Paard ingereden met sporen, hoe ongedaan maken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Paard ingereden met sporen, hoe ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:46

Ik zal het even uitleggen, want misschienis de titel niet helemaal duidelijk. Toen ik mijn paard kocht was ze volgens de vorige eigenaar nog bijna nooit gelongeerd en bovendien was ze met sporen ingereden, werd mij verteld. Ze is nu 5 en ik rijd haar met knopspoortjes. Het is geen paard wat hoog in het bloed staat, maar ik merk steeds meer dat ik ook met spoortjes bekaf ben na een uur rijden van al het gedrijf. Ik moet dus te veel doen om haar voorwaarts te rijden. Ik wil nu een tijdje zonder sporen gaan rijden en proberen haar meer aan het been te maken. Het zit me alleen dwars dat ze met sporen is ingereden, omdat ik nu niet precies weet wat ik moet doen. Ik weet nl. niet of ze wel begrijpt dat ze op kuitdruk naar voren moet, of stelling aan moet nemen. Ik heb alle topics op bokt al gelezen over aan het been maken en ga dat ook allemaal proberen. Kan iemand me vertellen hoe ver ik terug moet naar de basis? Ik heb wel eens zonder sporen gereden en toen met mijn stem gewerkt (kuitdruk, geen reactie, daarna "draf" geroepen en kreeg wel reactie). In de voltes valt ze over de buitenschouder en loopt ze door mijn buitenbeen heen. Hoe kan ik dat verbeteren zonder sporen? Heeft iemand tips, of ervaring hiermee? Zweep vindt ze niet zo fijn, krijg meestal een bok terug...

DanielleJ

Re: Paard ingereden met sporen, hoe ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:50

Ik denk toch dat het aardig werkt om haar te laten wennen aan de zweep.
Kuitdruk=vooruit. Geen reactie? klein tikje erbij vlak achter je kuit..

Ben benieuwd wat de anderen zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:58

Ik denk dat ik nog verder terug zou gaan naar de basis.Longeren met stemhulp en longeer zweep.Dan terug er op alleen met benen en zweep.Uw benen gebruiken geen reactie ,gelijk een tik. Ook zal ik haar voedsel rantsoen eens nakijken of je ze niet iets energie rijker kan voeren.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 20:00

Ik longeer haar meestal 1x per week en dat gaat goed, vooral als ik haar veel overgangen laat maken, gaat ze goed luisteren. Ik zal het eens proberen met zweep en kuit. Qua voer wordt ze wel wat pittiger van een lichte sportbrok, dus dat helpt wel wat. Een echt fel kanon zal het nooit worden, maar dat hoeft van mij ook niet, als ze maar aan het been is. Dus nog verder terug naar de basis! Ik ga het proberen! Iemand anders nog tips?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:03

Inderdaad helemaal teruggaan naar de basis. Je geeft zelf al aan dat je erg moe wordt van al het gedrijf. Dat betekent dat je paardje niet meer reageert op het been en doordat je constant drijft met je benen, zal hij dit gaan negeren. Ik ben het met de andere eens dat je beter met een zweepje kan gaan rijden. Neem dan een dressuurzweep zodat je hem net achter de kuit aan kan tikken. Hiermee suggereer je namelijk kuithulp. Als hij op stemhulpen leert reageren, is hij nog steeds niet voor je been. Rijd constant overgangen en laat hem daarbij meteen reageren op je been. Dus ga van halt naar stap, begin met rustige kuitdruk (niet ineens een schop geven). Reageert hij niet, dan direct aantikken (aantikken is iets anders dan een mep verkopen). Paar passen stappen en dan weer halt houden en opnieuw beginnen, net zolang tot hij direct op jouw kuiten reageert. Tijdens het rijden moet je proberen om je benen rustig te houden, maar wel drijven om hem voorwaarts te houden. Reageert hij bij aandraven niet op je kuiten of valt hij in tempo terug en hij reageert niet op de kuiten: direct aantikken. In alle gangen overgangen rijden, niet te lang in een tempo achter elkaar. Vergeet niet om je paard te belonen door hem bijv. even lange teugel te geven als hij bijv. 10-15 minuten braaf gewerkt heeft. Concentreer je trouwens in het begin vooral op het voorwaarts rijden en niet of hij wel met goede aanleuning loopt. Zodra een paard goed voorwaarts is voor de kuiten komt de aanleuning als volgende stap. Hoop dat je hier iets mee kan en dat ik niet te veel herhaald heb (weet niet wat er in de andere topics staat). Anders sorry daarvoor. Veel succes met rijden!

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:04

DanielleJ schreef:

Mee eens

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:42

mss ook handig om in het begin je stem erbij te gebruiken in combinatie met je been. en haar/hem te beschouwen als een jong paard waar je bijna voor het eerste opzit. En dan steeds meer je stem verminderen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:18

Als er een vlieg zit, dan voelt ze het ook, dus jouw kuithulpen moet ze ook heus wel voelen.
Ze gaat uiteindelijk wel naar voren, dus ze begrijpt wel wat je met de hulp bedoelt, maar ze is gewoon laks in haar reacties.
Daar mag je dus best tegen optreden! Streng zijn, laat je niet negeren!

Laat je niet verleiden tot iedere pas drijven, daar wordt het alleen maar slechter van. 1x lief vragen, 1 iets minder lieve herhaling en dan is het genoeg geweest en is het tijd voor straf.
In eerste instantie ga je dan misschien een keer bokkend de bak door, maar dat geeft niet, als je maar reactie krijgt! De fine-tuning volgt later vanzelf wel.

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:20

DanielleJ schreef:

Sluit me hier voor 100% bij aan.
Drukje en weg, klaar!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:31

Klein tikje?
Ik zat meer aan een beste pets te denken....
Al hangt dat een beetje er vanaf hoe ril een paard is op de zweep, dat kun je zelf het beste inschatten.
En als 'ie er op bokt, dan kan 'ie er nog een krijgen, is dat beest helemaal mal....

Zachte heelmeester maken stinkende wonden, meestal is het met hooguit 3 keer zo'n actie wel klaar hoor, dat begrijpen ze meestal vlug!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:07

Ik ben van de week bij een clinic geweest van Anky en daar liep een paardje met een beetje dezelfde problemen... haar tips: been stil laten liggen, aansporen wanneer het nodig is... (anders heb je geen effect meer) wanneer aansporen geen effect heeft... tikje achter de kuit (wat hier dus ook gezegd is) laat het paard lekker met het hoofd lopen zoals hij dat wil (in zekere zin natuurlijk)... zo krijg je een paard in balans....hou het zo simpel mogelijk... en gebruik je stem erbij... dat mag best...

Haha waar ik om moest lachen: Anky zei: Als je op wedstrijd ben mag je natuurlijk geen stemhulpen geven...kijk voor de proef of het raampje van de auto dicht is... want dan kan je je stem gebruiken... oHh foei Anky... ons slechte dingen aan leren he!!! WHAHHA

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:39

Margreet schreef:
Als er een vlieg zit, dan voelt ze het ook, dus jouw kuithulpen moet ze ook heus wel voelen.
Ze gaat uiteindelijk wel naar voren, dus ze begrijpt wel wat je met de hulp bedoelt, maar ze is gewoon laks in haar reacties.
Daar mag je dus best tegen optreden! Streng zijn, laat je niet negeren!

Laat je niet verleiden tot iedere pas drijven, daar wordt het alleen maar slechter van. 1x lief vragen, 1 iets minder lieve herhaling en dan is het genoeg geweest en is het tijd voor straf.
In eerste instantie ga je dan misschien een keer bokkend de bak door, maar dat geeft niet, als je maar reactie krijgt! De fine-tuning volgt later vanzelf wel.

daar ben ik het helemaal mee eens, het is erg belangrijk om duidelijk te zijn

*heb je ooit al eens in een kudde paarden "de baas" 50x zien vragen ofdat "het onderdanige" paard alsjeblieft, s'il vous plait,gerne, if you want, aan de kant wil gaan..........niet tog*

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:41

Als het helpt dat je met je stem bijvoobeeld "draf" zegt, probeer dan ervoor te zorgen dat ze je stemhulp asociëert met een kuitdruk.
Als je dus "draf" zegt, altijd een kuitdruk geven. Daarna afbouwen, totdat ze het uiteindelijk kan met alleen een kuitdruk .

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:16

Idd als ze niet reageert een tik geven. Reageert ze dan nog niet, 2 flinke petsen geven. Ze moet gewoon reageren. Stemhulp gaat hier niet werken en mag bovendien toch niet.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:34

Ik vind het pure onzin om je paard meteen een flinke lel te geven als hij niet op je beenhulp reageert.
Dit paard is nooit op de goede manier geleerd hoe hij op beenhulpen moet reageren. En begrijpt hij dus niet wat er met een beenhulp wordt bedoeld.
Het is gewoon verstandig om met dit paard helemaal overnieuw te beginnen. Als je een kuithulp geeft en hij reageert daar niet op hoef je hem geen tik je geven vaak is het al genoeg om een kriebel met de zweep op zijn achterbeen te geven.
En inderdaad stemhulpen gebruiken als je de kuithulp geeft en heel veel overgangen rijden.
Je gebruikt alleen je beenhulp als je voelt dat je paard in tempo terugkomt hij moet op zijn eigen benen lopen, en niet als jij geen beenhulp geeft in tempo terugvallen.
Probeer zo min mogelijk beenhulpen te geven alleen wanneer nodig zo heb ik dat ook van mijn instructice geleerd. Anders krijg je helemaal geen reactie meer want dan weet een paard niet wanneer hij harder of zachter moet bv.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:44

Ben het met Roebin eens, als het echt niet werkt kun je altijd nog een tik(je!) geven. Mijn instucteur heeft mij hier ook mee geholpen, ik moest mijn paard opzij zetten voor het been, daar leren ze ook goed van reageren. Je zet je paard dan met zijn neus bij de wand en drijft hem zijwaarts, hij kan niet naar voren vanwege de wand, dan kun je pas leren om je paard voor je kuit te krijgen! Maar dit is natuurlijk wel een zijwaartse beweging, maar leert het paard wel attent te worden voor de kuit. Succes!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:50

Roebin schreef:
Het is gewoon verstandig om met dit paard helemaal overnieuw te beginnen.

over of opnieuw...

Ctrl-Alt-Del of Reset werkt niet hoor bij een paard....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:00

Margreet schreef:
Roebin schreef:
Het is gewoon verstandig om met dit paard helemaal overnieuw te beginnen.

over of opnieuw...

Ctrl-Alt-Del of Reset werkt niet hoor bij een paard....

Ha ha ha das een goede een harde reset geven, werkt idd niet een paard is een groot gewoontedier. Uit gewoonte doet hij dingen. Ben jij laks is hij laks ben jij actief is hij actief.

Dus consequent op de juiste manier been, geen reaktie oei oei dan wordt het dus juiste hulpen en teen naar buiten spoor erin hak optrekken of een keer goed doorschoppen. Reaktie dan heeft het braaf goed gedaan.

Niks niet terug naar basis of zonder sporen gewoon consequent been = reaktie. Geen reaktie = straf klaar.
En dat is dus niet zielig dat continue aansporen is veel zieliger.
Wees maar eens streng voor het paard daar zal die blijer mee zijn dan dat lakse.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:11

Kafue schreef:
Dus consequent op de juiste manier been, geen reaktie oei oei dan wordt het dus juiste hulpen en teen naar buiten spoor erin hak optrekken of een keer goed doorschoppen. Reaktie dan heeft het braaf goed gedaan.

Niks niet terug naar basis of zonder sporen gewoon consequent been = reaktie. Geen reaktie = straf klaar.
En dat is dus niet zielig dat continue aansporen is veel zieliger.
Wees maar eens streng voor het paard daar zal die blijer mee zijn dan dat lakse.

Ik ben blij dat ik jou paard niet ben.

Als je een dier met respect behandeld. Dan zullen ze ook voor jou willen werken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:21

Juist door duidelijke grenzen te stellen en duidelijk te zijn in wat je van je paard verlangt (en 'm dan uiteraard ook te belonen als hij gehoorzaamt! Dat is net zo, of zelfs nog wel meer belangrijk) toon je dat je respect voor 'm hebt.

Pumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:22

Roebin schreef:
Ik vind het pure onzin om je paard meteen een flinke lel te geven als hij niet op je beenhulp reageert.
Dit paard is nooit op de goede manier geleerd hoe hij op beenhulpen moet reageren. En begrijpt hij dus niet wat er met een beenhulp wordt bedoeld.
Het is gewoon verstandig om met dit paard helemaal opnieuw te beginnen. Als je een kuithulp geeft en hij reageert daar niet op hoef je hem geen tik je geven vaak is het al genoeg om een kriebel met de zweep op zijn achterbeen te geven.
En inderdaad stemhulpen gebruiken als je de kuithulp geeft en heel veel overgangen rijden.
Je gebruikt alleen je beenhulp als je voelt dat je paard in tempo terugkomt hij moet op zijn eigen benen lopen, en niet als jij geen beenhulp geeft in tempo terugvallen.
Probeer zo min mogelijk beenhulpen te geven alleen wanneer nodig zo heb ik dat ook van mijn instructice geleerd. Anders krijg je helemaal geen reactie meer want dan weet een paard niet wanneer hij harder of zachter moet bv.

Ik ben het helemaal met Roebin eens. Dit is echt verstandigste manier.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:23

Roebin ik denk dat je het iets te zwart wit ziet, ze hebben het puur over duidelijkheid, niet over afslaan.....

Ik ben het eens met: been = actie / geen aktie = tik...... (dus niet afslaan) Als je het goed doet hoef je dit maar een paar keer te doen... De volgende keer dat je er opgaat zal je het mss even moeten herhalen maar dan snapt ie t wel hoor. Zoals eerder gezegd, het zijn gewoonte dieren, en ze pakken alles snel op hoor.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:05

Ik ben het ook eens met been = actie / geen aktie = tik en dat consequent volhouden. Een paard is een gewoontedier en zal ook dit snel aan kunnen leren. Hij is nu niet gewend om op z'n eigen benen te lopen. Probeer jezelf af te leren continu aan te sporen, dat is totaal niet nodig. Een paard moet van zichzelf de drang naar voren houden ook als jij niks doet. Probeer het aansporen eerst eens af te bouwen van 4 naar 2 naar 1x per rondje en dan op vaste plekken, dit om ook consequent voor jezelf te zijn. Daarna probeer je 1 tempo vast te houden, je hoeft niet eens aan te sporen, je kunt ook gewoon een tikje als aanwijzing geven met de zweep, van kom op... wakker blijven! Succes!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:13

Roebin schreef:

Ik ben blij dat ik jou paard
niet
ben.

Als je een dier met respect behandeld. Dan zullen ze ook voor jou willen werken.

consequentue en duidelijkheid is veel respectvoller voor een paard dan laksheid en alles maar goed vinden totdat ze te ver gaan en je uit boosheid gaat handelen zodat het paard het helemaal niet meer begrijpt.

Ik bedoel niet dat je een paard moet afranselen ik bedoel dat je duidelijkheid moet stellen. Zo is been ---> reaktie en zo niet dan moet er reaktie van jou komen in de vorm van een por met je sporen of een tik met de zweep.

ooit wel eens de moeite genomen om je bij de weide op te stellen en te kijken hoe de leider de kudde leid?
Gaat er hard aan toe hoor.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:25

kafue zei:
consequentue en duidelijkheid is veel respectvoller voor een paard dan laksheid en alles maar goed vinden totdat ze te ver gaan en je uit boosheid gaat handelen zodat het paard het helemaal niet meer begrijpt.

Ik bedoel niet dat je een paard moet afranselen ik bedoel dat je duidelijkheid moet stellen. Zo is been ---> reaktie en zo niet dan moet er reaktie van jou komen in de vorm van een por met je sporen of een tik met de zweep.

ooit wel eens de moeite genomen om je bij de weide op te stellen en te kijken hoe de leider de kudde leid?
Gaat er hard aan toe hoor.

*en daarom moet je duidelijk zijn tegen je paard! nix zielig,dat is de taal die ze begrijpen....op een andere manier heb je wel een erg slim paard nodig om duidelijk te kunnen zijn.*