Hoe hou ik mijn paard rustig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Hoe hou ik mijn paard rustig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 14:59

Zondag dus 1e keer outdoor!
En ik knijp em best wel een btje eerlijk gezegd.
Vooral het losrijden...
Ben nml bang dat als mn paard dat grote veld ziet dat ie denkt: Joepie crossen!
Het idee dat er geen bakrand is, vind ik eng!
Mijn paard is een behoorlijke heethoofd, en is gauw opgefokt!
Wie kan mij tips geven, hoe ik mijn paard ontspannen kan rijden tijdens het losrijden zonder constant volte's te rijden omdat ze anders niet te houden is!

Bedankt...

Greetz Mariek

Fielychi

Re: Hoe hou ik mijn paard rustig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:17

als je zorgt dat je eerst zelf ontspant...

Je loopt nu al te stressen over iets wat nog een paar dagen duurt. Hoe zal je paardje daar op gaan reageren? Precies, door te gaan stressen, want baasje is ook gestresst.
Ga iets anders doen tot de wedstrijd met je paard dan alleen maar rijden, ga wandelen, samen 'enge dingen' doen zoals zeiltjes lopen.
Wees creatief.

Op de dag zelf gewoon rijden zoals je altijd rijdt. Merk je dat je gespannen bent, 1 x diep inademen en uitademen, ontspan je spieren. Hou je paardje bezig, steeds iets anders verzinnen, de meest simpele dingen herhalen, zoals een gebroken lijn, netjes afwenden, bewust gaan staan-zit.

Relax...
Gaat goed komen!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:26

Idd zelfs goed ontspannen.. Als je merk dat je paardej toch druk word van de ruimte moet je hem heel goed bezig houden. Dit kan idd met voltes maar ook met tempowisselingen, zijgangen ed.

Zorg dat jij hem altijd, maar dan ook echt altijd, voor ben. Merk je dat die wilt versnellen zet je hemt erug op zn HO en begin je weer op nieuw. Merk je dat die terug valt in tempo zorg je dat die weer met zn hoofd bij jou komt en versteld zonder op zn voorhand te vallen (zet schouder voor en rij hem dan recht weg en laat hem iets verruimen bv)

Enkel door te gaan rijden, en te blijven rijden kan je je paardje corrigeren voordat die de fout in gaat.

Succes zondag!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:20

Als je bang bent dat hij gaat crossen, ga dan vantevoren thuis even longeren. Dan is hij de meeste looplust kwijt en kun je wat rustiger zitten. En blijf rijden, niet afwachten. Hou het initiatief en rij veel wendingen. succes!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 20:59

Thanx...
Hier kan ik zeker wat mee!
Het probleem bij mij is vaak dat als ik zenuw ben dat ik nogal afwachtend ben naar haar toe, en dan neemt zij (uiteraard) de ruimte om zelf dingen uit te halen!!!
Dus ik denk dat ik me daar echt op moet focussen...
Zal proberen te gaan relaxen :p hihihi

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:11

maak er voor je zelf een spelletje van dan. Probeer zo vaak mogelijk halt-draf,draf-halt overgangen te maken op 1 zijde. Zo ben jij lekker bezig en je paardje ook!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 06:52

M3isSi3j schreef:
maak er voor je zelf een spelletje van dan. Probeer zo vaak mogelijk halt-draf,draf-halt overgangen te maken op 1 zijde. Zo ben jij lekker bezig en je paardje ook!

Ja precies! Thanx dat is een goeie...
Dan maak ik dr ook heel alert, en dan kan ik steeds grotere stukken rechtuit rijden!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:42

ja idd!! Zodra je voelt dat de spanning bij jou of je paardje op een of andere manier stijgt zet je hem weer op de ho en begin je weer op nieuw!

Gaat je wel lukken joh! Mn vader zegt altijd: een mens lijdt het meest onder de vrees die hij heeft.. (ofwel dat je je vaak voor niets druk zit te maken!)

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:50

Ja dat klopt helemaal!!!!!
Achteraf denk je echt van goh was dit nou zo eng!
Maar ja, nu nog vooraf
Maar iig bedankt!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:08

wij longeren de paardjes vaak van tevoren, dan is net de ergste heet-heid eraf..... en idd heel veel bezig zijn met je paard... maar natuurlijk wel met veel ontspannig.... dus je moet zelf ook relaxt zijn... anders breng je het alleen maar over op je paard....

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:03

Mijn eerste keer op een grote vlakte ben ik eerst rondom gaan stappen en daarna de vlakte op mijn paard had geen enkel plan om een sprintje te trekken
Ze kijkt wel veel om zich heen maar dat is logisch want er is veel te zien. Je zult versteld staan van je paard op wedstrijd vaak is er zoveel te zien dat ze juist super braaf zijn, pas als je de ring in komt en ineens alleen bent gaan ze streken uit halen

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:23

Ik was ook bang dat mijn paard bij zijn eerste wedstrijd de benen zou nemen....nou hij was zo onder de indruk van alles wat hij zag, dat ie zelfs een beetje sloom werd voor mn been (vond ik niet echt erg op dat moment )

Suc6 met je wedstrijd en laat ff weten hoe het is gegaan

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 14:05

Ja doe ik! Ik laat het gewoon allemaal over me heen komen!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:19

Laat ons even weten hoe het ging he !!