problemen met rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

visje21

problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 17:24

Ik heb een vrij jonge pony gekocht (net 5 jaar)
Ze is niet veel bereden, dus moet nog heeeel veel leren.

Ik kom steeds de volgende problemen tegen, misschien dat iemand me kan helpen:

Kan haar heel moeilijk in een rechte lijn laten lopen. Het gaat meestal erg slingerig, lijkt net alsof ze dronken is!!

Haar draf is vrij snel, met af en toe een galop sprong er tussen door. Ze wil eigelijk constand in galop over springen!
Ze reageerd ook vrij laat op teugel hulpen, als ik haar bijvoorbeeld de bocht om wil laten gaan, reageert ze pas een meter later.

Ze kan alleen maar recht door galopperen. Ze wil absoluut geen bocht nemen. Kan drijven wat ik wil. Als ze dan toch de bocht om gaat, gaat dat in een hele harde draf.
Een rondje galopperen kan ze niet. Alleen een recht stuk.

En ik heb vaak het idee dat ze het rijden helemaal niet leuk vind.
Ze weet precies waar haar stal is, en wil daar altijd zo snel mogelijk weer naar terug. Ook steeds trekken naar de uitgang, omdat ze graag terug wil.

Misschien dat iemand de oplossingen heeft!

MirandaMalik

Re: problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:38

Ik denk dat het voor jou handig is om wat boeken te lezen. Je hebt best veel boeken over africhting en vrijheidsdsdressuur zou ook wel wat zijn. Want er is zoveel te vertellen en de problemen die je noemt zijn vrij normaal bij een jong paard. Dus kijk eens in de bieb wat ze voor je hebben! Succes!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:54

Ik denk dat je paard zijn evenwicht nog niet heeft gevonden. Galopperen en rechte stukken lopen in galop is makkelijker dan draf. En figuren en bochten nemen in de galop. Als ik jou was zou ik professionele hulp inschakelen van iemand die veel verstand heeft met jonge paarden. Dan weet je zeker dat je het goed aanpakt en het werk passend bij wat je paard aankan opbouwt. Veel succes nog!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 00:30

Ik zou lessen gaan volgen. Mijn paard heeft erg scheef gelopen en sprong gewoon steeds in de foute galop. Wat ik nu eraan doe is gewoon goed mijn binnenbeen eraan houden en vooral veel gebroken lijnen en voltes rijden. Houd goed m'n benen erbij om haar rechtop te houden en voorwaarts te rijden. T is vooral belangrijk dat je paard goed voorwaarts loopt dan is het een stuk makkelijker om rechtop te lopen.Ik heb nu 3lessen gehad en heb nu een fijn paardje dat heel graag voor me wil werken en mooi nagevelijk loopt, stelling is veel beter en de galop lukt nu ook ookal heb ik nog maar 3lesjes gehad. M'n paard was niet goed aan m'n been, werken was voor haar ook niet zo leuk omdat ze sommige dingen gewoon nog erg moeilijk vond. Ze liep niet goed voorwaarts, en had later helemaal geen respect voor me, begon zelfs te steigeren. nu rijd ik haar met knopsporen(moest van me instructrice) en reageert ze veel sneller en beter op m'n hulpen. Ik zou als ik jou was echt hulp gaan zoeken want zo'n paard krijg je nooit echt goed in je eentje recht.

AboutDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 00:42

Ik heb hetzelfde "probleem", ook mijn paardje is 5 jaar en weinig gewend. We zijn nu bezig met doorrijden door professioneel persoon en hebben voorlopig alleen maar privelessen met afwisselend buitenritten voor ontspanning en dat werkt hartstikke goed!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 00:50

Ik heb nu iedere week 1x priveles en je ziet nu duidelijk verschil ik heb nog maar 3lessen gehad!!!!!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:56

Geduld kan geen kwaad bij een jong paardje. Veel rechte lijnen rijden en grote voltes. Korte stukjes galop en vergeet vooral niet te belonen als het 2 stappen goed gaat.

Flemulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:03

Hoi,

Ik denk dat jouwn pony nog wat slap is, zeker omdat ze jong is.
je moet met je pony veel binnenhoefslag gaan rijden, en daarbij veel overgangen rijden zodat je pony van achteren sterker kan worden, zodat ze meer kan gaan dragen. Dan kom je in het galopperen de problemen ook niet meer tegen. Ga met het galopperen als volgt aan de slag. Rijd in een rustige arbeidsdraf een grote volte bij a of c. ga rustig zitten en spring in galop aan naar de wandkant ( als je binnenbak hebt) of omheining als je buitenbak hebt. Ga voor korte stukjes, daar word ze sterker van.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:11

Probeer te werken met een deskundige instructeur aan de balans van je paard. Gebruik in ieder geval geen hulpteugels!!!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:16

Ze is nog niet veel bereden zeg je dus eigenlijk ben jij haar nu aan het inrijden.Alles is nieuw en jij moet haar daar in begleiden om haar zekerder te maken.Ga per keer niet langer als een half uur rijden en dat vind ik al vrij lang voor een paardje wat net onder het zadel is en ga alleen makkelijke dingen doen.Heel veel rechtuit laten lopen en neem af en toe een volte mee en ga veel overgangen rijden om hem sterk te maken maar meer mag je nog niet verwachten van zo'n jonge pony die net onder het zadel is.Galop is al helemaal heel erg moeilijk voor een jonge pony probeer af en toe 1 rondje mee te nemen maar meer ook niet.

Ik denk dat je er heel verstandig aan doet om les te gaan nemen met dit paard want zo kunnen jullie beide leren om elkaar te begrijpen.

visje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 07:54

Zou natuurlijk heel graag profisonele les willen nemen. Maar dan moet er wel iemand zijn in de buurt die dat kan en wil. Heb geen beschikking over een trailer dus het moet wel sowieso aan mijn huis.
Dus als iemand een geschikte persoon weet (=ouder dan 18 jr) in omgeving Woubrugge, zuid-Holland. Dan hoor ik dat graag!

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:04

Ik rij nu ongeveer een maand met een 5jarige Anglo-Arabier.
Hij slingert ook veel en heeft veel moeite om galop even vol te houden.
In het begin kon hij geen 5passen op de hoefslag blijven. Na 3weken ging stap en draf op de hoefslag goed. Nu nog volop aan het oefenen voor galop op de hoefslag (het is nogal een kleine piste en dan kan je best langs de buitenkanten rijden of je wordt er zat van )
Ik vind dat we best wel vorderingen maken (op 1maand al )
Dus gewoon veel geduld hebben en tevreden zijn met kleine dingen.
Succes.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:29

als ik dit lees denk ik dat dit dus puur een kwestie is van nog geen kracht en balans hebben. Je geeft aan dat het paard nooit veel bereden is, dus moet je deze vijfjarige zien als een groen paard.

Slingeren en in galop aanspringen doet dit paard dus omdat het helemaal geen balans heeft en niet op eigen benen kan lopen. Een goede oefening hiervoor is, is door veel te schakelen in tempo. Paar passen weg en terug. Heel consequent. Actie is reactie. Je rijdt je paard alleen met een kontaktteugel en met je benen naar je hand toe. Als jij teveel je handen vast gaat zetten gaat het paard zijn balans zoeken op jou hand en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als je een volte in wilt gaan zet je alleen ja binnenhand iets van de hals af en een beetje naar voren. Let er wel op dat je je teugel niet losgooid en dus gewoon kontakt houdt. Rijd hem met je benen naar je hand toe. Je zult merken dat de voltes niet rond worden, maar meer vierkantjes. Laat het paard het zelf een beetje uitzoeken en blijf dan ook gewoon been geven.

Als je deze oefeningen doet merk je dat je paardje wat rechter blijft lopen en niet meer zoveel slingert. Het is dus ook belangrijk dat hij wel heel goed aan je been is.

Heel veel succes.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:20

ga mee met de tips van Hardi.

alleen binnenhoefslag rijden zie ik er niet in voorkomen.
dit is ook een goede oefening om het paard te leren lopen op eigen benen.

door veel overgangen en tempo wisselingen, maak je je paard inderdaad sterker. waarom met alleen contactteugel; als je je hand naar je toe haald en/of teveel bewerkt, dan geef je je paard niet de ruimte om het achterbeen naar voren te plaatsen, pas als je paard naar je hand toe loopt, dan pas kan je je paard meer bewerken.

longeer ook regelmatig. is altijd goed

succes

visje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:41

bedankt allemaal!