Fjord die gewoon de anderekant op loopt.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje87

Fjord die gewoon de anderekant op loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 21:15

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een fjordenruin van net 3 jaar.
Hij is heel braaf en ik mag eigenlijk niet klagen.
In stap gaat alles heel goed en loop eigenlijk precies waar ik wil.

Als ik in draf een volte wil rijden loopt hij als ik net de hoefslag op wil rijden gewoon de andere kant op. Dit doet hij alleen op de linkerhand. En eigenlijk iedere keer als ik dit doe. Ik zorg er wel voor dat hij uiteindelijk alsnog naar links gaat. Maar dan stap hij altijd alweer.
En in gallop wil hij linksom ook nog wel eens in de hoek omdraaien. (Dit doet hij niet altijd).

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet wat ik ook probeer als hij er eenmaal mee begint houd hij er ook niet meer mee op.

Ik heb ook aan een ander bit gedacht, heb een een enkel gebroken watertrens.

Heeft één van jullie een idee.

Alvast bedankt!!

Chade

Re: Fjord die gewoon de anderekant op loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:18

Mijn paard doet precies hetzelfde, ik volg dit topic even...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:20

Geen idee, je uittesten misschien? ik denk dat je gewoon moet blijven proberen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:05

het is een balans probleem. Een paard heeft net als een mens rechts of linkshandig is ook een voorkeur voor de een of andere kant. Bij een jong paard merk je dit vaak heel sterk dat ze de ene hand sneller ontwikkelen dan de andere.

Wat je moet doen is werken aan het rechtrichten. Op deze manier zal die leren elke kant het zelfde te belasten en te ontlasten en dus in everwicht komen. Op het momend dat je paardje in everwicht is zal die minder (!) moeite hebben met de rechterhand.

Het rechtrichten doe je als volgt: rij veel op de binnehoefslag, lange lijnen als die diagonaal of AC lijn en contra stellingen in de wending. Hierbij heb je een gelijke druk op bijde teugels en zorg je dat je hem goed heb opgesloten tussen bijde benen zonder druk te geven. Hij moet dus als het ware gewoon op zn eigen benen lopen. Tijdens deze oefeninen rij je heel veel overgangen en tempowisselingen om hem beter in balans te brengen, terug te rijden op het achterbeen m hem makkelijker te laten lopen, goed aan je hulpen te krijgen, actief te houden, bezig te houden en vooral om om zn rug te rijden zodat die in balans komt.

Als je hier eens mee begint en werkt aan het conseqent zijn (linksom=linksom.. als die rechtsom draaid mag je best laten weten dat het niet de bedoeling dat die zelfs uit gaat maken wat er gebeurd.)

Succes

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:23

Ben je zelf je paardje aan het inrijden, gezien zijn leeftijd?
Het lijkt me heel verstandig dat als je dit hier moet vragen hoe je dit oplost, je heel snel les gaat nemen.
Bij een jong paard komt dit namelijk vaker voor. Waarschijnlijk ben jijzelf rechtshandig en komen jouw hulpen aan die kant beter door. Probeer je paardje dus ook op de linkerhand goed de hulpen te geven dus met je buitenbeen voorkomen dat hij uitbreekt. Komt jouw hulp links niet door dan kun je door je zweep naar voren te steken hem waarschuwen dat hij die kant niet op mag.
Oefen dit verder door vierkantjes te rijden i.p.v. van alleen maar voltes en probeer het eerst maar in stap goed en dan pas in draf en vervolgens galop.
Maar nogmaals, neem een goede instructrice die ziet wat jij verkeerd doet.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:55

Nog een idee, gezien de leeftijd van je paard zal ik ook even zijn gebit na laten kijken misschien heeft hij wel laast van haken of doppen!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:13

Paardjus schreef:
Nog een idee, gezien de leeftijd van je paard zal ik ook even zijn gebit na laten kijken misschien heeft hij wel laast van haken of doppen!

huh? waat heeft dat te maken met het evenwicht?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:57

Haha, ja, als je paard aan de ene kant een grotere kies heeft valt hij om!
Nee, gekkie, als je bv druk vraagt aan één kant en hij heeft last van zijn mond zal hij proberen dit te ontwijken door weg te lopen.

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:31

oooh dat deed mijn fjord precies het zelfde toen hij jong was.. ik nam altijd me zweepje in me buitenhand en tikte hem waarschuwend zachtjes op z'n schouder goed je binnenhand eraan en je buitenbeen.. Verder als hij toch gewoon de andere kant opliep alsnog naar links sturen (Tja.. soms dan maar tegen het hek op.. ) Maar rocky deed dat dan op rechts

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:49

MirandaFuego schreef:
Haha, ja, als je paard aan de ene kant een grotere kies heeft valt hij om!
Nee, gekkie, als je bv druk vraagt aan één kant en hij heeft last van zijn mond zal hij proberen dit te ontwijken door weg te lopen.

Maar idd dat bedoel ik ermee.

Maartje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 07:46

Hallo allemaal,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. En ik ga er een paar ook echt uitproberen.

Die priveles had ik al geregeld maar ik moet nog een paar weken wachten tot dat diegene tijd heeft.

Gelukkig ging het afgelopen Woensdag al een stuk beter en heeft hij niet eens geprobeerd om om te draaien.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:45

Maartje87 schreef:
Hallo allemaal,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. En ik ga er een paar ook echt uitproberen.

Die priveles had ik al geregeld maar ik moet nog een paar weken wachten tot dat diegene tijd heeft.

Gelukkig ging het afgelopen Woensdag al een stuk beter en heeft hij niet eens geprobeerd om om te draaien.

Nou dat klinkt in elk geval al heel goed. Luister maar goed naar het advies van M3isSi3j zij kan het heel duidelijk en goed uitleggen en daar heb je echt wat aan.
Probeer dus te werken naar evenwicht zowel in aanleuning als in lichaam. Succes ermee.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:24

Inderdaad een zweepje in je buitenhand en hem op zijn schouder een tikje geven. En de goede beenhulpen geven.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:32

Bets schreef:
Nou dat klinkt in elk geval al heel goed. Luister maar goed naar het advies van M3isSi3j zij kan het heel duidelijk en goed uitleggen en daar heb je echt wat aan.
Probeer dus te werken naar evenwicht zowel in aanleuning als in lichaam. Succes ermee.

Thnxxiej

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:08

Nog even een aanvulling, als je gaat wenden en hij valt in stap, laat dat absoluut niet toe. Ten alle tijden moet hij lbijven draven als jij dat aangegeven hebt. Hij weet nu waarschijnlijk ook dat als hij wegloopt als je wend, hij onder het werk uit kan want dan mag hij stappen.
Ook al verpest je je hele wending, zorg iig dat hij in draf blijft en dus niet onder het werk uit komt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:43

Zorg er ook voor dat je, zeker bij zo'n jong paard, je gewichtshulpen goed op orde hebt. Kijk dus duidelijk in de richting waar je rijdt, zit goed recht boven je paard.
Als je al zo ver bent: goed de buitenkant er bij houden, binnenkant (binnenhand) ontspannen en eventueel 'wijzen'. Anders krijgt hij alle ruimte aan de buitenkant en kan ie zo die kant oplopen.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:54

een haflinger sanne doet dit ook altijd in de linker galop, ik sluit haar dan altijd op tussen mijn armen en benen meestal gaat ze in een hoek dan omdraaien en de andere kant op galoperen maar als je goed je binnen hand en je buiten been er aan houd gaat het wel goed...ik weet niet of ze dit ook doet: in galop in een keer de andere kant oprennen dan moet je gewoon af en toe waarschuwend een tikje in zn nek geven

Xanao

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 00:16

Mijn paard van 4 deed dit ook. Ik heb het er net uit gekregen. Bij ging het als ik op de rechter volte was links. Eerst richting de uitgang van de bak en later weer de andere kant op. Het probleem lag voornamelijk aan mij. De eerste keren heb ik het toe gelaten. Later (toen ik het echt beu was) heb ik hem eens goed aan gepakt. Met de zweep een goeie tip geven als hij dat doet. Ik heb het er 2 weken uit gehad. Toen hij het nog een keer deed viel ik eraf. Ik durfde niet meer zo goed en elke keer als ik met hem die volte ging rijden dacht ik: als hij het maar niet doet. Tja dan doet hij het dus wel. Ik had er een africhtingsbit in, maar het werd veel erger. Nu heb ik een hele zachte bit erin hangen en ben erg met het paard bezig. Niet meer met zijn streek. Hij is er nu na 2 maanden helemaal vanaf. Niet nadenken dus, maar rijden en goed afstraffen en anders een zachte bit erin. succes