Welk bit gebruiken ???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

katrienh

Welk bit gebruiken ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 22:07

Ik heb zojuist mijn eerste wedstrijd 1.20-1.30 gehad.
Nu rijd ik mijn merrie gewoon met een enkelgebroken watertrensje. Gewone dikte, geen scherp bitje.
Nu rijd ik haar redelijk voorwaarts, neusje fijn erop.
Haar spronegn waren super, de controle niet altijd. Het enige probleem is dat ik haar niet 100% onder controle heb. Ik kan haar niet goed terugnemen, ik krijg dan wat verzet.

Ik rijdt haar met het neusje erop, op een Engelse manier. Het is geen Holsteiner die je fijn rondgereden krijgt. Het paardje is 1.62 en ik ook. Dus het is niet zo dat ik op een beer van 1.84 zit ofzo ( heb ik eentje gereden daarmee )

Ik zou haar graag met een ander bitje gaan rijden. Waar ik ietsje sterker mee ben, niet ineens zwaar geschut.

Welk bit zouden jullie mij aanraden ?

Ik wil niet alle bitjes in de winkel gaan kopen en dan pas kijken of het eventueel wel zou werken. Als iemand een voorstel heeft, zoek ik een persoon van wie ik dat bitje eens mag proberen ofzo. Ga ik eens bij clubgenoten rond

katrienh

Re: Welk bit gebruiken ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 12:17

niemand een idee ?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:00

Gebruik je al een martingaal?
Voor scherpere bitten ben ik nooit zo.. Hoe harder het bit, hoe harder de mond van het paard, dus uiteindelijk schiet je er nog niet veel mee op.
Als je als een martingaal hebt, en je hebt nog niet genoeg controle, zou je misschien aan een pessoa bit kunnen denken. Of misschien een pelham, met een dubbele teugel? Als je dat niet lastig vind een dubbele teugel bij springen.
Of misschien is een ongebroken bustrens al voldoende.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:18

Zou voor een iets scherpere variant kiezen van wat je nu hebt, kan al heel veel schelen. Ook veel overgangen rijden en een keer met trainen een volte maken voor je de hindernis neemt helpt ook al wat betreft controle. Groetjes Brennie

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:46

ik zou niet voor een scherper bitje gaan. als het paard niet goed aan je hulpen staat moet je terug naar de basis. je geeft aan dat er verzet is op bepaalde momenten, als je weet welke momenten ze het doet moet je even dressuurmatig gaan rijden om dat probleem op te lossen. je kunt wel gaan springen, maar zonder degelijke basis kun je niet verder. leer het paard terug komen op je zit en zo min mogelijk op teugelhulp. als je dat voor elkaar hebt heb je geen scherper bitje meer nodig..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:34

Probeer juist een zachter bit, had zelf een dubbelgebroken, ging juist een stuk beter. Wel een beetje de tijd geven om eraan te wennen, welk bit je dan ook besluit te nemen. Leen anders van iemand, kun je het testen....

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:38

Ik sluit me volledig aan bij MirandaFuego,
Probeer anders zoals hierboven staat een martingaal.

Gr. janine

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 08:29

thx vr de tip!

ps. ik rij met borstriem en martingaalriempjes

vr gr!

Katrien