protest op beenhulp

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilonabax

protest op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:43

Ik ben op het moment een 4 jarige Olivi merrie in aan het rijden en dit gaat eigenlijk best aardig maar de laatste dagen lopen we enorm vast, ze protesteert en blokkeert op mijn benen.
Ze heeft absoluut geen voorwaartse drang en zodra ik maar een beetje been geef gaat ze op de rem en begint komt grof met het hoofd(alsof ze wil gaan steigeren maar dat doet ze niet) met als gevolg dat ze gewoon stil gaat staan.
Tijdens het longeren is ze juist enorm voorwaarst zelfs af en toe iets te!

Nu zullen jullie zeggen dat ik haar voorwaarts moet gaan rijden en dat is dus het probleem ze begint enorm te bokken als ik door wil zetten.
Ben echt een GOEDE amazone heb al tientallen paarden ingereden en ontelbare probleempaarden gehad maar deze kan ik onmogelijk uitzitten zodra ze gaat bokken vlieg ik eraf en dat weet ze, helaas kan ik niet al te veel risco nemen omdat ik nog 7 paarden in training heb staan.
Graag zou ik willen weten of mensen dergelijke ervaringen hebben hoe ze dit opgelost hebben of dat er een diagnose van dierenarts is vastgesteld. Of nog liever rijtechnische tips.

P.s. dit paard heeft geen rug,mond of been problemen is al een keer grondig nagekeken.

Graag lees ik iets van jullie!

MirandaMalik

Re: protest op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:55

Is ze ook niet gewoon henstig? Bij veel merries kun je dan je been niet aanleggen of ze beginnen te klieren. Het kan ook zijn dat ze voelt dat je toch gespannen wordt als ze gaat klieren, omdat je toch bang bent dat je eraf valt. Misschien kun je in dat geval beter een ander erop zetten, want als ze dat éénmaal doorheeft gaat het helemaal de verkeerde kant op. Ook is ze nog jong dus mischien is het nog allemaal een beetje teveel voor haar. Je kunt haar misschien beter nog even laten groeien en haar dan later weer op pakken voordat het uit de hand loopt. Maar sluit het dan wel goed af, probeer eens een stukje buiten, al is het maar op het erf of een stukje wei, dan hebben ze meestal wat meer voorwaartse drang. Doe het rustig aan, dit paard is nog zo jong....

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:58

Kun je er geen hulp bij zoeken?
Iemand die verstand heeft waar ie mee bezig is en je goed kan helpen met de merrie. (Eventueel met een longeerzweep ofzo erbij gaan staan in de bak)
Verder inderdaad wat Miranda zegt, het is een jong dier, kijk uit dat ze niet verpest wordt. Al lijkt het me wel dat je er zelf genoeg verstand van hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:17

Doet ze dit puur in het begin als je net opstapt of is het echt een reactie op je been.

Sommige paarden reageren heftig op het aansingelen. Een paar rondjes aan de longe is dan vaak al genoeg. Als ze echt op je been terugkomt zul je er toch doorheen moeten rijden, evt met behulp van iemand op de grond.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:40

Wat ik altijd met zulke paarden deed,was de longeerlijn eraan! Jij zit erop en geeft wat been en dan helpt degene die het paard longeert met de zweep of stem. Zodra hij gaat bokken kan jij je richten op het uitzitten en de longeur kan je paard op de rem trekken. Werkte bij mij prima, vooral omdat het paard veel beter naar de longeur luistert (omdat ie al weken op die manier getraind is).
Als je paard iets niet snapt kan je zo ook jouw (goede) hulp combineren met de vertrouwde hulp van de grond. Na verloop van tijd heb je zoveel overwicht en vertrouwen dat het paard zal gaan luisteren.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:48

En anders huur je een handige springjongen in voor dit soort klusjes Die zijn vaak wat handiger in het uitzitten.

Basjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:53

rij haar met wieltjes sporen en lange goed zweep blijf aan haar met de sporen

heb ik zelf ook gehad

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:07

@basjuh: totdat je eraf valt, ze geen vertrouwen meer in je heeft en dood is aan je been??

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:18

Basjuh schreef:
rij haar met wieltjes sporen en lange goed zweep blijf aan haar met de sporen

heb ik zelf ook gehad

Dat lijkt me niet echt de goede oplossing..
dan los je het daarmee op, maar dan moet je je hele leven lang het paard met sporen rijden, omdat het lam voor je been is geworden..
Ze moet gewoon accepteren dat wanneer jij been geeft dat ze gewoon naar voren gaat, niets mee te maken.. Jij bent de baas.. En om nou allerlei toeters en bellen er bij te bedenken.. Moet je niet doen.. Een zweep is iets anders.. Als hij niet luisterd naar je been vraag je het nog een keer en luisterd ze weer niet dan geef je een hele harde schop.. En nog niet reageren dan geef je een tik met de zweep achter je been, want daar gaat de hulp niet door. Maar zodra ze begint de bokken mag je een tik op de kont gegeven, want dan mag je hem straf geven..
Succes

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:32

Mijn pony deed dit ook, tik met de zweep kreeg je dezelfde reactie en longeerzweep is helemaal geen doen. Toen ik hoorde dat ze altijd met spoortje was gereden ehb ik dat ook gedaan (gewoon klein knopspoortje) en nu loopt ze kei fijn aan het been.
Helpt het ook niet om een keer echt hard naar voren te schoppen?

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:10

Hoi,
Er is hier boven aangehaald om ze een tijd terug op het land te zetten, maar bij mij heeft dat niet geholpen.
Mijn merrie doet precies hetzelfde. Bij het zadelmak maken was ze super. Een paar weken later ook protest bij het aanleggen van het been. Ze heeft dan een knieblessure opgelopen met haar er te willen doorrijden. Resultaat: verplichte rust, etc.
Nu zijn we dik 1 jaar verder, de blessure is hersteld, en het probleem van niet mogen drijven is er nog.
Ik weet me geen raad meer, dus als jij iets hebt gevonden laat het me dan aub weten!
Groetjes.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:10

En is zweepje ook geen tijdelijke oplossing? Kan je paard daar tegen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:34

Ik zou inderdaad nog even aan de longeerlijn gaan werken, met iemand op de grond die haar voorwaarts kan houden. In je eentje begin je zo niks, en aan eraf vallen heb je ook niks.

Ze moet eerst maar leren dat ze met jou erop voorwaarts moet blijven en je hoeft er ook niet mee te verongelukken. Met veel geweld bereik je waarschijnlijk niks, wordt ze alleen nog maar dwarser.

Vaak kan je dan op de grond meer beginnen dan als je erop zit!

Succes!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:43

Zep schreef:
En anders huur je een handige springjongen in voor dit soort klusjes Die zijn vaak wat handiger in het uitzitten.

Ik zou ook een springjongen, cowboy of andere handige ruiter zoeken die even doorheen kan komen.
En anders toch nog een keer na laten kijken. Ik heb zelf ook zo'n merrie te rijden gehad en die is door diverse dierenartsen nagekeken en die konden niets vinden maar het bleek uiteindelijk toch een lichamelijk probleem te zijn.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:50

Mijn merrie heeft dit ook gehad. Dit kwam uiteindelijk door het zadel, die knel zat. Het zadel was dus niet goed. Misschien ook even nakijken!

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 22:03

Hoi mensen,
Ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Dit berichtje heb ik vooral geplaatst om eens te kijken of er iemand wat handigheidstips had, ik hoef haar niet naar een proffesional te brengen wat dat ben ik zelf eigenlijk al (heb mijn eigen trainings stal).
Het vervelende aan dit verhaal was enkel dat ik haar niet uit kon zitten en ik niet de enige was, dus een andere ruiter was al geen optie meer.
Graag wil ik op enkele reacties in gaan:
allereerst een paard terug het land opzetten is uiteraard geen optie(dan heeft ze de strijd per direct gewonnen om het zo maar te noemen en heeft ze nog meer tijd om aan te sterken)
Ten tweede een paard wat id bak nog niet te rijden is mee naar buiten nemen is natuurlijk ontzettend dom!
Paard is niet hengstig heeft een perfect liggend zadel en absoluut geen lichamelijk probleem(vandaag compleet nagekeken op alle fronten).
Een spoortje met wieltje vind ik voor zon jong dier nog wat te banaal.
Ben al 17 jaar actief in de paardensport en weet dat je niet veel van een jong paard mag vragen dus zal het dier heus niet zomaar verpesten.

Gelukkig stonden er ook een paar bruikbaren adviezen bij zo hebben we vandaag aan de longe gewerkt ik erop en mijn zakenpartner op de grond tevens ook een zweepje achter het been gebruikt, paar keer gebokt maar dit kon vrijwel direct worden gestopt door de longe.
Daarna los en ik kon weer vooruit!
Dit gaan we uiteraard nog een aantal keren herhalen.

Bedankt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:20

Das ja super dat het vandaag al beter ging. wij staan ook altijd met de longeerzweep in de bak, de jongen die erop gaat heeft volgend mij pattex aan zijn broek hoor die zit zo super goed op alle paarden. En sommige bokken echt verschrikkelijk vuil, die heeft ook nog extra een halstertouw en een halster om het paard hij trekt ze met het bokken om en twee helpers blijven er voor zorgen dat het paard voorwaarts blijft,

Nu ben ik zelf absoluut geen held, vroeger wel maar nu niet meer dus alle paarden worden zadelmak gemaakt. Ik heb nu een klein kindje dus ik wil me niks risceren. Maar dat van die zweep en voorwaarts blijven houden werkt bij ons super.