hoe galopwissel aanleren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2Morrow

hoe galopwissel aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 09:58

hoe leer je een jong paard een galop wissel aan ?

groetjes

naam

Re: hoe galopwissel aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:43

Niet!!
Dit is niet iets om een jong paard te leren....

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:46

naam schreef:
Niet!!
Dit is niet iets om een jong paard te leren....

Ik neem aan dat je daar een reden voor hebt?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:54

gwen1222 dat leer je inidegevaal niet aleen aan maar met goede begeleiding

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:15

idd leer het je paard aan, maar met begleiding erbij...

dan kun je een rustig beginnen...

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:17

Thuis kan je wel heel simpel iets doen, maar ga dat niet met een jong paard doen ofzo.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:12

Anniek schreef:
Thuis kan je wel heel simpel iets doen, maar ga dat niet met een jong paard doen ofzo.

Waarom zou je dat niet met een jong paard mogen doen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:28

Als je dressuur wil gaan rijden in het raadzaam om dat nog een tijdje uit te stellen. Je moet in de M contragalop tonen, en heel veel paarden die de wissels kennen, hebben daar moeite mee. Springen snel om. Daarom lijkt t mij verstandig om t pas later aan te leren. Als je wilt gaan springen is het toch wel fijn als je paard wissels springt. Denk dat t dan ook niet zo heel veel uit maakt of je ze zelf aanleert, of met een instructie. Je kan een beginnetje maken door linksom op de (grote) volte te galoperen, dan vlak voor x terug in draf, en op x omstellen naar rechts, en voorbij x aan te spingen in de rechtergalop. In het begin zou je wat meer drafpassen nodig hebben, maar dat zal steeds minder worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:49

Ik ben het er niet mee eens dat je een paard pas een wissel moet leren als je M rijdt. Ik heb genoeg van die paarden te rijden gehad omdat ze tegen die tijd geen wissel meer wilden springen.
Voor een springpaard is het verhaal nog anders maar in alle gevallen is het zo dat je het in ieder geval met begeleiding moet doen.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:41

alsjeblieft leer je paard thuis , niet zonder dat dat nodig is voor de lol een galopwissel aan!
mijn paard kende dit blijkbaar al ik heb het hem in inder geval niet geleerd en het is erg storend als je in een verzamelde galop door de bocht komt en je paard bij het eerste de beste rechte stuk over springt , en dit zo'n 5 keer per galopje doet!
ben het er nu aan het uit rijden, gaat redelijk , begin er pas mee als je niet anders meer kan op wedstrijden dan ze moeten maken

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:18

LPtjuh schreef:
alsjeblieft leer je paard thuis , niet zonder dat dat nodig is voor de lol een galopwissel aan!
mijn paard kende dit blijkbaar al ik heb het hem in inder geval niet geleerd en het is erg storend als je in een verzamelde galop door de bocht komt en je paard bij het eerste de beste rechte stuk over springt , en dit zo'n 5 keer per galopje doet!
ben het er nu aan het uit rijden, gaat redelijk , begin er pas mee als je niet anders meer kan op wedstrijden dan ze moeten maken

Ben ik het niet mee eens, je kan het ze wel aanleren maar je moet zorgen dat je het op de goede manier doet, en dat is blijkbaar bij jouw paard niet gebeurd.

Kimblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:31

Ik ben het eens met wat bijna iedereen hier zegt!
Je kan het je paard wel aanleren, maar doe het dan meteen tegoei!
Anders krijg je dus later problemen als je het op wedstrijd moet doen, en het is verkeerd aangeleerd!
En ik zou het zeker NIET doen bij een jong paard!
Een jong paard is namelijk erg leergierig, en als je het bij een jong paard het er al verkeerd inpropt, zal je het er echt heel moeilijk terug uitkrijgen!
En ik snap echt niet waarom jou paard al een galopswissel moet kunnen ?
Als je met hem/haar op wedstrijd wilt, dan moet je toch niet meteen galopswissel gaan doen!
En als het voor gewoon thuis is, dan kan je beter gewoon eerst een jaartje tokkelen en je paard de juiste basis aanleren, en dan pas overgaan naar de moeilijke oefeningen !

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:15

Je kunt een jong paard gerust een changement aanleren.
Ik vind het makkelijker om een paard dat kan changeren de contragalop aan te leren dan andersom. Een paard leren niet te changeren als het niet moet (dus bij contragalop en een rechte lijn galoperen) is een kwestie van het juist aan de hulpen zijn. Een wissel leren is bij een ouder paard moeilijker, omdat het hem afgeleerd is, terwijl het in de natuur van het beestje zit om te wisselen als ze de andere kant op gaan.
90% van de jonge paarden die nog slap en een ongereden zijn, zullen ook automatisch wisselen als je van hand veranderd.
Het verder correct aanleren van een changement kun je dan ook beter doen onder begeleiding.
Contragalop kun je beter pas aanleren als het paard wat ouder is en zijn balans heeft gevonden onder de ruiter.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:12

schoentje schreef:
Je kunt een jong paard gerust een changement aanleren.
Ik vind het makkelijker om een paard dat kan changeren de contragalop aan te leren dan andersom. Een paard leren niet te changeren als het niet moet (dus bij contragalop en een rechte lijn galoperen) is een kwestie van het juist aan de hulpen zijn. Een wissel leren is bij een ouder paard moeilijker, omdat het hem afgeleerd is, terwijl het in de natuur van het beestje zit om te wisselen als ze de andere kant op gaan.
90% van de jonge paarden die nog slap en een ongereden zijn, zullen ook automatisch wisselen als je van hand veranderd.
Het verder correct aanleren van een changement kun je dan ook beter doen onder begeleiding.
Contragalop kun je beter pas aanleren als het paard wat ouder is en zijn balans heeft gevonden onder de ruiter.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:13

Ligt eraan wat je wilt. Een dressuurpaard moet een andere wissel springen dan een springpaard. Bij de laatste kun je bij wijze van spreken al een wissel springen als ze een week onder het zadel zijn.
Bij een dressuurpaard moet je uitkijken dat hij niet een wissel gaat springen waar hij achter traag is, doen ze dat eenmaal is het lastig afleren.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:29

Mariek87 schreef:
Waarom zou je dat niet met een jong paard mogen doen?

Dit snap ik ook niet echt.

Een jong springpaard moet je juist de galopwissels aanleren. Anders wordt het ook niks als je een parcour gaat springen, dender je door in de verkeerde galop. Je kunt wel in draf gaan, maar dan haal je een jong paard weer uit zn balans.

Dus je kunt de wissels wel aanleren. En erg veel hoef je daarvoor niet te doen. Die van mij kent ze ook, maar in de dressuurring is het geen vertoning waard.

Of mocht ik niet over het springpaard spreken???

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:37

mijn pony was goed voor het been en hoefde daardoor alleen me benen maar om te leggen. Hierbij heb ik mazzel gehad, maar heb het ook alleen voor het springen. Voor de dressuur zal het allemaal wel netter moeten maar het zit erbij mijn pony nu goed genoe in voor t springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 00:31

Het is altijd handig als ze een wissel kunnen springen, al wil je niet dat een dressuurpaard een wissel in 2en springt. Een paard dat goed in balans op eigen benen kan galopperen kan ook een wisseltje springen.

Ik leer het aan vanuit de contragalop. Plaats de schouders naar binnen, vraag in feite renvers stelling en laat ze wisselen. Als de kwaliteit van de galop goed is en je paard staat goed aan de hulpen is de wissel vaak niet zo moeilijk meer.

En voor alle eerste reacties op deze vraag van TS: als je altijd maar van je jonge paarden af blijft leren ze nooit wat en kom je de B nooit uit

theaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 06:39

Precies zoals Zep het zegt zo doe ik het ook. Galop, draf, galop is niet de juiste manier.
En idd je moet steeds je grenzen verleggen en naast hogere oefeningen aanpakken anders kom je nooit geen steek verder. De basis wordt nooit perfekt, wel beter daar zal iedere ruiter op ieder niveau aan moeten blijven werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 06:42

Mariek87 schreef:
Ben ik het niet mee eens, je kan het ze wel aanleren maar je moet zorgen dat je het op de goede manier doet, en dat is blijkbaar bij jouw paard niet gebeurd.

Of het paard staat fijner aan de hulpen dan LP ze kan geven

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 09:31

zelf kan het wel maar het paard is 5 dus vind ik oud genoeg om het aan te leren.
het hoeft niet om en om wisselen het is gewoon om bijvoorbeeld tijdens het handveranderen of welke figuur dan ook waarbij je op de andere hand komt. niet terug te hoeven naar draf maar ook weleens gewoon door te kunnen galoperen snappie.

ik zelf vind het grote onzin dat het paard te jong is de basis zit er prima in het loopt netjes aan de teugel zonder er druk op te hoeven geven en het kan wijken het is dus gewoon een prima gereden paardje

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:07

Zep schreef:
Mariek87 schreef:

Of het paard staat fijner aan de hulpen dan LP ze kan geven

Haha ja dat is idd ook nog een optie, maar dat vond ik zo banketstaaf zeggen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:51

Als je paard goed aan de hulpen is hoeft er helemaal geen M gelopen te worden, want dan snapt die de hulp van de wissel en de contragalop zeker wel...! Dat is in mijn ogen dus onzin, een jong paard, moet in principe als die er klaar voor is en aan de hulpen staat, met een rustige opbouw een wisseltje kunnen maken. Ik heb het met een drafbalkje en net wat Needje zei geleerd.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:55

Als het paard netjes omspringt als je bijv. uit contragalop de stelling verandert, waarom niet? Mijn vorige bijrijdpaard kon ook al nette wissels springen toen ie nog B was, en heeft het maar 1x onbedoeld in de ring gedaan en dat was dan ook nog door mijn eigen stomme schuld. Omspringen in de M tijdens de contragalop betekent een gebrek aan balans of dat het paard sneller denkt dan dat de ruiter rijdt.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:31

er is mij eergisteren verteld dat je best eerst het paard leert wisselen. En dàn pas contragalop aanleert.