hoofd naar buiten aan de longe... help?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mano88

hoofd naar buiten aan de longe... help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 16:05

Dit is Bailey:
Afbeelding

aan de longe loopt ze zó ontzettend met haar hoofd naar buiten, niet eens om om haar heen te kijken en ze trekt ook niet echt, maar ze weigert gewoon enigzins stelling aan te nemen (zie foto)
onder het zadel is het best een fijn paardje (maar ook daar ontbreekt de stelling vaak, maar komt de stelling wel na goed losrijden)

hoe moet ik dit oplossen??? (heb overigens geen les op haar (is verzorgpaardje) en rij haar dus echt voor mezelf)

Casca

Re: hoofd naar buiten aan de longe... help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:46

misschien een keer proberen met 2 lijnen te longeren?? dan kun je haar recht maken..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:48

dan hoort dit trouwens niet bij [RT] maar bij [UZ]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:51

Longeer eens met een hoofdstel, longeersingel en bijvb een stel touwtjes.
Als je dat nog niet kan moet je het eerst wel aan iemand vragen die het al kan om het je voor te doen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:09

neem er een longeer zweep bij en vraag haar hoofd aan de lijn naar binnen, met de zweep houd je haar lichaam van je af, zo moet ze stelling nemen en licht buigen in haar lichaam

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 18:03

bedankt voor jullie reactie's morgen even het een en ander uitproberen!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:51

Ja inderdaad, hoofdstel om,longeersingel, en dan met touwtjes in stelling longeren en met de zweep van je af houden.
Dubbele longe kan je ook wel doen, alleen dit is iets lastiger voor het paard dan ook om werkelijk goed in te buigen, het zal sneller naarbinnen vallen en dan heeft het nog geen nut, met mijn pony namelijk zelfde probleem. Heb door deskundig iemand het advies van de touwtjes gekregen bij dit probleem.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:01

neee...!!! helemaal niet bijstellen juist!

Je moet onder het zadel gaan werken aan het rechtrichten. Pas als die goed is rechtgericht en in balans komt zal die mooi gesteld kunnen lopen aan de longeerlijn ZONDER bij gezet te worden.

Als jij hem door middel van touwtjes, teugels of wat dan ook in die stelling gaat trekken versterk je zijn sterke kant en zwakt ze zwakkere kant meer af.

Dus rechtrichten onder het zadel en werken aan zn balans en de kracht vanuit zn achterhand!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:16

M3isSi3j schreef:

Als jij hem door middel van touwtjes, teugels of wat dan ook in die stelling gaat trekken versterk je zijn sterke kant en zwakt ze zwakkere kant meer af.

Kun je dit misschien verder toelichten, waarom dat zo is? Zo te zien is bij dit paardje de rechterkant bol en de linkerkant hol. De korte spieren zitten dan aan de linkerkant, deze wil je dan toch voorzichtig oprekken? Dus moet je het hoofd aan de longe naar rechts stellen? Hoe versterk je dan zijn sterke kant als je dit doet? Omdat je de voorhand niet voor de achterhand plaatst, zoals je bij rijden wel kunt doen omdat je dan je zit en kuit kunt gebruiken? Ik wil dit graag weten, want ik stel mijn paard ook altijd wat naar binnen aan de longe, zeker op haar moeilijke kant. Maar als dit niet goed is, dan stop ik er mee!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:28

Als jij op een paardje zit die gebogen is naar 1x toe in zn erge mate dat die moeite heeft met rechtuit lopen of stelling aan te nemen aan 1 kant zal die ook aan de ene kant van zn mond geen druk nemen en de andere kant vasthouden.

Dit paardje loopt met zn hoofd naar links he? Als jij erop zit zal die dus zn buik tegen je rechterbeen zetten en vast zitten aan de rechterkant, wat je voelt aan de druk op de teugel. Hoe los je dit dan op als je erop zit? niet door aan die rechterteugel te gaan hangen toch? Waarom zou je dan met longeren die rechterteugel extra strak vastknopen om er voor te zorgen dat die een klein beetje stelling aanneemd? Dan word die toch juist sterker aan die rechterkant ipv dat die los laat?

Wat je onder het zadel doet op zn moment is je paardje recht rijden door hem van je rechterbeen af te drijven tegen je linkerteugel aan. Je laat je rechterteugel los en probeerd je linkerteugel op te pakken zodat de druk weer gelijk verdeeld zal zijn. Als die druk gelijk verdeeld is kan je de druk op je rechterbeen verminderen zodat die beter op zn eigen benen komt te lopen en dus rechter gericht zal zijn.

Snappiej?

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:16

jah, ik snap jou oogpunt ook wel. Maar aan de longe heeft jou paard geen last van het *hinderlijk* gewicht van de ruiter. Een paard gaat nl niet van zichzelf scheef lopen. In de meeste gvallen is het probleem van het scheef lopen bij de ruiter te vinden.

De touwtjes bij longeren zijn ook niet bedoeld zoals jij het zegt om hem meteen de goede kant op te trekken, maar om zijn spieren rustig op te rekken. Je begint dus met lichte stelling naar links op de rechterkant tot hij dat niet meer moeilijk vind en lekker loslaat. Dan ga je hem weer iets strakker bijzetten zodat hij rechtgesteld zal lopen. Dit rechtstellen aan de longe gaat niet over 2 weken, hier gaat een veel langere periode overheen. Ook moet je het rijden goed bijhouden en tijdens het rijden proberen de pony het hoofd in de zelfde positie te laten houden als aan de longe.

Zoals ik in jou onderschrift lees: Je paard loopt zoals jij hem rijdt.
Blijkbaar heeft deze ruiter dus ontzettend veel moeite met de rechterkant en maakt de pony er gebruik van door zijn makkelijke kant veeel meer te gebruiken. Ik weet niet of de ruiter les krijgt, maar anders is het een idee om het met je instructie te bespreken.

Nouwja, I hope I've made myself clear in a social way

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:33

M3isSi3j: bedankt voor je uitleg! Wat doe je dan aan de longe als ze naar buiten kijken en over de schouder naar buiten vallen? Gewoon laten gebeuren?
Trouwens, wat ik nog mis bij alle tips is dat als een paard bijgezet wordt aan de longe, hij wel eerst voldoende warmgedraaid moet zijn, zodat de spieren niet beschadigen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:40

Wat ik doe als een paardje heel erg naar buiten valt is met een dubbele longe longeren en hem dan bijtikken met een zweep die als het ware dient als been op dat momend. Met het los werken gebruik ik dan vaak balkjes zodat die zelf recht moet komen zonder steun van mij, de wand of iets dergelijks.

als een paard goed is recht gericht longeer ik vrijwel altijd met pessoa teugel.

@ ping Wing: wat jij zegt is ook zeker waar.. Toch ben ik meer een voorstander voor het rechtrichten onder de man (of voor de wagen als je dat vaardig bent) dan aan de longe omdat die dan altijd op de volte loopt.

Mniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:13

Het paard is inderdaad duidelijk scheef en zal eerst recht gericht moeten worden. Ik ga mee met M3isSi3j haar methode.