is het erg als een paard zelf het initiatief neemt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

is het erg als een paard zelf het initiatief neemt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 16:12

Ik heb mijn paard nu ongeveer een jaar. Hij is nu 5 jaar.
We hebben onze nodige problemen gehad zoals iedere ruiter maar dat lijkt allemaal wel mooi op zijn pootjes terecht te komen.

Nu denkt mijn paard heel goed mee. Bv als ik op de grote volte tempowisselingen rijd, hoef ik dit één keer te doen en als ik dan weer bv bij B terug wat meer wil vooruit draven heeft hij dit al door en is al weg
Nu doet hij dat soms ook als ik wil aanspringen in galop. Bv instructeur zegt in de wending aangaloperen, en wanneer ik nog maar ga zitten en nog geen beenhulpen geef, zitten we vaak al in galop.

Soms houd ik hem dan tegen zodat hij pas mag aanspringen als ik mijn beenhulpen heb gegeven, maar dan gaat hij meestal alleen harder draven. Ga ik weer zitten is hij weer weg zonder beenhulpen Ik moet wel toegeven dat hij 10 keer mooier aanspringt als hij het "alleen" doet. Nu zei er iemand tegen me dat dit niet erg is en dat ik moet zorgen dat ik meeben.
Maar daar heb ik mijn twijfels over

lindsey

Re: is het erg als een paard zelf het initiatief neemt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:51

Je hebt blijkbaar een intelligent paard dat heel graag voor je wil werken. Persoonlijk wordt ik erg blij van een paard dat zo zijn best doet en met me mee wil denken

Maar als je wedstrijden gaat rijden kan het lastig worden. Het is niet de bedoeling dat je paard te vroeg met een oefening begint omdat hij al weet wat er gaat komen.

Zou je dus aanraden om zoveel mogelijk variatie aan te brengen in de figuren die je rijdt en de tempowisselingen steeds op verschillende plaatsen te maken. Wanneer je paard zelf een overgang gaat maken naar galop wanneer je gaat doorzitten eens het tegenovergestelde doen en terug gaan naar stap.

Probeer je paard steeds te verrassen zodat hij goed op jou moet blijven letten ipv zelf het iniatief te nemen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 16:58

Ja ik moet hem ook steeds verrassen van mijn instructeur. Dus bijvoorbeeld gaan zitten in een wending en halthouden.
Ik vind het ook wel fijn dat hij meedenkt met me, maar het is zoals je zegt misschien lastig later op wedstrijd?

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:06

Ik heb ook zo'n wijsneus, die van mij denkt ook mee ondanks dat ik hem al vaak heb verteld dat hij het denkwerk best aan mij over kan laten .
Aan de ene kant best grappig maar ik vond het vaak knap irritant en lastig dat hij enorm heet werd als ik ging doorzitten omdat hij dacht dat we gingen galopperen.
Door idd veel af te wisselen in de training en hem terug te nemen wanneer hij zo heet werd gaat het nu erg goed.
Succes ermee!

Groetjes Saskia.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:10

Als je wedstrijden rijdt dan het proefje ook niet te vaak oefenen . Misschien 1 keertje tijdens je les, anders dan weet je paard al wat er komen gaat .

Ook dingen als middendraf endergelijke niet bijvoorbeeld altijd op de diagonaal doen .

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:17

Ken er ook zo een. Mijn voorlezer mag al geen galop meer zeggen omdat hij weet dat het komt en dat zodra hij het hoort hij al gaat.
In de les weet hij wat we gaan doen en wanneer,(als wehet nog maar 1 keer eerder hebben gedaan) erg lief dat hij het dan alvast doet, maar zo doen we dat dus niet. Ik ben de baas en hij wacht tot ik zeg dat hij mag. (ik ben uiteraard wel vreselijk fan van hem, maar anders loopt hij letterlijk over me heen)
Bij dit soort paarden moet je vind ik "lief" blijven rijden dus als hij alvast aangaloppeert netjes terug rijden en laten wachten. Soms even doorzitten zonder aan te laten galopperen. Maar niet boos worden. Werkt bij mij erg slecht want dan wil hij dus echt niks meer voor me doen.
En heel soms als ik merk dat hij even uit moet waaien gooi ik de teugels los en dan mag hij bepalen wat medoen, gewoon om hem blij te houden.
En inderdaad met wedstrijden kan het ook irritant zijn, maar ik sla wel eens onderdelen over of rijd een ander figuur.Overgangen rijd ik op een vergelijkbaar punt. (als je zo oefent, houd je ook je lezer alert ) Bij het oefenen rijd ik nooit middengalop, want dat vind hij zo leuk dat hij al loopt te dansen bij de gedachte eraan .

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 20:48

Als ik gewoon blijf doorzitten in draf voor gewoon te blijven draven wilt hij ook niet aanspringen. Het is alsof hij gewoon mijn gedachten kan lezen soms

Maar ik heb dat ook als ik denk bij B grote volte dat hij spontaan zonder ik daar echt over denk als bezig is aan die volte bij B. Misschien merkt hij het al op de kleinste bewegingen.

Juco: ik rijd nog wel geen wedstrijden maar als mijn instructeur galop zei, was hij ofwel al in galop ofwel zich goed aan het voorbereiden Hij heeft een tijd lang gaston, gilbert gezegd maar dat had hij ook al snel door. Ik denk dat het wel heel grappig moest geweest zijn voor mensen die aan het kijken waren dat mijn instructeur gilbert enzo naar me zit te roepen

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:10

dit paard moet je bezig houden , als je een keer ergens naar voren rijd rij je de vogende keer dat je daar komt juist een paar pasjes terug ook overgangen terug op een plek waar je daar voor b.v aansprong in galop. het kost geduld maar je paard moet leren op jou te wachten

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:29

Hmm zo'n pony heb ik dus. Ik hoef maar 1 keer aan te springen in de galop en ze denkt dat ik het daarna steeds weer wil..
In de proef heb ik ook al een paar keer na het halthouden en groeten gehad dat ik mijn teugels weer vast had en dat ze zelf begon te lopen. Ik heb dan ook vaak op mijn coupon staan: paard neemt initiatief. Inderdaad je paard heel veel blijven verrassen!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 01:08

Hoe leuk het ook is dat ze zo meewerkend is het is idd niet de bedoeling.
Extra moeilijk is het nog eens als ze altijd aanspringt zodra jij door gaat zitten, heeft die van mij ook een periode gehad.
1 keer verruimen op het diagonaal en de keer erop doet ze het uit zichzelf hahahaha.

Niet echt handig in proeven nee.

Maar aan de andere kant is het wel fijn dat ze zo mee denkt, ze moet alleen nog even leren te wachten op de daadwerkelijke hulpen, wat ze idd zal doen als jij haar blijft verrassen.

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:56

Ik zou zeggen, blijf wel de baas!! Jij moet hem voorblijven, dusse blijf hem lekker verrassen!! Hij moet wel op je hulpen gaan reageren, wanneer jij dat zegt! Enne, niet op zijn hulpen.
Maar wel grappig!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:43

Dookie schreef:

Nu denkt mijn paard heel goed mee. Bv als ik op de grote volte tempowisselingen rijd, hoef ik dit één keer te doen en als ik dan weer bv bij B terug wat meer wil vooruit draven heeft hij dit al door en is al weg

Dit mag dus niet.Mijn pony denkt ook altijd mee maar dit is niet de bedoeling hij moet goed blijven luisteren naar je hulpen hij moet op jouw wachten.Als mijn pony dus weer wil versnellen neem ik hem juist terug naar langzamer of soms helemaal terug naar de stap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:10

Ik ken ze wel. Ik vind het altijd erg leuk, maar zorg wel dat ik de grenzen bepaal, en probeer dan ook niet te veel vaste patronen in te oefenen. Ik vind het, hoewel af en toe lastig, wel iets waar ik waardering voor heb. En ik probeer het dan ook niet af te leren, ik ben veel te bang dat dat het plezier voor het paard verstoort. Maar, initiatief of niet, IK hou wel het laatste woord (probeer ik... in de praktijk heb ik niet voor niets les...)
Veel uitdaging en veel belonen en waarderen lijkt altijd erg goed te werken bij dit soort paarden. Ze zijn trots en die knak ik niet, maar wil ik graag voor me laten werken.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:11

Ik vind wel dat je een paard wat zo is niet helemaal moet "breken" gewoon paard laten zijn en niet alle initiatief de kop in drukken. Welmoeilijk hoor. Ik laat hem soms weleens doen wat hij wilt als ik merk dat hij daar echt aan toe is, niet altijd, maar even dollen heeft hij echt nodig