondersteuning.Als hij dan harder gaat probeer hem terug te nemen maar ga niet nog een klap met de zweep geven het is een moeilijke oefening voor je pony en probeer het later nog een keertje.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:08

Rechtrichten, kan zijn dat je pony wat meer gewicht legt op 1 kant doordat zijn natuurlijke buiging (korte bespiering aan 1 kant en lange bespiering aan andere kant) onvoldoende rechtgericht is (korte bespiering oprekken zodat je pony op gelijkmatige aanleuning zal komen dmv juiste drang naar voren en kan gaan ontspannen)
Want als pony niet goed rechtgericht is kan rennen en gevolg ervan zijn. Probeer elkaar te begrijpen, er is natuurlijk een reden voor, ze gaan niet zomaar rennen.
Daarbij ben ik met Monsera eens, wat je pony vroeger gelopen heeft doet er niet toe, iedereen rijd anders, heeft andere feeling en dan heeft niets te maken met wat de pony kan. Ook betreft hoe de training laatste tijd geweest is.