Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

! Heb precies hetzelfde gehad met mijn Haflinger die ik aan het inrijden ben. Bij haar kwam het door haar onzekerheid, ze zocht steun bij degene op de grond. En dat is idd helemaal niet zo raar, dat is immers vertrouwd!
. Gewoon blijven oefenen en de tijd nemen, dan komt het allemaal goed. Mijn Haf had dit dus eerst ook heel erg, maar we hebben nu al een paar keer geheel zelfstandig gereden en dat ging hartstikke goed
. Odie schreef:Als je nou eerst eens de pony longeert met je collega erop en jij in het midden.
Elke keer als jij een voorwaartse stemhulp geeft, laat je je collega met haar kuiten de buik aanraken. Herhaal dit een aantal keren en wanneer de pony elke keer mooi voorwaarts vertrekt draai je de rollen om. Dus nu eerst je collega been laten geven en daarná pas jouw stemhulp.
De logica hiervan is dat de pony de voorwaartse stemhulp die hij al kende in verband brengt met de kuitdruk. Vervolgens neemt de kuitdruk het langzamerhand over van de stemhulp.
De reactie van de pony om stil te vallen is heel logisch. Want er is opeens geen drijvende hulp meer, ja er zit wel een ruiter op, maar de pony moet natuurlijk eerst leren wat de betekenis is van ruiterhulpen.
De eerste paar keer zul je als longeur toch gewoon in het midden moeten blijven staan met je longeerzweep. Je kunt pas aan de kant gaan staan wanneer de ruiter er een fatsoenlijk gas- en rempedaal op heeft gemonteerd.
. Het is mij ook wel een logische reactie van een jonge pony, het ging me er eigelijk puur om hoe jullie dat zouden doen. De redenatie van Odie zat aardig in mijn richting. Ik dacht alleen dat het misschien verstandiger was om de pony los te laten ipv aan de longeerlijn, maar we gaan dat langzaamaan maar weer proberen. Gister liep ze al op 5 meter afstand mee dus misschien gaat ze het wat begrijpen...
Odie schreef:Als je nou eerst eens de pony longeert met je collega erop en jij in het midden.
Elke keer als jij een voorwaartse stemhulp geeft, laat je je collega met haar kuiten de buik aanraken. Herhaal dit een aantal keren en wanneer de pony elke keer mooi voorwaarts vertrekt draai je de rollen om. Dus nu eerst je collega been laten geven en daarná pas jouw stemhulp.
De logica hiervan is dat de pony de voorwaartse stemhulp die hij al kende in verband brengt met de kuitdruk. Vervolgens neemt de kuitdruk het langzamerhand over van de stemhulp.
De reactie van de pony om stil te vallen is heel logisch. Want er is opeens geen drijvende hulp meer, ja er zit wel een ruiter op, maar de pony moet natuurlijk eerst leren wat de betekenis is van ruiterhulpen.
De eerste paar keer zul je als longeur toch gewoon in het midden moeten blijven staan met je longeerzweep. Je kunt pas aan de kant gaan staan wanneer de ruiter er een fatsoenlijk gas- en rempedaal op heeft gemonteerd.