"afremmen" met behulp van de zit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piet321

"afremmen" met behulp van de zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 21:02

Terwijl velen worstelen met een lui paard, berijd ik sinds kort een manegepaardje dat - althans in de groep tijdens een buitenrit - nogal sterk voorwaarts is en steeds met de neus vlak achter het voor mij rijdende paard zit. Ik krijg de merrie er wel zijwaarts achter vandaan maar krijg het niet klaar om haar terug te nemen. Het lijkt wel een raket die op het punt staat afgeschoten te worden. Ik ben de hele rit bezig geweest met afwisselende ophoudingen te maken maar het had niet het gewenste effect. Wat nog een beetje hielp - maar dan bedoel ik ook een beetje - was drijven meteen gevolgd door een ophouding. Wat ik graag wil weten hoe jullie het klaar krijgen om in de groep tijdens een buitenrit afstand te houden en dan vooral met behulp van de zit. Hoe doe je dat??

Ik heb namelijk het idee dat de oplossing zou kunnen zijn. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom. (Ik heb les en dus ook een instructeur waar ik het aan kan en ga vragen maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën)

MirandaMalik

Re: "afremmen" met behulp van de zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:09

Mijn paard was toen ik wat meer ging dressuuren ook heel wegrennerig, dat was zijn manier om te laten zien dat hij het moeilijk vond. Hij was ook moeilijk te stoppen door ophoudingen dus moest ik het ook veel meer leren het met mijn zit te doen. Eerst luisterde hij voor geen meter, als ik wilde stoppen vanuit galop stonden we zo alweer een paar meter te ver. Maar veel oefenen en streng zijn, hij stopt wanneer jij dat wil ala minuut! Na een tijdje kwam er verbetering en het werd zo goed dat ik zelf op moest passen dat ik goed zat, ging ik even te ver voorover/achterover zitten, ging hij al harder of stoppen, haha. Maar op een manegepaard is dat moeilijker omdat je niet zoveel kunt oefenen, maar als ie erop reageerd moet je dat zeker 'uitbouwen'. Er zijn wel verschillende meningen over hoe je de hulpen moet geven, ik deed het altijd zo: Als ik achteruit wilde maakte ik me lichter dus ging iets naar voren zitten, dus ook met 'remmen' vanuit een snellere gang, als ik wilde 'gasgeven' ging ik dieper zitten en dreef em naar voren met m'n billen. Dit werkte perfect hij liep super en een aanleuning als een elastiekje. Je moet gewoon uitproberen hoe dat paardje het beste reageerd en daarop inspelen! Succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:43

Je moet idd gaan werken aan de controlle.. maar uit ervaring weet ik wel dat ook al rij je paard thuis in de rijhal op nog zn hoog niveau, als die buiten graag met zn neus in het paard ervoor wilt lopen dat het toch altijd wel een gevecht blijft om hem daaruit te halen..

Probeer tijdens de buitenrit gewoon constant jepaardje met zn hoofd bij jou te houden door heel veel overgangen en tempowisselingen te rijdne. Zorg ervoor dat er altijd ruimte over is dat je wat extra speling heb.

Terug rijden op je zit kan op verschillende manieren. Je kan zwaar gaan zitten, naar achtere gaan zitten, knijpen met je knieen en zo opsluiten bij zn schuoder, langzamer gaan lichtrijden, in galop gaan lichtrijden om hem terug te rijden of jezelf langmaken. Je moet ff uitproberen welke methode, of misschien een combinatie van meerdere methodes, het beste werken bij dit paardje.

Succes

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:52

Het hoeft niet altijd aan 'jouw' te liggen,
want het kan ook gewoon zijn dat hij het doodeng vond, en dat hij daarom instinctief in een ander zijn staart kroop....
Bij ons op de manege is dat ook het geval met als we door het parkje gaan stappen....

Piet321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 20:55

Bedankt voor jullie reacties. Als het vrijdag mooi weer is, gaan we opnieuw met de lesgroep naar buiten en dan ga ik het allemaal flink uitproberen, ahum, wel achterin de groep uiteraard.

Vrijdag wordt de tweede keer dat ik op dit paard rijd. Eigenlijk wil ik haar wel in de bak "uitproberen", ik ben benieuwd hoe het daar zal gaan.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:08

Wat ik meestal doe als mijn pony te snel gaat, is zwaarder zitten en mijn benen lang maken, wat je eigenlijk ook moet doen als je een gang terug neemt (dus van galop naar draf bijvoorbeeld) ipv aan de teugels te gaan hangen.
Meestal werkt het wel, maar als je paard zich daar niks van aantrekt - wat mij dus ook vaker overkomt - kun je ook proberen om zoals eerder genoemd langzamer licht te rijden of in galop een lichte druk op de teugel te zetten. Oefen in de les ook met dit paardje tempowisselingen, zodat ze doorheeft dat jij de baas bent.
Succes .

Piet321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:41

Ga ik zeker uitproberen!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:48

Wat buiten al deze tips misschien kan helpen is jouw plaats in de groep tijdens de buitenrit. Paarden blijven kuddedieren en de ene is hier gevoeliger voor dan de ander (bang om achter te blijven). Probeer eens uit wat het paard doet als je achter je instructrice rijdt, dan volgen er nog veel paarden. Zorg dat degene achter je voldoende ruimte ertussen laat, zodat je paard niet bang hoeft te zijn dat de achterbuurman/vrouw zijn benen stuk trapt. Werkt deze plek niet, probeer het dan eens helemaal achteraan of met verschillende paarden achter of voor hem. Als bijvoorbeeld de leider van de groep achter hem rijdt, kan ik me voorstellen dat hij haast heeft. Probeer dus te kijken wat hem onrustig maakt. Mijn ervaring is dat verder zo ontspannen mogelijk blijven het beste helpt. Teugels wat langer (wel contact houden), af en toe een ophouding en vooral diep zitten. Ik zorg ervoor dat ik wel altijd voldoende druk op mijn kuiten heb, niet mijn benen afsteek. Door druk met de kuiten te houden worden drukke paarden vaak rustiger. Veel succes!

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:54

afremmen met je zit moet je altijd doen ook al is het paard heel braaf, want wat wou je doen als je je teugel kapot trok.
En het is prettiger voor het paard als er niet in de mond word getrokken en het word gevoeliger voor andere handelingen (stelling enzo).

Span je boven benen aan en laat je onder benen los, maak jezelf zwaar en leun een beetje (heel klein beetje) naar acheteren.
Als het goed is lukt het dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:03

Sommige paarden willen graag voorop. Ze steeds terughouden/inhouden maakt ze steeds heter en drukker. Ga voorop of net achter of als dat mag/kan naast de begeleider rijden. Wellicht heb je dan een rustig paard.

Sommige maneges houden ook geen rekening met rangorde in de kudde.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:41

Tip die ik heb van Albert Voorn: Gewoon gaan staan in het zadel. Teugels heel ietsje losser, en het helpt echt!! Ik geloofde het eerst ook niet, maar heb het zelf uitgeprobeerd. Ze komen direct terug.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:19

Citaat:
Tip die ik heb van Albert Voorn: Gewoon gaan staan in het zadel. Teugels heel ietsje losser, en het helpt echt!! Ik geloofde het eerst ook niet, maar heb het zelf uitgeprobeerd. Ze komen direct terug.

^^ dat komt omdat ze jouw gewicht bijna niet meer voelen,
dus denken ze dat je ervanaf ben gevallen....

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:47

Maakt niet uit wat ze denken, als ze maar terugkomen!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:45

Dat idee van Pascha is ook erg goed ja!
Als er bij ons in de les iemand van zijn paard valt, gaan alle paarden uit zichzelf stil staan. Daar zit wat in ja!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:14

hahahah,
noujah dan is het idd wel een goed idee

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:55

En het is een tip van Albert Voorn, en die kan toch best een aardig stukje rijden hoor!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:18

ken hem niet (nog niet) weles van gehoord... maar meer ook niet

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:31

Dan ben je niet echt op de hoogte van de springsport.... ahum

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:33

tjah ahum ik spring niet

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:34

*Klapt in haar handen* Centraa .. uh, ontopic alstublieft .

Piet321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 19:04

Vandaag opnieuw gereden op dit vlugge paardje. Het afremmen met de zit in draf ging tot mijn verrassing af en toe goed (ik moet het natuurlijk ook nog leren), gevolg: ze ging zelfs terug naar stap! En dit zonder dat ik de teugels sterk aan moest nemen. Toen vertikte ze het zelfs om daarna meteen weer aan te draven. Alsof ze dacht, "wat wil je nou, draven of stappen?!?" In galop stoof ze er vandoor zodat ik haar telkens weer op de volte moest zetten. De instructeur weet dat dit een razendsnel en gevoelig aan de hulpen staand paard is en vond dat ik het goed deed (altijd fijn om te horen ). Ik rijd dan ook nog geen jaar, met maar een les per week!

Kan iemand "zwaar zitten" omschrijven?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:05

bij een paard dat ik bijrij is het ook zo dat als ze rennerig wordt, dat ik JUIST goed mijn benen erbij moet houden, zwaarder zitten, en dan verzamelt ze zich.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:58

Je moet je heel zwaar maken hakken flink uitdrukken en tegen de bewegingen van het paard in gaan. Je voelt als je stapt dat je naar voren gedrukt word enz.. Nou, nu moet je dus jezelf het tegenover gestelde doen. Naar achter drukken enz..
Als noodrem gebruik je je teugels..
In draf: helemaal ontspannen en doorzitten en ligt de teugels nemen

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:16

Ik heb ook ooit op mijn oude manege op zo'n paard gereden. In het begin was ik zo bezig met terugnemen en terug rijden dat ik mij niet meer kon ontspannen, steeds aan het werk. Dat paard werd er alleen maar renniger van. Later heb ik mij gewoon ontspannen. Teugels vrij los, lekker diep in het zadel zitten (leg je ene hand maar eens voorop het zadel en je anderen aan de achterkant en 'trek' jezelf diep in het zadel) maar wel constant blijven drijven. Als het paard harder ging weer diep zitten (lang maken). Zo ging het prima! In draf en galop werd het paard wel weer wat heter maar dat heb ik toen opgelost zoals eerder werd genoemd, door te staan in het zadel, maar zonder aan mijn teugels te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:22

Ik dacht,mooi weer om weer eens de bossen in te gaan, maar mijn paard is iebel van alles wat vliegt, zoemt, gaat zitten en prikt. Dus manneke aan de haal. Dacht ik dus, gaan staan en teugels los, nee, hij reageerde niet, ging gewoon lekker in zo een haastig drafje terug naar stal.

Denk dat hij net iets te slim is om te denken dat ik er af gevallen ben, misschien boeit het hemook wel niet