Laat hij de kaak los of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Laat hij de kaak los of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 08:19

Kan iemand me vertellen hoe je dat kunt zien. Vaak moeten ze dan toch hun hele bovenlijn loslaten om zo ook de kaak te kunnen ontspannen en om te gaan zakken vanaf de schoft?

Uitleg gevraagd!

Groetjes
Kim

bruine

Re: Laat hij de kaak los of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:59

een paard wat ontspant in kaak en hals , rug(bovenlijn) en de achterhand erbij heeft word licht in de hand. een paard wat zwaar op de hand is ontspant niet in zijn kaak,hals en rug en heeft de achterhand er niet bij

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 12:23

Maar kun je dat zo aan de buitenkant zien? Hoe is dat te trainen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:56

Als het paard gaat ontspannen gaat hij zachtjes knabbelen op het bit en sluit zich de mond.
Natuurlijk ontspant zich daarna de bovenlijn, rug en dergelijke maar dat is het logische gevolg op de ontspanning van de kaak.

Hoe kun je het zien, simpel als je van achter naar voren rijd en je gaat voor sluiten dus een beetje de kraan dichtdraaien dan moet de energie die je erachter in stopt weg het paard gaat dan meetal hangen op het brit druk geven en vaak ook zijn mond openen, let ook op orenspel en dergelijke.
Gaat het paard nu nageven dus ontspannen kun jij nageven en sluit zich de mond de uitdrukking van het paard wordt vriendelijker en tevredenener.

Is het trainbaar. Euhmmm nee natuurlijk niet. De vriendelijke aanleuning is het logische gevolg van het juist van achter naar voren rijden naar de vriendelijke hand toe. Dus niks niet trekken en dergeljke nee een vriendelijk doseren en leren vragen en op het juiste moment leren nageven.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:20

Kafue schreef:
Is het trainbaar. Euhmmm nee natuurlijk niet. De vriendelijke aanleuning is het logische gevolg van het juist van achter naar voren rijden naar de vriendelijke hand toe. Dus niks niet trekken en dergeljke nee een vriendelijk doseren en leren vragen en op het juiste moment leren nageven.

Dus elk paard snapt direct wat ze moeten doen, nou nee niet echt... Ik rij zelf op een jonge fries en het is zeker te trainen, ze moeten het leren te snappen..

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:31

door veel te herhalen,been enteugelhulpen leert een paard dat nageven prettiger is als er tegen in vechten. dus nee het zit er niet standaard in

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 16:14

Okee, dank je voor je uitleg Kafue! Was duidelijk. En ik denk inderdaad dat paarden toch moeten leren voelen, dat wat de ruiter bedoelt. Betekent het dan dat je van voor los moet laten, goed voorwaarts moet rijden, achterhand erbij, weinig handwerk en dan komt het vanzelf???

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:17

siko schreef:
Okee, dank je voor je uitleg Kafue! Was duidelijk. En ik denk inderdaad dat paarden toch moeten leren voelen, dat wat de ruiter bedoelt. Betekent het dan dat je van voor los moet laten, goed voorwaarts moet rijden, achterhand erbij, weinig handwerk en dan komt het vanzelf???

Het is heel makkelijk je moet de mond van het paard zien als een waterkraan die je vloeiend moet kunnen sluiten en weer openen maar ook half open kunnen zetten en dergelijke.
Het is belangrijk dan je eerst je concentreert op het verhaal Takt, het paard moet op eigen benen leren lopen, fijn voorwaarts en probeer de achterhand te activeren. Het paard moet leren dat het best wel prettig is met jou op zijn rug lekker werken, want de meste paarden vinden als je het juist doet werken heel erg prettig en fijn, een paard hangt aan de mens. Dus als het paard het fijn gaat vinden dan komt er ontspanning, want een paard dat zo gespannen en strak is als een veer daar kun je niets mee die moet je eerst geruststellen.

Nu hebt je dus als het goed is takt en ontspannenheid, al het been dat je er achter in stopt komt er voor weer uit natuurlijk, net als waarneer je gas geeft dan ga je steeds harder. Leer dus doseren. Ieder halve pas van het paard speel je met de teugel Halbe parades het telkens licht fibreren van de teugel geeft druk in de mond van het paard, dat paard vind dat spelen leuk en gaat antwoorden door te kauwen, knabbelen op het bit, nu krijg je dus aanleuning en komt verdere ontspanning in de kaak, nekwgewricht en dat werkt zich door op de rest van het paardenlichaam.
Door het juiste inwerken met de zit, de benen en slechts 5% teugels leert het paard idd nageven maar denk niet ik train dat heel vaak en nu doet die het. Zo is het namelijk niet. Het ontspannen is een logisch gevolg op het goede rijden van jou als ruiter en niet op de goede training die je erin gestopt hebt.

Denk ook aan de teugelhulpen, buitenteugel regelt hoofd/halshouding, tempo, verzameling. Binnenteugel vraagt slechts stelling en meer niet.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:23

Damn Kafue.. Jij kan alles zo helder toelichten/uitleggen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:54

Megantjuh schreef:

ThanXXXXXX, ben blij dat je er wat aan hebt.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 09:01

kijk Kafue, alweer een fan erbij! Heb je overigens mijn PB al ontvangen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:24

siko schreef:
kijk Kafue, alweer een fan erbij! Heb je overigens mijn PB al ontvangen?

Ja heb je mail ontvangen en ook al terug gemaild. Maar die is mischien niet overgekomen ofzo.
Ik mail hem nog wel een keer.

groetjes

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 10:02

Gekregen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:07

Megantjuh schreef:

helemaal mee eens! een wandelend paardenwoordenboek in begrijpelijke taal!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:46

Thanxxxx jullie maken me verlegen

Maar zonder gekheid is het resultaat van een hele goede instructeur waar ik les van heb, veel lezen en veel over na denken.
En af en toe alle tijd om er over na te denken als ik met de vrachtwagen onderweg ben voor het bedrijf.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 19:07

Hahaha You go girl!!