Bang voor alles?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bang voor alles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:47

Ik rijd sinds 2 weken een pony van een vriendin. Een grote E pony, NRPS met arabisch bloed van 10 jaar.

Een superpony, alleen schrikt ze overal van. Terwijl als er een andere pony bij is, schrikt ze nergens van. Ook als die andere wel schrikt. Zou ze echt bang zijn? Of probeerd ze me gewoon uit? Het probleem is dat ze doordat ze schrikt mij er telkens probeerd af te werpen (omhoog komen, bokken) en ik dan haar weer helemaal rustig moet maken en ze moet zich opnieuw ontspannen. Heeft iemand ideeën of tips hoe ik kan voorkomen dat ze me uit het zadel probeerd te werpen? En of het ECHT schrikken is of gewoon aanstellerij?

Thessa

Re: Bang voor alles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:08

als je 'm omlaag vraagt dan kan hij ook niet om zich heenkijken, maar waar schrikt hij dan van, kleine dingetjes?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:13

taj kilinkt een beetje als mijn NRPSertje 80% arabier.
Bij mij wilde hij onder het werk uitkomen.
Maar door gewoon doorzetten en rustig blijven kwam het bij mij goed.
Duurde wel lang, maar ik ging elke dag rijden en liet hem flink werken en na een poos had hij door dat hij er niet onder uit kon.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:21

Gewoon doorrijden.
Zorg dat je die pony bezig houdt. Als er een andere pony bij is, dan is die blijkbaar interessanter dan schrikken.
Ga veel figuren rijden, veel overgangen, geef hem de kans niet om ergens naar te kijken om vervolgens te schrikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:38

Ze schrikt van alles, van kistjes langs de bakrand, iemand die heen en weer loopt, een fiets.. Ik rijd heel vele figuren met haar.. zet haar goed aan t werk.. Maar 1 ding hoeft ze te zien en ik kan weer helemaal overnieuw beginnen..

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:04

Heeft mijn pony ook gedaan, vaak is het uit verzet. Zet haar daarom maar goed aan het werk, zodat ze niet eens de kans heeft om te schrikken.

Xx

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:09

Komt men weer met verzet. Wat dacht je van simpel gebrek aan vertrouwen in de ruiter?
Pony is onzeker en kent jou nog niet goed. Hoe jij op de schrikachtigheid reageert is nu cruciaal. Als je "meeschrikt" heeft de pony geen steun aan je en wordt alleen nog banger.
Dus, lach de pony vierkant uit, stel hem gerust, of reageer niet. zitten en rijden, is mijn advies, houd de pony bezig zodat zijn hoofd bij jou is en niet bij de omgeving. Dus niet in de hoefslag blijven plakken ne niet te lang in 1 gang door blijven donderen, maar overgangen en figuren rijden.
Wees zijn "moeder" en laat hem merken dat hij niet bang hoeft te zijn door zelf niet bang te zijn, maar leidend op te treden ("kom op, we gaan nu even aan het werk, als stort de wereld om ons heen in").

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:25

Bij haar eigenaresse doet ze het ook telkens, terwijl ze de eigenaresse vertrouwt. Op stal kan ik alles metter en als ze losloopt in de schuur loopt ze als een hondje achter me aan. Ik schrik er niet van als ze er weer eens vandoor vliegt. Want zo langzamerhand weet ik dat ik dat kan verwachten. Ik gah alles wat hier staat proberen en veel met haar rijden.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:49

Lusitana schreef:
Komt men weer met verzet. Wat dacht je van simpel gebrek aan vertrouwen in de ruiter?
Pony is onzeker en kent jou nog niet goed. Hoe jij op de schrikachtigheid reageert is nu cruciaal. Als je "meeschrikt" heeft de pony geen steun aan je en wordt alleen nog banger.
Dus, lach de pony vierkant uit, stel hem gerust, of reageer niet. zitten en rijden, is mijn advies, houd de pony bezig zodat zijn hoofd bij jou is en niet bij de omgeving. Dus niet in de hoefslag blijven plakken ne niet te lang in 1 gang door blijven donderen, maar overgangen en figuren rijden.
Wees zijn "moeder" en laat hem merken dat hij niet bang hoeft te zijn door zelf niet bang te zijn, maar leidend op te treden ("kom op, we gaan nu even aan het werk, als stort de wereld om ons heen in").

helemaal gelijk.....
ik reed ook een paard wat altijd overal van schrok....
ik reed hem gewoon lekker voorwaarts en heel veel afwisseling...
qua gangen maar ook qua figuren.... dan was hij daar zo meej bezig en had hij niet door dat er een hond over de tribune rende, of een paard buiten losliep.....

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:58

Ik kan alleen maar zeggen LET OP!! Want ik heb net mijn paardje verkocht die dat dus ook deed... en ik maar denken dat ze echt bang was.... nou de rollen waren daardoor dus mooi omgedraaid!! (en daardoor heb ik haar moeten verkopen, er was voor mij geen land meer te bezijlen met haar!!)

Ik kan je helaas niet vertellen wat dit is... maar let alsjeblieft op!!

Succes

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:44

Zelf heb ik een verschrikkelijk vrolijk paard dat ook snel is afgeleid (en schrikt). Hier heb ik zelf ook aan moeten wennen maar doen alsof je neus bloed en heel zelfverzekerd doorrijden en je paard aan de gang houden is de enige oplossing.

Ik ging in het begin ook afwachten en meeschrikken tot het alleen maar erger werd. Nu ik doe alsof ze gek is en negeer haar reactie en het gaat echt stukken beter!!

succes

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:40

wat je kan proberen, en dat werkt bij mijn paard heel erg goed.

Let op je houding en je zit, probeer te ontspannen.
Het klinkt misschien gek maar let op je bilspieren, als je die ontspant en lekker als een 'zoutzak'gaat zitten zal je paard ook ontspannen.

Probeer ook enge dingen gecontroleerd met haar te oefenen. Daar bedoel ik mee zoek het op en zorg ervoor dat jij niet door haar reactie wordt verrast.
En moedig haar aan als je langs iets wilt rijden.

En vooral heel veel oefenen zelfs al moet je elke dag hetzelfde met haar doen.

Succes,
Lisette

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:31

heey
ik heb ook een pony die voor alles schrikt gewoon negeren;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:52

Vandaag ging t rijden goed ..
Ze is er maar 1x geschrokken.. En toen begon ze dus te steigeren :s.. Eerst der kop tussen der benen.. een bok en toen ineens steigeren.. Dus ik net optijd voorover.. En net niet uit het zadel gegleden.. Ze deed alles heel braaf en ik heb haar goed aan het werk gezet. Ze liep lekker ontspannen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:53

Het vertrouwen waar ik over spreek is niet hetzelfde als wat jij bedoeld. Ik bedoel vertrouwen in jou als ruiter. Dat jij de teugels in handen hebt en bepaald wat er gebeurt en dat ze daarom niet bang hoeven te zijn. Het is als het ware een kind aan de hand nemen. Zo van : Kom maar mee , ik weet hoe alles werkt...

Verder schrikken paarden met slechte ogen wel eens meer dan normaal. Iets wat je uit kunt laten zoeken.

Iets anders wat je kunt doen is een soort politiepaarden training. Haar over zakken laten stappen, langs flapperend spul en openslaande paraplu´s etc.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:28

Mijn pony schrikt ook vaak bij het dressuren, terwijl ze buiten nix doet. Ze is een beetje lui en heeft gewoon geen zin om hard te werken en haar spieren op te rekken. Het helpt idd om zo min mogelijk rechtuit over de hoefslag te rijden. Zoek oefeningen die het paardje leuk vind, maar die ook een beetje moeilijk zijn, dan gaat ze vast beter opletten. Ik ga dan bijvoorbeeld overgangen van stap in galop doen of achtjes in galop en dan op de X overspringen. Dan let ze wel op en is alles opeens niet meer zo interressant. Ook kan het helpen om een tijdje op de binnenhoefslag te rijden. Mijnes vind dan opeens veel dingen niet meer eng. Als het een bepaalde plek is waar ze schrikt kan je haar daar een heel klein beetje schoudervoor laten lopen, als ze het niet zien is het vaak ook niet eng... Succes ermee.