Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
naam schreef:Niet!!
Dit is niet iets om een jong paard te leren....
Anniek schreef:Thuis kan je wel heel simpel iets doen, maar ga dat niet met een jong paard doen ofzo.
LPtjuh schreef:alsjeblieft leer je paard thuis , niet zonder dat dat nodig is voor de lol een galopwissel aan!
mijn paard kende dit blijkbaar al ik heb het hem in inder geval niet geleerd en het is erg storend als je in een verzamelde galop door de bocht komt en je paard bij het eerste de beste rechte stuk over springt , en dit zo'n 5 keer per galopje doet!
ben het er nu aan het uit rijden, gaat redelijk , begin er pas mee als je niet anders meer kan op wedstrijden dan ze moeten maken
schoentje schreef:Je kunt een jong paard gerust een changement aanleren.
Ik vind het makkelijker om een paard dat kan changeren de contragalop aan te leren dan andersom. Een paard leren niet te changeren als het niet moet (dus bij contragalop en een rechte lijn galoperen) is een kwestie van het juist aan de hulpen zijn. Een wissel leren is bij een ouder paard moeilijker, omdat het hem afgeleerd is, terwijl het in de natuur van het beestje zit om te wisselen als ze de andere kant op gaan.
90% van de jonge paarden die nog slap en een ongereden zijn, zullen ook automatisch wisselen als je van hand veranderd.
Het verder correct aanleren van een changement kun je dan ook beter doen onder begeleiding.
Contragalop kun je beter pas aanleren als het paard wat ouder is en zijn balans heeft gevonden onder de ruiter.
Mariek87 schreef:Waarom zou je dat niet met een jong paard mogen doen?
Mariek87 schreef:Ben ik het niet mee eens, je kan het ze wel aanleren maar je moet zorgen dat je het op de goede manier doet, en dat is blijkbaar bij jouw paard niet gebeurd.
Zep schreef:Mariek87 schreef:Ben ik het niet mee eens, je kan het ze wel aanleren maar je moet zorgen dat je het op de goede manier doet, en dat is blijkbaar bij jouw paard niet gebeurd.
Of het paard staat fijner aan de hulpen dan LP ze kan geven