Hoe leer ik mijn (verzorg)tinker de Linkergalop?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_

Hoe leer ik mijn (verzorg)tinker de Linkergalop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 21:32

hOoii

Ik moet/mag mijn verzorgtinker de linkergalop aanleren maar ik weet alleen niet hoe ik het precies moet doen
Ik rij alleen buiten niet in een bak ofzo...
Hij kan ook niet aan de teugel etc. rijden

Wie kan mij helpen?

Groetjes Lisanne

Maartje87

Re: Hoe leer ik mijn (verzorg)tinker de Linkergalop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:42

Als je nou gewoon een bocht naar links maakt en ook linkerstelling vraagt en hem in de bocht dan de hulpen geeft voor de linker gallop.
Of lukt dit niet?

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:20

Je rijd gewoon rondjes linksom, en dan doe je je binnenbeen naar voor en buitenbeen naar achteren, en als hij dan nog verkeerd aanspringt meteen terugpakken en opnieuw totdat het goed gaat.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 08:30

Ik ga het proberen

Je hoort het nog

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 19:20

nou het is nog niet gelukt

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:46

Als je alleen maar buiten rijdt dan maakt het toch niet uit of je nou in de linker galop rijdt of de rechter je kunt toch gewoon lekker buiten rijden en van je paard en de omgeving genieten.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:48

Zoiets lukt ook niet altijd in een keer. Maar geef gewoon overdreven veel stelling, ze kunnen het allemaal.. Dus ook jou (verzorg)tinker! Soms is het ook wel handig om er hulp bij te vragen, want als je zelf op je paard zit, zie je natuurlijk ook niet alles!

xXponyXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:49

bij mij helpt het altijd wel
je moet een balkje in de bak neer leggen
je maakt een volte tussen B en E,
het balkje ligt natuurlijk wel op die volte
als je springt dan ga je in galop
als het goed is zit je dan in de goede galop
bij mij werkt het meestal wel
suc6

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:02

Het is heel normaal dat je verzorgpaard de linkergalop niet in een keer kan. Als een paard al tijden maar enkel een kant op heeft gegaloppeerd zal hij eerst moeten leren om zijn balans ook op de andere hand te vinden. Je kunt niet veel anders doen als enkel blijven proberen, niet pushen overigens wat dat heeft totaal geen zin! Het wil nog wel eens helpen om direct vanuit een gebroken lijn, in de hoek aan te springen, je paard heeft dan eigenlijk al de juiste lichaamshouding om goed aan te springen. Denk uiteraard goed aan je hulpen!

Dat je alleen maar in het bos/buiten rijd vind ik persoonlijk alleen maar goed. Laat je paard maar lekker lange rechte stukken galopperen als hij/zij de linkergalop eenmaal kent. Op die manier leert hij juist lekker op zijn eigen benen te lopen en zijn balans te vinden!

Succes met je paard en neem er de tijd voor

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:24

Als er ruimte is voor volte gewoon grote volte rijden.. en dan proberen.. springtie nog verkeerd aan of valt ie uit elkaar gelijk terug nemen en volte kleiner maken net zo klein maken wanneer hij goed aanspringt.. en doetie et op de volte blijven en flink door galopperen anders kan hij er uitvallen.. lukt volte goed.. rechtuit..

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:56

Zorg allereerst dat je goede stelling hebt. Probeer net voor het aanspringen je binnenhand iets omhoog te brengen, dit vergroot de kans dat-ie goed aanspringt. Verder natuurlijk binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter.

Als het een paar keer goed gaat, snapt-ie het waarschijnlijk vanzelf. Succes!

fenjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:24

heel erg overdreven stelling vragen zodat zijn schouder helemaal vrij is en op de volte galoperen en die maak je dan steeds groter en weer kleiner

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 12:35

Ook met alleen buitenrijden moet een paard onvoorwaardelijk in linker- en rechter galop kunnen. Als het paard in een galop op een kant gaat en niet op de andere, dan krijg je met rijden (ook in de andere gangen) problemen. Ik zou er eerst voor zorgen dat het paard goed los en soepel wordt en zorgen dat de stap en de draf in orde zijn.
Tips hiervoor zijn al gegeven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:35

Gewoon rustig oefenen met de bovengenoemde tips, niet boos worden en gaan slaan. Gewoon consequent zijn.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:39

fenjal schreef:
heel erg overdreven stelling vragen zodat zijn schouder helemaal vrij is en op de volte galoperen en die maak je dan steeds groter en weer kleiner

Nou daar ben ik het dus niet mee eens. Hoe kan het binnenbeen nou helemaal vrij zijn wanneer jij overdreven veel stelling aan de binnenkant vraagt! Dan gooit het paard juist het buiten been eruit.
Houd je paard gewoon recht dat is voor je paard het makkelijkste. Probeer als het lukt je paard iets naar buiten te drukken door middel van je binnen been. en dan met je buitenbeen aan laten galoperen.

Lukt dit niet rijdt dat met je paard door de hoek met buitenstelling. zo komt het binnenschouder meer vrij. Geef een klein tikje met je zweep op het binnenschouder en geef tegelijk de galop hulpen. Je paard zal beter begrijpen wat je bedoelt! Bij de meeste paarden werkt dit.

Succes ermee!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 11:46

ALs je alleen maar buiten rijdt en geen bak tot je beschikking hebt dan wordt het iets lastiger. Misschien dat je buiten een veldje kunt vinden waar je figuren kunt rijden.

De tip om je paard iets naar buiten te laten kijken is heel handig. Echter ik weet of jouw praadje dat al kent.

Kijk in buurt rond. Er zijn zoveel mensen met paarden sommigen hebben echt wel een bak bij huis. Je kunt bij die mensen eens gaan vragen of jij misschien ook gebruik mag maken van die bak. Zullen ze miischien iets voor vragen, maar jij kunt goed oefenen. Misschien kunnen ze jouw wel helpen bij jouw probleem.

Ik zal zeker geen kleine wendingen en voltes gaan rijden. De linkergalop is dus moeilijk en dan zal als ze aanspringt nog steeds moeilijk zijn. Dus gewoon een grote volte is klein zat. En vergeet niet te belonen als het goed is gegaan. Veel succes