Bokken in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marle_sheila

Bokken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 20:38

Ik heb een verzorgpony die in de galop nogal bokt.
Zeer waarschijnlijk is dit gewoon uitproberen, geldekje hebben we ook algeprobeerd.
Maar nu zullen jullie wel zeggen: gewoon stevig aanpakken en een tikje met de zweep. Maar op de zweep bokt ze ook, geef ik haar weer een tikje, bokt ze weer, ze bokt steeds hoger en op een gegeven moment kan ik dus echt niet meer blijven zitten.. iemand tips?
(vanaf de 19e ben ik 3 weekjes op vakantie dus antwoord ik niet)

Agnes75

Re: Bokken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:58

Als je zeker weet dat ze je uitprobeert en er is verder echt niets lichamelijks aan de hand (laat dit ajb nakijken!!), dan kun je het volgende proberen: Laat iemand je pony aan de longe vasthouden en galoppeer dan aan. Als ze bokt, inderdaad een tik geven, bokt ze weer, weer een tik en zo doorgaan. Laat degene die haar aan de longe vast heeft, haar goed voorwaarts drijven met de zweep, dan kun jij je concentreren op het blijven zitten, en het afstraffen van het gebok. Altijd goed voorwaarts drijven (dat kan degene aan de longe ook doen met de zweep) dan is het voor haar moeilijker om zo hoog te bokken. Probeer als ze bokt goed haar hoofd omhoog te houden. Doet ze het ook als je maar een paar pasjes galoppeert? Ik zou ook gaan werken aan overgangen draf-galop-draf en goed je kuiten er aan houden. Laat haar een paar pasjes galopperen, dan weer draven, dan weer in galop, zet haar maar aan het werk.

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 21:04

dat is misschien wel een idee, bedankt! maar soms bokt ze idd ook als je maar een paar pasjes galoppeerd.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:23

Als ze ophoudt met bokken, moet je haar belonen, bv. door terug naar de draf te gaan, of lange teugel te geven aan de longe (als je durft). Je moet elke bok afstraffen en dat vol blijven houden, maar als ze er mee stopt, dan is ze braaf en mag ze even ontspannen. Zolang ze bokt, blijf je galopperen, pas als ze ophoudt, mag ze draven. Doe dit consequent en ze zal het snel doorhebben. Neem er wel even de tijd voor! Heel veel succes en fijne vakantie!

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:43

het is over allemaal hartstikke bedankt voor jullie adviezen.
misschien was het gewoon een fase ofzo? maar in ieder geval is het nu over en gaat het gewoon steeds beter,, vooral sprinmgen vindt ze fantastisch!! binnekort misschien westrijden starten kom allemaal eens kijken op mijn site: http://groups.msn.com/paardenwereld

-xx- Marle

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:42

hoe kan dat nu in een dag over zijn. wil niet vervelend doen. Misschien wel jaloers, mijn pony heeft mij met bokken eraf gekregen nu heb ik zo'n beetje alles aan de rechterkant gekneust. Dit alleen maar omdat hij bij de buitenrit erg fris was en er helaas een optocht achter mij aan reed met oude trekkers. kon nergens naar toe als alleen maar in draf ervoor blijven, en dat werd dus een keiharde bok. Normaal doet hij dat ook weleens maar niet zo hard. Ben al een jaar bezig omdat eruit te krijgen, zonder succes dus.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:10

In een dag over??? Volgens mij is dit topic ruim 3 mnd geleden gestart...
Gelukkig voor de ts is het gedoe nu over, vaak is het idd een fase waar zo'n paardje doorheen moet! (ook al is dat absoluut niet leuk... )

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:35

ach ja niet helemaal wakker geweest. denk omdat die datum op18 staat en het vandaag 19 is. alleen niet naar de maand gekeken maar zal voortaan beter opletten. Maar ik heb het er dus niet uit met drie maanden, maar we houden vol.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:24

Mocht het terugkomen: Mijn paardje bokte steeds bij het aanspringen in galop, en niet zo'n beetje ook. Maar dat is nu ook over, omdat ik hem elke keer als hij bokt, terugrijd naar stap of halthouden. Dat werkt echt!!! Daarna weer rustig aandraven, en weer aangaloperen. Bokt 'ie weer? Gewoon weer terug naar halt (niet er doorheen proberen te rijden, maar METEEN terug naar stap en dan halthouden!).

marle_sheila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:37