Ik heb een vrij jonge pony gekocht (net 5 jaar) Ze is niet veel bereden, dus moet nog heeeel veel leren.
Ik kom steeds de volgende problemen tegen, misschien dat iemand me kan helpen:
Kan haar heel moeilijk in een rechte lijn laten lopen. Het gaat meestal erg slingerig, lijkt net alsof ze dronken is!!
Haar draf is vrij snel, met af en toe een galop sprong er tussen door. Ze wil eigelijk constand in galop over springen! Ze reageerd ook vrij laat op teugel hulpen, als ik haar bijvoorbeeld de bocht om wil laten gaan, reageert ze pas een meter later.
Ze kan alleen maar recht door galopperen. Ze wil absoluut geen bocht nemen. Kan drijven wat ik wil. Als ze dan toch de bocht om gaat, gaat dat in een hele harde draf. Een rondje galopperen kan ze niet. Alleen een recht stuk.
En ik heb vaak het idee dat ze het rijden helemaal niet leuk vind. Ze weet precies waar haar stal is, en wil daar altijd zo snel mogelijk weer naar terug. Ook steeds trekken naar de uitgang, omdat ze graag terug wil.
in de eerste plaats blijven oefenen. Als ze nog maar weinig bereden is, kan je er ook nog niet teveel van verwachten.
rechte lijn lopen: probeer zo weinig mogelijk te doen met je handen en been en laat haar tegen de bakrand aanlopen. Als ze ervan af wijkt, iets met je been komen. Is wel een typisch 'probleem' voor jonge paarden denk ik hoor. De balans die oudere paarden hebben als iemand erop zit, hebben zij vaak nog niet.
Snelle draf: net zoals je bij andere paarden zou doen, op de volte zetten. Het lijkt mij dat ze dan gestresst is, dat ze zo snel loopt? Zelf eerst ontspannen en zodra zij ontspant alle druk wegnemen. Bijvoorbeeld belonen of stoppen met het werk.
laat op teugel reageren: een jong paard weer. Heeft veel aandacht, behalve bij jou. Probeer het weer op te eisen door met haar bezig te blijven, constant iets doen.
rechtdoor galop: oefenen aan de longeerlijn? Eerst zij alleen, later ook als jij erop zit.
En maak het leuk voor d'r. Niet altijd saai de rondjes als ze uit d'r stal komt. Ga spelen, voetballen, zeiltjes lopen, paraplu's, los-springen, whatever!
Hopelijk heb je er iets aan! Succes ermee! Groetjes
bedankt!! Aan de longe galopperen gaat wel aardig. Alleen trekt ze constand aan de longe als ze in galop gaat.
Als ze aan de longe trekt moet je gewoon een snokje terug geven, als ze het daarna nog fel blijft doen zou ik gewoon eens een hardere snok geven, natuurlijk moet je er niet te hard aan trekken, dat ze in draf valt !
Voor de rest sluit ik me voledig aan bij wat de rest zegt! Voor de rest nog succes
Rechte lijn: Door gebrek aan balans vind je pony dat moeilijk, laat je pony op eigen benen lopen en probeer zelf zo min mogelijk te doen met je handen. Laat de pony bovendien actief lopen (dat is niet persee snel!)
Snelle draf: ook dat komt door gebrek aan balans. Probeer als ze hard onder je vandaan wil lopen om langzamer te gaan lichtrijden en een ophouding te maken met je buitenhand.
Zorg er wel voor dat je pony niet 'inzakt' dus wel actief blijven rijden, maak maar steeds overgangen, dit kan ook binnen dezelfde gang. Je gaat van snelle draf proberen naar bijna stap en dan weer been geven om voorwaarts te draven.
Als ze met sturen zo laat reageert, dan moet je zorgen dat je al veel eerder begint met sturen. Een meter voordat je daadwerkelijk iets wil van haar dus Je begint met kijken waar je heen gaat, dan doe je de binnenhand ietsje van de hals af en sluit je later bij met je buitenhand als begrezing. Vergeet niet vooral met je benen te sturen. Je gewicht helpt ook al een eind mee, doordat je kijkt in de richting waar je heen gaat verplaats je automatisch je gewicht al in de goede positie.
Galop zou ik in het begin maar even zo laten tot je verder bent met de rest van je problemen. Ondertussen gewoon veel rechte stukken galoperen daar word ze sterker van en dan gaan de bochten na een tijdje ook wel.
Als ik dit zo lees bevestig je eigenlijk zelf al dat deze pony bijna nog niets heeft gedaan. Het niet recht lopen is inderdaad een kwestie van onbalans. Het meest belangrijke is recht leren richten. Zorg dat je tempo niet te hoog is. Ga nog niet proberen om te galopperen. Ga eerst uberhaubt simpele grote figuren draven. Op die manier kun je je pony leren hoe de figuren horen te zijn. Als dat allemaal goed gaat kun je kleine stukjes gaan galopperen. Een ander onderdeel wat heel belangrijk is om te doen is longeren. Op die manier kun je de 3 gangen ook goed oefenen. Het feit dat je vraagt hoe deze (eigenlijk simpele basis problemen) op te lossen geeft ook aan dat je hier geen kennis en ervaring mee hebt. Ik wil je dan ook zeker adviseren om een instructeur in de arm te nemen.