Hoe kun je een crosspony omvormen tot dressuurpony???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

Hoe kun je een crosspony omvormen tot dressuurpony???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 18:35

Een vriendin van mij heeft een pony van 10 jaar.
Zij heeft haar opgeleerd en het enigste dat ze ermee deed is een soort van cross.
Dressuur interesseerde haar niet dus het enigste dat de pony moest kunnen is stap galop en springen.
Het is dus ook wel het enigste dat die pony kan he.

Nu heb ik die pony al geleerd om te draven, wat heel moeilijk is, ze wil heel de tijd aanspringen in galop.
Ze loopt ook heel de tijd met haar hoofd in de lucht, ze heeft geen pijn in haar rug of iets, het is gewoon omdat ze nooit heeft geleerd om rustig te worden tijdens het rijden.
Als je erop zit wil die pony alleen maar vooruit en vooruit

Welke oefeningen kan ik met deze pony doen om hem wat dressuurmatiger te leren.
Wat ze wil is: aan teugel lopen en rustig lopen.
Maar ik rij altijd de klassieke oefeningen en ik denk dat het wat saai wordt voor de pony.
Of heeft er iemand ideetjes om de pony anders te rijden of zo...
Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik er veel tijd ga insteken.

Alles is welkom

krientje

Re: Hoe kun je een crosspony omvormen tot dressuurpony???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:55

Misschien kun je de pony voor het rijden even longeren zodat de ergste opwinding voorbij is. Verder moet je veel geduld hebben en niet teveel eisen stellen. Wees blij als ze een goede overgang maakt en zorg ook dat je vooral bezig bent met overgangen maken, voordat je oefeningen gaat doen. Als afwisseling kun je balkjes lopen (wordt ze sowieso rustig van als je het kalm opbouwt), longeren, slalommem e.d. Natuurlijk af en toe lekker crossen kan ook geen kwaad; zo houdt de pony plezier in het werk!!

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 07:02

moet jij de pony voor dat meisje dressuurmatig opleiden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:18

Mijn pony had dat ook een beetje alleen maar hard hard hard
ik heb haar eerst moeten leren met lange teugels te lopen. Toen dat gelukt was wilde ze eigenlijk niet anders en begon ze beetje bij beetje rustiger te worden, ze heeft nogsteeds wel aanvallen hoor, maar ik heb nu ook goed les en het gat echt super, een echte dressuur pony zal het nooit meet woden gezien haar leeftijd (bijna 30). Maar de basis begint ze al aardig te leren.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:39

Allereerst moet dit paard leren wachten.

Jij als ruiter bepaalt elke pas die het paard maakt. Het paard moet wel ten aller tijden voorwaarts blijven denken, dus harder willen dan jij als ruiter aangeeft.

Het laten wachten op jou is iets dat je alleen voor elkaar krijgt als je heel consequent bent. Als het paard dus harder loopt dan jij aangeeft. Rijdt hem terug door zwaarder te gaan zitten of langzamer te gaan lichtrijden. Als hij daar niet goed op reageerd, mag je best even een ophouding maken met beide teugels. Als het paard daarin terug komt moet jij weer ontspannen en het paard moet dan wachten op jou todat jij weer been geeft voor een reactie naar voren. Blijf dit consequent herhalen. Loopt het paard tehard rijdt jij hem terug. Het paard komt terug jij onstpant en het paard moet wachten.

Dit probleem heb ikzelf ook gehad en in het begin was ik eigenlijk alleenmaar bezig met corrigeren, maar als je dus heel consequent blijft gaat dit al snel een stuk beter.

Zodra je dit voor elkaar hebt kan je gaan werken aan de juiste aanleuning. Paard moet dan goed op het achterbeen lopen, zijn rug loslaten en goed in balans zijn.

Je maakt je paard vlugger en sterker op het achterbeen door veel overgangen te rijden en schakelen in tempo. Voltes rijdt je alleenmaar met kontaktteugel en met je been naar je hand toe zodat hij zijn balans niet op jou hand gaat zoeken. Zodra het paard dus goed op het achterbeen loopt en zijn rug loslaat komt het hoofd vanzelf en krijg je de juiste aanleuning.

Belangrijk is dat je geduld hebt en ook heel consequent blijft rijden.

Heel veel succes.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:56

longeren met passoa of bijzet zodat de pony leert nageven, onder het zadel proberen met weinig teugeldruk en toch veel been te rijden, veel op de volte houden zodat hij minder makkelijk weg vlucht, en overgangen draf/stap en neem daar de tijd voor.