Vast op rechterkant..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Vast op rechterkant..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 17:10

Ik heb een probleem, mijn pony was eerst heel vast in zijn mond. Dat is nu veel beter geworden (dankzij Bokt) . Alleen als ik nou rechtsom rijd is hij daar heel "stug" en wil hij niet mooi rond komen, terwijl dit op links wel heel goed lukt? Heeft iemand het zelfde probleem, of het zelfde probleem gehad? Wat hebben jullie er aan gedaan?

Alvast bedankt..

Annemieke13

Re: Vast op rechterkant..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:16

als je rechtsom rijd heel veel volte's rijden dan word tie meschien wat losser...Ik weet niet zeker of dat helpt hoor maar je kan het proberen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:55

Verplaatst van VMR naar RT.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:10

Mijn kafue is rechtsom ook stijver dan linksom. Dat komt omdat ik linkshandig ben en heel veel problemen heb met de fijne motoriek in mijn rechterhand, en omdat ik heel snel met mijn linkerhand omhoog werk waardoor ik de schouder van het paard blokkeer.
Je zult dus allereerst je moeten afvragen of je rechtsom even correct zit al linksom en of je de hulpen goed geeft.
Veel voltes wendingen. wijken, schouderbinnenwaarts en dergelijke rijden.
Recht richten en soepel maken door correcte stelling en buiging op de volte

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:36

ook heel belangrijk is dat je zelf ook durft los te laten dus als dan vast pakt rechst niet terug pakken maar gelijk lucht geven is heel moeilijk maar het geeft resultaat en wat ook belangrijk is veel voltes en wendingen rijden op de rechter hand maar let daar bij op dat je de vote of wending niet op je rechter teugel instuurt probeer hem met je buiten been buiten teugel eraf te rijden heel belangrijk dat ie dan wel voor je been van de hoefslag gaat als ie dat niet snapt probbeer hem dan eerst effe op te vote te rijden en hem goed naar binneen en buiten te laten wijken dan moet het helemaal goed komen deze tehorie heeft bij super geholpen en denk eraan zelf luchr geven en brobeer die verleiding te weer staan om niet terug te trekken SUCSES ermee

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:39

oeps erg veel spelfouten.... volgens mij is het nog wel te begrijpen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:50

Probeer juist op rechterhand goed je linkerteugel erbij te houden, rij binnenhoefslag en kijk of je paard wil nageven op linkerteugel. Op moment dat je paard gaat ontspannen op je linkerteugel ga je hem naar rechts inbuigen met gelijkmatige aanleuning (want op moment dat je paard ontspant en nageeft op linkerteugel is de aanleuning gelijkmatig --> jouw paardje pakt meer op rechts, omdat gewicht te verdelen ga je wat meer gewicht aan links vragen tot deze gelijkmatige is, zie jezelf als soort van weegschaal)
Dit ga je herhalen en vervolgens als je paardje meer gaat ontspannen ga je rechtstellen op binnenhoefslag en buigen in de hoeken, net voordat je de 2e hoek uit rijd, stel je hem weer recht aan je linkerteugel, zodat je paard vwnw wil gaan lopen, dan ga je naar rechterhand en doe je hetzelfde. Als je paard lekker loopt, dan ga je hem daarna oprichten. Succes ermee.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 11:23

Dank jullie wel, ik heb ook meestal het gevoel dat als ik op de rechterhand rijd en ik vraag stelling naar binnen, dat hij (zeg maar) dwars door mijn binnen been heen loopt. Terwijl hij dit op links niet doet. Als ik zeg maar stelling naar binnen wil op de rechterkant, gaat hij zeg maar gewoon rechtsaf. Hij geeft op dat moment niks om mijn binnenbeen. Is daar wat aan te doen?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:27

Ja eerst recht te richten en goed aan je linkerteugel te houden. Je moet namelijk op gegeven moment je paard bijna alleen aan buitenteugel kunnen houden, zonder dat ze naar binnen wil vallen als je stelling rechts gaat vragen.
Veel binnenhoefslag rijden zodat je ook gaat voelen hoe je paardje op beide zijdes loopt, wat ze doet en om je eigen evenwicht/balans goed te kunnen vinden.

Wat je ook kunt doen is vanuit hoek naar letter A of C rijden en denkbeeldig op die lijn pionnen plaatsen waar je zeg maar om heen gaat rijden, je gaat slalommen (oftewel minislangenvoltes rijden) je gaat haar inbuigen naar links en rechts en zal ze soepeler worden en ook beter op gelijkmatige aanleuning komen. succes

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:29

Marijuhhhhh schreef:
Dank jullie wel, ik heb ook meestal het gevoel dat als ik op de rechterhand rijd en ik vraag stelling naar binnen, dat hij (zeg maar) dwars door mijn binnen been heen loopt. Terwijl hij dit op links niet doet. Als ik zeg maar stelling naar binnen wil op de rechterkant, gaat hij zeg maar gewoon rechtsaf. Hij geeft op dat moment niks om mijn binnenbeen. Is daar wat aan te doen?

Hij valt over zn rechterschouder naar binnen toe omdat die niet buigt in zn rug.

Wat je moet doen eerst rechtrichten en zorgen dat je paardje super aan je hulpen is. Pas als die recht en aan je hulpen is kan je werken aan het losrijden in zn rug.

Dit doe je door heel veel overgangen te rijden in wendingen, door de overgangen terug zal die wat meer op zn binnenachterbeen moeten komen waarvoor die zn rug los moet laten. Probeer hem eens in de wending van je been af te wijken, dat wil zeggen als jij voelt dat die tegen je rechterbeen aan gaat hangen -dus over zn rechtschouder naar binnenvalt- wijk dat een pasje voor het rechterbeen naar buiten toe. Op deze manier drijf j ehem gelijk tegen je linkerteugel aan en komt die terug in je begrenzing waardoor je hem makkelijker door zal kunnen sluiten naar een verzameling toe, wat op zijn beurt er weer voorzorgt dat die zn rug los laat.

Dus elke wending moet je er een wakend binnenbeen bij houden en gelijk een pas opzij ervoor als die er tegen aan gaat hangen. in het begin zal je constant bezig zijn met je paardje van je rechterbeen af te drijven, later zal die rechter worden en dus beter in balans komen en vanzelf meer terugkomen op je linkerteugel en tegen je linkerbeen.

Scces

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:32

Dank je wel, iemand ook enig idee hoe dit komt? Kan je het voorkomen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:45

Marijuhhhhh schreef:
Dank je wel, iemand ook enig idee hoe dit komt? Kan je het voorkomen?

Meestal komt dit door de ruiter. Een ruiter is namelijk altijd aan een zijde beter ontwikkeld dan de andere zijde. de fijne motoriek is aan die zijde beter en fijner waardoor de ruiter met meer gevoel in werken kan. Tevens is die zijde meestal de sterkere kant van de ruiter waardoor de ruiter met meer kracht het paard de gewenste stelling kan laten aannemen in combi met de juiste buiging en dergelijke.

Bovendien komt het regelmatig voor dat de het paard eenzijdig getraind word ene kant meer dan andere of dat het paard een kant stijf heeft waar de ruiter dus die zijde meer en sterker gaat trainen.

Dus eigelijk in training ervoor waken dat beide zijden even veel en even sterk getraind wordt.
En de ruiter moet zijn fijne motoriek en lichamelijke souplesse en kracht aan beide kanten goed trainen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:19

Ik heb het vanavond een beetje geprobeerd. Ik krijg op de rechterkant alleen nog geen reactie op me been, ik ga heel snel voltes rijden en als ik dan weer over de hoefslag wil moet ik hem eerst met zijn hoofd naar buiten sturen i.p.v. dat ik met ze hoofd naar binnen en "lichterlijk" wijkend naar de hoefslag kan wat op de andere hand wel prima wil. Ik snap dat dit na 1 keer rijden niet meteen beter word maar, naar hoeveel weken moet ik wat te voelen krijgen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:34

Dat kom t vanzelf en daar is geen tijdsidee aan te hangen. Meestal heeft het paard dit overigens duidelijk sneller door dan de ruiter. Gewoon doorgaan en duidelijk je been laten voelen.

Xanao

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:55

elke paard heeft een moeilijke kant bij mijn jonge paard is het zijn linkerkant. Ik heb daar tips over gekregen en nu gaat hij links aan mooi inbuigen. Je doet met het los stappen even helemaal je teugels los. Dan pak je je rechterteugel (linkerteugel is nog steeds los) en je laat het paard in een volte lopen goed met je binnenbeen eraan. Als je merkt dat het paard inbuigt en gelijk zijn bit los laat laat je je teugel los en laat het paard recht lopen. Dan nog een keer tot dat je merkt dat hij het makkelijker gaat vinden. Ook met de draf. Zet het paard op een volte houd je binnenteugel overdreven opzij Buiten teugel goed tegen de hals. Lekker doorzitten en maar met je binnenbeen drijven. Hij laat dan vanzelf los. Rij gewoon door en als je merkt dat hij het nog steeds doet weer overnieuw totdat het paard gewoon lekker inbuigt. Het betekend niet dat je moet TREKKEN. maar gewoon met een los handje lekker overdreven opzij houden. Bij mij heeft het goed geholpen.