hoe krijg ik mijn paard rustig na galop?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jimdebrit

hoe krijg ik mijn paard rustig na galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 10:00

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

annet155

Re: hoe krijg ik mijn paard rustig na galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:07

eum als eerst zou je is kunnen proberen een paar keer niet gallorperen zodat ze mischien een beetje vergeet dat ze altijd moet galloperen. je zou ook is kunnen proberen bijvoorbeeld in een volte aan te galloperen en haar op die volte te houden in galop. ik hoop dat je daar iets aan hebt

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 10:08

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:09

ja zeker het is ook zonde. heb je het wel is geprobeerd op een volte ofzo of dat je de bak kleiner maakt ofzo zodat ze wel vertragen moet

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:12

Ik denk ook dat je moet proberen om haar op de volte te zetten. En dan zodra ze rustig galloppeert de volte steeds een stukje vergroten, gaat ze weer sneller dan zet je dr gelijk weer op de kleine volte. Misschien werkt dat

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:14

Tinkerhorse schreef:
Ik denk ook dat je moet proberen om haar op de volte te zetten. En dan zodra ze rustig galloppeert de volte steeds een stukje vergroten, gaat ze weer sneller dan zet je dr gelijk weer op de kleine volte. Misschien werkt dat

helemaal mee eens!

ezzybezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:14

Wat een bekend verhaal zeg

Ik heb precies hetzelfde, wat ik doe is elke keer als zij harder gaat tijdens het draven, haar terugrijden tot bijna stap en dan weer iets aandraven. Op een gegeven moment zijn ze het wel zat die overgangen, (gaat wel een tijd overheen hoor). Zodra je dit onder de knie heb, kun je langzaam aan beginnen met de galop. Hier doe je eigenlijk precies hetzelfde als met het draven.

Het zal een tijdje duren maar bij mij heeft het geholpen, en ze is nu na de galop een stuk rustiger (gelukkig )

Succes

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:10

ik denk dat dit paard zijn balans nog moet vinden en sterk moet worden in de achterhand. dus binnenhoefslag rijden veel tempo en schijnovergangen en aan het einde van je werk uur op een grote volte gewoon wat galop proberen word ze heet gewoon weer terug naar draf en de galop even vergerten, brandus zei je wij hebben een ruin van brandus op stal die is niet vooruit te trappen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:30

het heeft niks met temprament te maken maar met der balans en kracht vanuit der achterhand.

Om een paard, en dit geld zeker voor een fries, goed bij elkaar te kunnen laten galoperen dat die rustig is maar toch actief bijzet achtere en sprong maakt. Zal die verzameld moeten zijn.

als je paardje recht is in zn rug en deze ontspant zal die netjes naar je hand toe komen en kan je hem door sluiten om die achterhand er onder te zetten. Pas als je dit voor elkaar hebt kan je gaan werken aan het balans en de kracht vanuit de achterhand.

Als die sterker is van achtere kan je fries de galop gaan dragen ipv er voro weg te rennen. Oefeningen om hem sterk te krijgen van achtere en beter in balans te brengen zijn de volgende:

* balkjes en cafeletjes lopen
* kleine sprongetjes maken -als je fries dat leuk vind en kan-
* heeel veel overgangen en schijnovergangen rijden
* veel binnehoefslag, AC lijn, BE lijn en diagonalen rijden
* zijgangen
* longere met dubbele lijn of pessoa
* door het water laten draven
* bergjes en mul zand rijden

Succes

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:37

zei ik toch ook al, en idd balkjes en een klein sprongetje(kunnen friezen best)

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:28

[..........]

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:34

Kan me het helemaal voorstellen dat je er op een gegeven moment
een punthoofd van krijgt. Wat ik doe mee m'n horsey is voor het
rijden longeren en vooral de overgangen draf-galop.
Veel succes en wel blijven doorzetten!!!

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 13:35

[..........]

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:05

Ik ken 't. Heb er ook zo één gehad en die doet het nu super. Wat de bokkers hierboven schrijven is allemaal waar. Reken er op dat het een tijd zal duren, want ze zal eerst goed in balans moeten komen en dan sterker worden in haar achterhand. Maar met geduld en doorzettingsvermogen kom je er wel.
Heel veel succes en niet vergeten er ook plezier in te houden.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 16:57

[..........]

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:39

ja, misschien alleen de eerste keer alleen stappen,

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:32

Ik heb ooit eens gehoord van iemand dat als je paardje ervandoor gaat en je krijg ze niet te stoppen, dat je dan als ze wil stoppen ze gewoon moet verder laten galloperen en dat ze pas mag stoppen wanneer jij dat wil... Maar is dit wel een goede manier???

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:09

shaktike schreef:
Ik heb ooit eens gehoord van iemand dat als je paardje ervandoor gaat en je krijg ze niet te stoppen, dat je dan als ze wil stoppen ze gewoon moet verder laten galloperen en dat ze pas mag stoppen wanneer jij dat wil... Maar is dit wel een goede manier???

ja! Als hij wilt galoperen en er vandoor gaat moet je hem daar voor straffen. Je kan hem wel op de HO trekken maar door galoperen zal die dan toch wel.

Dus dan kan je hem beter eens goed laten weten dat dit niet de bedoeling is en hem eens goed moe laten worden. Dan zal die op een gegeven moment terug willen komen en dan neem jij de leiding weer over door hem door te laten galoperen en zelf te bepalen wanneer die terug mag komen. omdat je anders weer de touwtjes uit handen geeft.

Wat ook een goede methode is om een paardje terug te krijgen vanuit de galop naar draf: lichtrijden

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 09:00

[..........]

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:18

Misschien moet je dat toch maar eens proberen... Welk beestje loopt nu graag verder als ie kapot is? Je kan het altijd eens proberen... Je bent er niets mee kwijt...

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:54

Hallo,

Ik ben het er inderdaad mee eens, probeer het een keer... en wat misschien ook nog kan helpen qua energieprobleem is niet al te veel voeren ( ik weet natuurlijk niet hoe je voert) want kennelijk heeft ze genoeg energie en hoeft ze niet te veel meer te krijgen!! (kijk anders is naar voer voor koudbloeden!)

Succes

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 18:56

[..........]

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:49

[***] schreef:
als ze eenmaal zo gek is dat ze alleen harder wil wordt ze meestal gewoon op stal gezet...ook als ze met haar mennen omdat er gewoon echt nix mee te beginnen is dan maar ik wil haar zo graag door rust in zit en rijden rustig houden maar dat is zo moeilijk

Dit is echt fout om haar dan op stal te zetten.Ze heeft nu erg veel moeite om te galopperen maar als ze straks door heeft dat als ze maar hard genoeg galopperd wordt ze wel op stal gezet.En het lijkt me lichamelijk ook niet zo goed om een paard wat net flink hard heeft gegaloppeerd maar stil te zetten op stal door de spierpijn die ze daardoor kan krijgen kan het alleen maar erger worden.

je moet even door zetten is er geen mogelijkheid om te lessen met dit paard het is voor ons zo moeikijk om het preciese probleem te zien.Probeer de achterhand van je paard sterker te maken de tips van m3isSi3j zijn erg goed hiervoor.Probeer je niet dood te staren op de galop in stap en draf kun je eerst heel goed oefenen en heb je het gevoel dat het beter gaat kun je een klein stukje galop mee nemen en dan eerst een paar meter en dan weer terug nemen.Het kan wel weken duren wees geduldig.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:44

Ik heb dondahsteen een PB gestuurd over het rustig krijgen na de galop.. misschien dat andere hie rook wat aan hebben..

Als een paard gaat rennen in draf als die terug komt vanuit de galop is dat een teken dat die op de voorhand terug komt ipv op de achterhand.

Als je het dus voor elkaar krijgt om je paardje via de achterhand terug te krijgen in draf zal die niet gaan rennen. Er zijn een aantal manieren om dit voor elkaar te krijgen en ik zal proberen de beste ervan uit te leggen.

HEt is voor een paard makkelijker zn binnenachterbeen in de wending onder de massa zetten dan rechtuit, hier moet je gebruik van maken! Om het binnenbeen actief er onder te krijgen kan je hem in een wending zetten. Ga dus op de volte galoperen en sluit deze vervolgens.

Als je een goed galop op de volte heb ga je proberen je paardje terug te rijden op je zit zonder sprong te verliezen. Dit doe je door goed op de achterhand te zitten en hem iets op te sluiten tussen je handen en benen. Doe dit enkele passen en rij hem dan weer een stukje naar vore. Deze tempowisselingen zijn minimaal! Net genoeg dat het voelbaar is. als die goed gaat betekend het dat het achterbeen geactiveerd is. Als je paardje hou nou moeite mee heeft en terug valt zet je hem gelijk in stap en spring je vanuit een rustige stap weer aan in galop op die volte. Waarom vanuit stap? Omdat die dan veel meer moet gaan zitten voor de aanzet en niet gelijk kan gaan race in galop dus je al gelijk meer verzameling hebt.

Als het nou wel goed gaat die tempowisselingen in galop ga je verder: probeer die volte eens wat kleiner en groter te maken. Zonder dat je paardje gaat race of terug valt in draf. Als die terug valt in draf gelijk stappen en vanuit stap weer aanzetten in galop de volte op. als die gaat rennen dit je dit ook (word wat moeilijker maar dan moet je gewoon ff streng zijn hoor!)

Hiermee verbeterd je en je hulpen en het achterbeen in de galop.

Ok.. nu het antwoord:
Als je je paardje terug wilt rijden zet je hem dus in een wending of volte en zet hem dan eens een pasje opzij naar buiten toe. Zo komt die mooi op zn achterbeen te zitten en drijf je hem gelijk al tegen je buitenteugel aan waarmee je hem kan begrenzen in de draf. Als je voelt dat die helemaal zit sluit je hem op en rij je hem terug en ook dan weer zet je hem direct weer een pasje opzij! Zo zal die terug komen via het achterbeen en gelijk weer verder terug gezet worden dat die in de verzameling blijft.

In het begin zal die nog best wel moeite kosten, maar al snel zal je verbetering gaan merken. Het is heel belangrijk dat je leerd voelen wanneer die voldoende ok het achterbeen zit en wanneer niet. Ook moet je leren dat je niet teveel vraagt zodat die terug valt, gaat race of weg rent over de buitenschouder zodat je je begrenzing kwijt raakt! Dit is een kwesty van oefenen en leren aanvoelen.