Jong paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovermier

Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 18:06

Hoi

Ik rij een paardje van 5 jaar en die nu bijna een jaar zadelmak en in het begin leerde die heel moeizaam maar was super braaf. maar na een jaar vindt ie het nog eng om met meerde paarden in een bak te rijden als ze een al ongeveer 4m vanaf zijn springt ie al aan de kant. want als die dan aankomen kijkt al heel angstig uit zijn ogen en springt op zij.en naast elkaar rijden gaat al helemaal niet. in de stal als ik um weer trug naar z'n box breng rent ie ook altijd snel er doorheen. bij ons op stal heb je van die kijk luikjes..maar als je hem met een andere paard leid((dus 2 paarden tegelijk)) dat vind ie weer niet eng.
en dat is al een hele lange tijd zo en is nog niet over..

dus weet iemand wat ik hier mee kan... want ik maak geregeld paarden zadelmak maar dat ze dat in het begin even doen is normaal maar na een jaar nog steeds....

gr mireille

Kafue

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 19:33

Zet hem maar een tijdje met andere lieve paarden op de weide dan komt het vertrouwen in andere paarden vanzelf. Het kan zijn dat het paardje een vervelende aanvaring of ervasring met andere paarden op heeft gedaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:43

Ja, hij reageert gewoon hoe hij zou doen zonder iemand erop. Het zal wel een paard zijn die niet zo hoog in rang staat en hij gaat heel netjes aan de kant voor zijn 'meerdere'. Als je nou eens probeert zo'n paard waar hij ook naast loopt aan de hand ernaast te zetten als die ook aan het rijden is en dat iemand ze dan even vasthoudt totdat hij begrijpt dat dit niet zo heel gevaarlijk is als hij denkt. Waarschijnlijk heeft hij nog niet zoveel vertrouwen in de ruiter als iemand die ernaast loopt. Dit is wel logisch want hij kan je niet zien als je erop zit en voelt zich veiliger als je bij hem staat!
Gewoon dus ook iemand ernaast, als hij het wat meer gewend is voelt hij zich vanzelf zekerder.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 18:08

Ja dat beide hebben we gedaan en dat vindt hij helemaal niet eng... Maar alleen met rijden....
als ik um alleen rijd is er niks aan de hand...

Kimblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:43

Raar
Ik zou dan gewoon proberen met 2in de piste te rijden,
En als je ziet dat het ander paard op hem afkomt, gewoon z'n aandacht vragen, zodat hij eigenlijk niet te veel tijd heeft om te kijken.
En anders gewoon dat die andere stilstaat, en dat je dan stilletjes in stap op die afgaat, en telkens als ie wa na voor gaat hem belonen met een klopje in de hals, en gewoon rustig praten, dat hij weet dat dat ander paard niet gevaarlijk is, ik hoop dat je hier wat mee kan doen
Verder nog veel succes !

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 12:18

Ja dat doen we ook en t gaat langzaam aan wel wat beter....maar ik denk dat hij zich niet fijn voelt om met een ander te rijden omdat hij dan een trap kan krijgen want ja hij is best onderdanig maar in de wei of met 2 leiden heeft ie helemaal nergens last van

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:37

Kafue schreef:
Zet hem maar een tijdje met andere lieve paarden op de weide dan komt het vertrouwen in andere paarden vanzelf. Het kan zijn dat het paardje een vervelende aanvaring of ervasring met andere paarden op heeft gedaan.

Mee eens
Staat hij altijd alleen op de wei?

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 14:56

nee, als ie die op wei gaat is t altijd met meerdere en zeker het paardje waar ik met een ander meisje samen prive les heb..zodat ze aan elkaar kunnen wennen .. maar het leiden met 2 gaat goed maar met rijden vindt het ineens allemaal eng als die te dichtbij komt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:42

Het zal best wat tijd kosten voordat het beter gaat, al zijn de andere paarden nog zo lief er is er altijd één de hoogste in rang dit is heel normaal. Gewoon heel rustig aan als er anderen in de bak zijn als je wat verder bent en meer de aandacht op jou kan vestigen zal het beter gaan, maar dit gaat heus wel een paar maanden duren.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:17

En michien een keer proberen in de bak met 2 lieve paarden.
Kijken hoe tie er dan opreageerd.
Want als tie het ook niet op de wei doet michien wel in de bak

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:30

het maakt nie uit of het de bak is of wei...dat die allebei niets..

ja k weet dat t tijd kost...en denk ook wel t goed komt maar dan moet ie nie verkocht worden

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:41

misschien heeft hij een keer een nare ervaring gehad?
bijvoorbeeld dat er tijdens het rijden een ander paard tegen hem aangebotst is.
dat weet ik uit ervaring met mijn paardje.
die heeft 2 keer paarden die uitbraken op de volte keihard tegen zich aan gehad, en toen was hij het vertrouwen ook even kwijt!

en als dat niet zo is, misshcien moet hij gewoon nog wennen.
1 jaar onder het zadel is helemaal niet zoveel eigenlijk hoor!
hij is nog jong en alles is nieuw voor m!
ook als er met rijden misschien paarden ineens op hem afkomen.
probeer m dan zoveel mogelijk vertrouwen te geven.
dat zal even zn tijd nodig hebben!

suc6!

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 19:37

nee er is nog nooit iemand tegen um aan gebotst want heb um zelf ingereden..

en ik denk ook dat ie heel erg moet wennen...hij was altijd al wat rilleriger maar wel braaf

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:46

Wat ook nog kan, is dat de ruiter op andere paarden reageert en zonder er erg in te hebben, spanning overbrengt op het paard.
Ik heb jou nooit zien rijden, dus kan er niet over oordelen, maar het is een mogelijkheid. Misschien kun je vragen of iemand jou en je paard eens een keertje kan bekijken tijdens het rijden.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 13:21

ja k krijg samen les en dat viel mee zij de intructeur... maar waarschijnlijk ligt t aan zn vader van dit paardjes..die was n t beging ook zo maar daarna was ie super braaf