Vreselijk lui...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Vreselijk lui...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 17:59

Mijn bijrijdpaard is in de bak echt vreselijk lui. Normaal rijd ik met hem buiten, en dan gaat het eigenlijk wel aardig. Zodra hij echter in de bak loopt, is er geen land meer mee te bezeilen.
Hij reageert niet of nauwelijks op mijn been. Ik probeer veel overgangen te rijden, en hem voorwaarts te houden, maar ik moet echt zo vreselijk hard werken, terwijl hij het dus wel kan. Buiten kan hij het immers ook.
Een tik bijgeven met de zweep helpt ook niet, daar reageert hij eigenlijk ook niet meer op...

Wie heeft tips, zodat ik hem toch voorwaarts krijg?
Hij hoeft trouwens bijna nooit in de bak te lopen, verder wordt er met hem eigenlijk heel vele buitengereden, hij krijgt dus aardig wat afwisseling.

M3isSi3j

Re: Vreselijk lui...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:09

probeer toch te werken aan de overgangen.. Blijven schakelen om het voor je been te krijgen en de hele in prijzen als die doet wat je van je vraagt. Probeer ook veel figuren te rijden zodat je hem wat beter op zn achterbeen krijgt en hij wat makkelijker gaat lopen.

Wat ook een goeie is om balkjes neer te leggen en dan net iets te ruim voor zijn gang zodat die moet verruimen en daardoor ook wat meer op tempo komt. Ook is dit weer een goeie om je paardje te vermaken tijdens het rijden.

Wat je ook kan doen is pionnetjes neer zetten en om heen 8tjes draaien, volte openen en sluiten of slalommen.

Succes

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:36

geen een paard is van nature echt lui. je paard is lui gereden, afgestompt op de hulpen. aan jou dus om hem weer alert op je been te krijgen. inderdaad zoals Meissiej zegt: schakelen, overgangen rijden. probeer dit snel te doen, dus niet eindeloze stukken hard en dan weer zacht. probeer een simpele overgang, zoals van stap naar draf, op zown klein mogelijk hulpje te doen. kuit en meezitten dus. als hij niet reageert, druk je wat harder. gebeurt er dan niks krijgt hij onmiddelijk een schop of een klets met de zweep. als hij goed reageert beloon je natuurlijk. let erop dat je zelf ook niet onnodig drijft of hulpen geeft in je rijden.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 09:01

Renate12 schreef:
let erop dat je zelf ook niet onnodig drijft of hulpen geeft in je rijden.

Dat is inderdaad erg lastig in dit geval, bijna automatisch ga ik drijven om hem voorwaarts te krijgen. Gelukkig betrap ik mezelf hier telkens weer op, maar dan is het kwaad al geschied...

Ik ga in ieder geval hard met jullie tips aan het werk, bedankt!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:56

Weet je wat een goede methode is om te het onnodige drijven af te leren..?

haal de beugels eens een week lang van je zadel.. Het kost je echt TE veel kracht, zeker als je goede spierpijn hebt , om elke pas te drijven. Hierdoor ga je beter en onafhankelijker zitten en word je precieser in je hulpen geven. Dit is duidelijker voor je paardje en zal die beter aan je beenhulpen komen!

Het is ff doorbijten maar wel de beste methode die er is!!
Succes

jetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:56

ben ik helemaal met M3isSi3j eens!
je zit zal echt verbeteren! je moet dan"echt"rijden.

Murre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:28

En een andere methode om hem in stap sneller te laten lopen, is een keer been geven om aan te geven dat je door wilt stappen, en als hij niet reageert hem in draf zetten en als hij 1 of 2 passen gedraaft heeft, gelijk weer in stap. Dat is veel vermoeiender voor hem dan gewoon doorstappen. Misschien helpt dit ook een beetje..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:32

Dat doen veel mensen bij een paard wat flegmatiek is. Volgens mij werkt dat juist averechts. Omdat je opdat moment je paardje beloont om te sjokken in draf en de volgende keer moet die opeens wel zn benen optillen en voorwaards zijn. Doordat het paardje het dan vaak niet meer begrijpt gaan ze in protest: door tempo te verliezen, tegen het been of tegen de hand te komen.

Als die niet reageerd moet je gewoon heel conseqent oplossen met een stemhulp, een keertje een trap geven of bijtikken. als die reageerd belonen en gelijk weer proberen! Enkel door duidelijk, eerlijk en conseqent te zijn en te blijven kan je van je paardje verwachten dat hij goed reageerd.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:01

M3isSi3j schreef:
Enkel door duidelijk, eerlijk en conseqent te zijn en te blijven kan je van je paardje verwachten dat hij goed reageerd.

precies!

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:40

Ik heb juist hetzelfde probleem. Wat ik doe is veel schijnovergangen rijden en gewone overgangen. Ook moet je zorgen voor heel veel afwisseling, maar dat heeft jouw paardje blijkbaar al. Probeer ook eens een sprongetje te zetten in de bak, en als hij graag springt kan je tussen de sprongetjes dressuur rijden en als hij goed zijn best doet een sprongetje nemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:26

Prceis, hou het werk vooral afwisselend. Ik zie heel vaak dat mensne in de bak teveel aan de hoefslag blijven plakken en te lang in dezelfde gang blijven rijden. Dat is nogal geestdodend voor het paard. hou hem levendig door zijn hersens aan het werk te zetten!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:43

Ja!!! Veel afwisselen, tempowisselingen , oefeningen , veel van hand veranderen dan moet ie wel met zijn aandacht bij jou blijven en dan zal hij uiteindelijk vlotter moeten worden. Werkt bij die van mij ook!
Dan kun je zelf veel rustiger zitten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:52

Ik weet niet wat jij onder bijtikken verstaat? Als je paard echt niet meer reageert op een beenhulp of een tik, zou ik hem eens een flinke lel geven met de zweep. Hij negeert je hulpen namelijk.
Met een lui paard probeer ik ook niet te lang te draven en gelopperen. Laat hem doorstappen, draaf tussendoor even aan en laat hem dan meteen stevig doordraven, niet te lang draven en weer terug naar stap. Laat hem kortere momenten actief lopen ipv langere momenten rondsloffen.

En hoe verveld het ook is: steevats een flinke tik geven als ze niet luisteren naar een voorwaartse hulp. Laat je niet in de maling nemen!

Zorg verder voor heel veel afwisseling. Ik heb er ook zo een die de tweede dag dressuren als denkt: alweer. Leg eens balkjes of vreemde obstakels in de bak, spring eens, longeren etc.

Met de opmerking: "er zijn geen paarden die van zichzelf lui zijn" ben ik het niet eens. Er zijn wel degelijk paarden die van nature lui zijn. Mijn paard is zelfs te lui om van achter uit de wei naar voren te lopen om te gaan drinken. Hij wacht wel met drinken tot hij daar toevallig langs komt grazen, of als je hem uit de wei gaat halen. Als dat niet lui is, dan weet ik het ook niet meer.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:57

pol013 schreef:
Met de opmerking: "er zijn geen paarden die van zichzelf lui zijn" ben ik het niet eens. Er zijn wel degelijk paarden die van nature lui zijn. Mijn paard is zelfs te lui om van achter uit de wei naar voren te lopen om te gaan drinken. Hij wacht wel met drinken tot hij daar toevallig langs komt grazen, of als je hem uit de wei gaat halen. Als dat niet lui is, dan weet ik het ook niet meer.

dat is denk ik eerder gemakzucht. als hij echt dorst heeft gaat ie wel hoor...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:58

hmm. naar mijn mening is een paard niet lui, maar wordt een paard minder actief gemaakt. het is deels een kwestie van karakter, maar is ook een stukje goede basis. als de basis goed is loopt elk paard actief. het is een kwestie van consequent zijn en blijven zoals eerder al wordt gezegd. been=actie, geen reactie?= tik met de zweep, en zorg dan dat de zweep zo raak is dat je een reactie krijgt anders is de tik voor niks en heb je nog niet wat je bereiken wilt. beter 1 keer een goede tik dan 10 aaitjes waar die zich rot om lacht en lekker doorsloft. duidelijkheid is erg belangrijk en dit probleem is eigenlijk heel makkelijk op te lossen als je doorzet.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 15:11

Bedankt voor alle antwoorden!

Het probleem is dus dat hij buiten wel echt voorwaarts is (amper te hanteren voor mij af en toe). Dus een medisch probleem is wel uit te sluiten volgens mij.

In de bak echter, kan ik slaan, schoppen, schreeuwen wat ik wil, hij verzet gewoon geen pas. In draf kan ik hem beter voorwaarts houden als in stap en galop. Maar zelfs na een sprongetje gaat hij nog niet een tandje harder....

Het gaat trouwens al wel iets beter (dankzij de tips hierboven). Probleem is ook dat zijn eigenaresse hem dus alleen maar buiten rijd, en hem maar een beetje laat begaan...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:17

ah..daar zeg je het eigenlijk al...dit paard wordt dus nauwelijks dressuurmatig gereden en vind het misschien wat saai in de bak. bovendien is hij meer gewend op een buitenrit als in de bak. misschien moet je het eens leuk maken in de bak door wat gekke hindernisjes neer te zetten of andere ideeen (gebruik je fantasie) om het werken in de bak te stimuleren. hou het werk wat je doet in de bak ook goed afwisselend. verder doorgaan met de tips in dit topic!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:15

Het komt wel goed als je maar serieus met hem aan het werk gaat.3 jaar terug reed ik ook alleen maar buitenritten en af en toe eens in de bak en niet vooruit te branden in de bak nu sta ik op een andere stal met een bak en rijd veel vaker in de bak en heb inmiddels ook al weer 2 jaar les en nu gaat het echt heel goed.De tips die hier zijn gegeven zijn heel goed probeer hier veel mee te doen.Zorg voor veel afwisseling blijf niet alleen op de hoeflag door sukkelen daar word hij super traag van houd hem allert en verzin elke keer wat anders.BV
je rijdt op de linker hand je gaat bij A linksomkeert daarna maak je bij E een kleine volte van 10 meter dan draaf je bij H aan en Bij M ga je weer in stap en maak je Bij B weer een volte van 10 meter en als je dan bij B weer op de hoefslag komt draaf je weer aan en bij A weer in stap en dan bij K een gebroken lijn dan bij C weer in draf bij B in stap Bij A weer in draf en neem je een grote volte mee en dan tussen A en K in galop bij E-B-E grote volte en dan Bij H weer in draf en bij M stappen en bij B in draf Bij F stappen en bij A weer in draf Enz. enz. wees creatief.

Oei lang verhaal geworden hopenlijk heb je er iets aan.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:22

het is toevallig geen 9jr vosruin van falco*ahoy?
ik had een paard die precies is zoals jij hem beschrijft.
ik ben gestopt met wedstrijden en heb hem uiteindelijk verkocht,dit paard wilde gewoon niet.
vanaf de eerste dag had hij geen respect voor wat dan ook,deed wat hij zelf wou en was recreatie de enige oplossing voor hem.
ik heb longeerzwepen kapot geslagen,sporen gebroken en meneer deed gewoon wat hij zelf wou.
ik dacht ook altijd dat een paard niet van nature lui was,maar dit paard bwees het tegendeel.

mijn advies: hou op met in de bak kloten,je maakt het jezelf onnodig moeilijk.