Aan de teugel.....???!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roossie

Aan de teugel.....???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 11:44

Haaj allemaal!!!

ik ben van plan om volgend jaar met myn paard Banjer officiele wedstryde te starte, maar!...

Myn pony vertikt het om aan de teugel te lopen of om maar een centimeter te zakken met haar hoofd!!..... Ik wil geen dwang spullen gebruiken en ik heb er ook geen geld voor.
( Al het geld is voor myn paard d'r stalling, wormen kuur enz )

Kunnen jully my helpen om haar te leren weer te zakken , want ze is nu 15 en heeft het 5 jaar niet meer gedaan....

PLEASE HELP ME FIND A WAY!!....

M3isSi3j

Re: Aan de teugel.....???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:58

om een paard goed nagevelijk te krijgen zijn er enkele dingen van belang.

Ten eerste moet je paardje super aan je hulpen zijn. Dat wil zeggen dat die bij een minimale kuitdruk voorwaards gaat en bij een minimale zithulp weer terug komt. Ook moet je kunnen sturen met deze been en zit hulpen en moet je paardje een stapje kunnen wijken voor je been.

Om je paard super aan je hulpen te krijgen is het belangrijk dat je heeel veeel -lees constant- overgangen en tempowisselingen rijdt. Weees hierbij heel conseqent hulp=reactie.. geen reactie= ff bij tikken, stem verheffen, hardere hulp.. Zorg hierbij er ook voor dat je je paardje goed actief blijft. Dus als jij hem een stukje onder het tempo rijdt, wat hooguit een paar passen zal zijn, dat die ook gelijk weer reageerd als jij hem weer terug op tempo brengt en niet gaat slenteren.

Als die super aan je been is ga je werken aan het balans en het rechtrichten van je paardje. Rij veel op de binnehoefslag, diagonalen en lijnen als AC en BE. Die allemaal met minimale hulpen, actief gereden, tussen door weer tempowisselingen en zorgen dat je altijd gelijke druk heb op bijde teugels en bijde benen!.

Als ook dit goed gaat ga je werken aan het los werken in zn rug. Rij heel veel figuren. Dit kunnen bestaande figuren zijn maar ook kan je zelf figuren verzinnen. Hierbij gebruik je weer enkele je been en zit hulpen en indien het nodig is kan je dan altijd nog eens een ophouding maken om je paardje te corrigeren. Ook tijdens figuren rijden maak je weer heeel veel overgangen en tempowisselingen. WAt je hierbij ook gaat toevoegen is een pasje wijken. SLuit een keertje de volte en sluit hem dan door zodat je hem verkleind. Je paardje zal dan terug komen in tempo, dan ga je hem weer openen door een pasje naar buiten toe te wijken. Hierbij moet je opletten dat je hem weer goed actief rijdt. Dus een stukje naar vore het liefste niet over het tempo heen. Als die nou niet goed reageerd moet je hem wel een klein stukje over het tempo rijden of halthouden en weer weg draven.

Als je paardje rechtgericht is zal die in balans komen. Als die in balans is ka die zn rug los laten en als die zn rug los laat zal die mooi van achtere uit nagevelijk naar de hand komen.

Dit is -in mijn, en vele andere ogen de beste methode. Het duurt misschien een paar weken langer voordat je paardje lekker loopt maar als die loopt, loopt die de sterren van de hemel.

Succes!

Roossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:06

Heel erg bedankt!! ik ga het vandag probere.!! maar ik zal vertellen!! het lykt wel of Banjers hals owk serieus vast zit....
ze werkt heel erg tegen en gaat owk heel erg sterrekyken

xxies roos

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:16

Dan is je paardje tegen de hand. waaarscheinlijk rent ze weg of gooid ze der hoofd nog verder omhoog op het momend dat jij de druk op de teugels veranderd he!?

Door te rijden met je been en zithulpen (en eventueel stem) met daarbij niet meer dan enkel contact met de mond zal je paardje weer vertrouwen krijgen in je hand. Een paard wat tegen de hand is moet zelf de hand gaan opzoeken. Je zal merken dat als die nagevelijk word dat die in eerste instantie zwaarder word in de hand. Wat je dan moet doen is kijken of die in je hand hangt, of je hand volgt. Dit doe je door een klein beetje toe te geven. Gaat hij netjes mee met je hand of trekt die gelijk je teugels eruit en legt die zn hoofd op de grond. Als die netjes je handen volgt zal die met een kuitdruk weer omhoog komen en mag je helemaal de hemel in prijzen. Duikt die met zn neus de grond in moet je hem echt ff een trap in zn buik verkopen en daarna halthouden en weer netjes weg rijden.

Dat ben ik trouwens er vergeten bij de te zetten. Als je paardje nou zakt met zn hoofd: belonen met je stem! Zo leerd je paardje dat daar lopen met zn hoofd braaf is.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:59

Deze manier is ozo beter dan er een hulpteugel in hangen
daar ben ik bijna de fout ingegaan met een slof
nu rijd ik haar op de manier van m3s33si333(zoiets )en dat gaat al stukken beter

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:27

Roossie schreef:
Heel erg bedankt!! ik ga het vandag probere.!! maar ik zal vertellen!! het lykt wel of Banjers hals owk serieus vast zit....
ze werkt heel erg tegen en gaat owk heel erg sterrekyken

xxies roos

ik denk dat les nemen ook goed werkt

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:48

Roossie schreef:
Haaj allemaal!!!

ik ben van plan om volgend jaar met myn paard Banjer officiele wedstryde te starte, maar!...

Myn pony vertikt het om aan de teugel te lopen of om maar een centimeter te zakken met haar hoofd!!..... Ik wil geen dwang spullen gebruiken en ik heb er ook geen geld voor.
( Al het geld is voor myn paard d'r stalling, wormen kuur enz )

Kunnen jully my helpen om haar te leren weer te zakken , want ze is nu 15 en heeft het 5 jaar niet meer gedaan....

PLEASE HELP ME FIND A WAY!!....

Hmm

Mijn paard kocht ik op haar 12e
en had het in geen 7 jaar ofzo gedaan..

heel veel geduld en niet dwingen
leer haar ontspannen

Teugel lopen = nageven...
en moet ze uit haar eigen doen.
de tips zie je hier allemaal in je topic uitgelegt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:55

In deze topic heeft m3 al heel veel goede dingen geschreven. Ik zou er graag nog aan toe willen voegen dat je consequent moet blijven. En concentreer je niet op de voorhand en de hoofd/halshouding maar concentreer je op het actief onder laten treden van de achterhand. als de motor achter draait dan komt de rest vanzelf.
Aandachtspunt is wel dat je niet trekt maar vraagt en weer nageeft op het moment dat het paard nageeft.
Stelling op de binnenteugel, de buitenteugel regelt de hoofd halshouding het tempo en dergelijke.

Verleid je er niet toe dat zodra pony sterrenkijkt dat jij gaat trekken ne blijven drijven met zit en been en blijven vragen.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:53

hessy8 schreef:
m3s33si333(zoiets )

hahahhaha echt veel mensen weten niet wat ze met mijn naam aanmoeten!! hahah het is gewoon meissie..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 03:03

hey hey roosie...t word nu al wat he met banjer..
ze komt nu steeds lager...
wel proberen he wat ik zei om haar op duh uh...linkerkant goed los te krijgen d.m.v veel stelling enz..
ze zat vanmiddag echt super vast op die kant..
maar zodra je haar heb enorm veel je been eraan houden..:p
ik spreek je weer op de manege...

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:27

Hey,
Dit onderwerp vind ik heel interessant omdat ik hetzelfde onderga.
Nu vraag ik me eigenlijk af (beetje offtopic ) hoe je een paard leert wijken. Ik rij een pony die 5 maanden onder het zadel is (door mij beleerd). Ik kan geen les nemen met de pony omdat de eigenaar dit niet goedkeurd... Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:11

mijn paard loopt ook niet aan de teugel, ze vertikt het echt gewoon ben er nu al een half jaar mee bezig ofzo, gewoon geduld houden en dingen willen overhaasten.
ik ga in januari officiele wedstrijden starten, maar op een manegepaard omdat dit ook nog wel een tijdje zou kunnen duren bij die van mij.
ik vind de tips van M3isSi3j (heb ik het nou goed? ) ook goed

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:15

Aan de teugel als er geen medische problemen zijn is helemaal niet moeilijk.
Het is gewoon een bepaalde hoduing net als lange teugel of arbeidshouding.
als je je paard consequent van achter naar voren rijden met zit, been en een weinig hand vragende elastische hand dan komt de rest vanzelf,
Niet concentreren op voor maar op achter en je eigen juiste zit.
En les nemen, ik kan me niet voorstellen dat het dan nog niet lukt.

En niet trekken heel belangrijk, trekken veroorzaakt spanning.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:21

Kafue schreef:
Aan de teugel als er geen medische problemen zijn is helemaal niet moeilijk.
Het is gewoon een bepaalde hoduing net als lange teugel of arbeidshouding.
als je je paard consequent van achter naar voren rijden met zit, been en een weinig hand vragende elastische hand dan komt de rest vanzelf,
Niet concentreren op voor maar op achter en je eigen juiste zit.
En les nemen, ik kan me niet voorstellen dat het dan nog niet lukt.

En niet trekken heel belangrijk, trekken veroorzaakt spanning.

met een gedeelte ben ik het eens, maar dat het niet moeilijk is als er geen medische problemen zijn niet.
mijn paard is vroeger een spring en crosspaard geweest, en dus niet zo heel vriendelijk gereden, ze is dus gewoon een beetje angstig om aan de teugel te lopen omdat ze bang is dat je dan in haar mond gaat zitten trekken.
les heb ik ook, en toch ben ik al meer dan een half jaar bezig.
geen medische reden dus, maar toch is het moeilijk.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:51

jouw paard is het vertrouwen verloren dat is idd een probleem. Je moet haar het vertrouwen terug geven met heel veel liefde en geduld. Gewoon telkens van achter naar voren naar de vrasgende hand toe, vriendelijk blijven in die hand en gewoon afwachten. Geen grove bewegingen. En als het allemaal te snel gaat met de stem kalmeren.

Het komt vanzelf alleen duurt het hier iets langer. Je zult verbaasd zijn hoe snel het paard leert.

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:01

hay mijn paard liep de eerste week dat ik hem had (heb hem nu een maand) ook aan de teugel en ging toen steeds moeilijker en nu wil hij het helemaal niet meer ik ga morgen proberen of de manier van meissie werkt ik vind het iig een heel interessant toppic
groetjes

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:25

Welshcob schreef:
Hey,
Nu vraag ik me eigenlijk af (beetje offtopic ) hoe je een paard leert wijken. Ik rij een pony die 5 maanden onder het zadel is (door mij beleerd). Ik kan geen les nemen met de pony omdat de eigenaar dit niet goedkeurd... Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Als jij het zelfde ondergaat [als de topicstarter, niet weten hoe je je paardje fatsoenlijk kan laten nageven] zou ik daar nog even niet aan beginnen

Roossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:24

Citaat:
Als jij het zelfde ondergaat [als de topicstarter, niet weten hoe je je paardje fatsoenlijk kan laten nageven] zou ik daar nog even niet aan beginnen

pardon!?!?!? je paard niet fatsoenlijk na kan laten geven war slaat dat op??!?! niet fatsoenlyk he je het dan over mij?!!?!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:39

Kafue schreef:
jouw paard is het vertrouwen verloren dat is idd een probleem. Je moet haar het vertrouwen terug geven met heel veel liefde en geduld. Gewoon telkens van achter naar voren naar de vrasgende hand toe, vriendelijk blijven in die hand en gewoon afwachten. Geen grove bewegingen. En als het allemaal te snel gaat met de stem kalmeren.

Het komt vanzelf alleen duurt het hier iets langer. Je zult verbaasd zijn hoe snel het paard leert.

whahah ja ik weet het t is me heel vaak verteld, het is wel jammer dat degene die haar voor mij had het zo verknald heeft
het vertrouwen is er wel, want ze gaat af en toe gewoon, maar dan schrikt ze zo van zichzelf dat ze dan gelijk weer omhoog schiet
je zou sommige mensen die een paard zo hard rijden toch
achja, gewoon geduld geduld geduld komt vanzelf goed

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:41

VanillaQueen schreef:
Welshcob schreef:
Hey,

Ik vroeg me dit eigenlijk af omdat in de reactie van m3isSi3j staat om naar de nageeflijkheid te gaan ook een paar pasjes te wijken...
Maar laat deze vraag ook maar, ik ben een beetje dit topic aan het storen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:44

Roossie schreef:
pardon!?!?!? je paard niet fatsoenlijk na kan laten geven war slaat dat op??!?! niet fatsoenlyk he je het dan over mij?!!?!

Euhm, als je paard niet 'aan de teugel loopt', ofwel nagevelijk, dan lijkt het mij dat hij inderdaad 'niet fatsoenlijk nageeft' nee?

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:24

Roossie schreef:
Citaat:

Eeh, ik had het tegen iemand anders.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:03

Topic is al oud..

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:42

Citaat:
whahah ja ik weet het t is me heel vaak verteld, het is wel jammer dat degene die haar voor mij had het zo verknald heeft
het vertrouwen is er wel, want ze gaat af en toe gewoon, maar dan schrikt ze zo van zichzelf dat ze dan gelijk weer omhoog schiet

na als ze nageeft belonen dat ze weet dat ze het goed doet.
en heel veel gedult

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:01

NiNa_14 schreef:
Citaat:

na als ze nageeft belonen dat ze weet dat ze het goed doet.
en heel veel gedult

het gaat gelukkig ook al veel beter, helaas moet ik nu tijdelijk stoppen met op haar rijden omdat ze een wondje op haar rug heeft dat open is gegaan, als ik daar een zadel op leg dan word het alleen maar erger dus dat doe ik even niet totdat het echt dicht is en niet meer open gaat.