te diep, en dan hoofd kantelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

te diep, en dan hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 17:48

hey,

als leerpaard heb ik een heel lieve 19e jarige ruin onder het zadel.
Hij heeft Z gesprongen en MI dressuur gelopen.
Alleen, hij heeft een erg grote trukendoos

zodra ik het in de ontspanning heb, gaat ie lekker op het bit knauwelen en mooi rond lopen.

Alleen soms (zonder dat ik voor mijn gevoel iets anders doe) gaat hij echt met zn kin op zijn borst lopen.
Hoe ik het dan volgens mijn instructrice moet oplossen is: been + ophouding.

Als ik dit doe, komt hij regelmatig wat hoger, maar kantel daarbij zijn kop ....zodra hij zjin kop gekantelt heeft,steekt hij zijn neus naar voor/de lucht in

Wat kan ik hieraan doen......

ps: hij kan ook met zijn kop gekantelt wendingen door.

mirl

Re: te diep, en dan hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:50

vraag meer uitleg aan je instructeur/instructrice..

me_ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:31

zorg voor gelijke druk op je teugels!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:07

en laat een fysio/osteopaat komen. Veel paarden doen het omdat ze niet goed kunnen inbuigen aan 1 kant.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:36

Ik reed voorheen een draver die dit deed, ik liet 'm altijd schrikken met mijn been en vroeg 'm dan opnieuw rond.. en ontspande dan weer helemaal zodat hij dat zag als beloning en de schrik als straf.. Schrik bedoel ik gewoon ff vastpakken met je kuiten of ff een tikkie met je spoor geven..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:35

Wat je moet doen is werken aan je hulpen en het rechtrichten.

Pas als je paardje super aan je hulpen is en helemaal is recht gericht kan je hem van achter uit naar vore los rijden en op die manier zal die op een juiste manier nagevelijk zijn en zal je dus ook gelijk de juiste aanleuning hebben.

De problemen die jij benoemd zijn beide aanleuning problemen die ontstaan vanuit de mond (is de tandards al geweest?) nek, ruk, broekspier (fysio of kraker laten kijken?) of zn achterhand. Als je zeker weet dat die goed is moet je ook gaan werken aan zn balans en de kracht vanuit de achterhand.

succes

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:19

Kantelen is veelal het gevolg van ongelijke aanleuning/scheefheid

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:56

een paard gaat vaak kantelen als je je teugels ongelijk hebt. dus ongelijke teugeldruk. zorg dat je je teugels op maat hebt, en dat je ze gelijk hebt. als je paard te diep komt, kun je hem het beste even bijtikken met je zweepje. als je dan tikt klik je tegenlijk met je tong en geef je been. zo leert je paard dat als je klikt dat hij zich opricht.
verder is diep rijden niet heel ernstig, als je maar niet alles kwijt bent. zorg dus dat je altijd wat gewicht in je handen hebt en dat je paardje lekekr op zijn bit knabbelt. (dus dat het 'van jou' blijft..) als hij zijn hoofd helemaal omhoog gooit, blijf dan rustig met je handen en been inwerken, niet gaan terugtrekken enz. gewoon doorrijden

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:56

thanx allemaal, ik heb weer wat tips waar ik wat mee kan, ze nu in praktijk brengen!!

als het niet lukt, anders de osteopaat erna laten kijken.