oudere pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MsunriseM

oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:55

als je een oudere pony hebt
wat zijn dan de mogelijkheden qua rijden?
heeft iemand tips?????????????????

Kwanyin

Re: oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:56

Hoe oud is een oudere pony?
Is die oudere pony fysiek nog helemaal in orde of heeft hij/zij ouderdomsproblemen?

MsunriseM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:58

deze pony is 20 jaar

MsunriseM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:59

en heeft verder geen problemen

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:01

rustig je rij-uurtje opbouwen en afsluiten en voor de rest niet te truttig mee doen.
wel zou je zn benen na het rijden kunnen koelen met water.
veel naar buiten is voor elk paard goed,maar voor een ouwetje(ivm arthrose) eigenlijk het belangrijkst om hem gezond en fit te houden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:08

Mijn paard is 19, is medisch 100% in orde, en zondag start ik L2.
Ik rij tot 6 keer in de week, krijg elke week een vol uur privéles, doe oefeningen uit M en Z(als het heel goed gaat soms zelfs hoger), spring er nog af en toe een hindernisje mee..

Ze loopt nog onder het zadel alsof ze 5 jaar is, heeft geen enkel probleem met een uur aan een stuk goed door te werken. En zolang ze zo goed in haar vel zit en ze nog helemaal goed is blijf ik gewoon met haar doorwerken zoals ik deed toen ik haar op 12-jarige leeftijd kocht.

Zodra je merkt dat je pony stijver wordt, anders begint te gedragen, moeilijker alles volhoudt en hij mankementjes begint te krijgen moet je je gewoon aanpassen aan hoever de pony zich nog kan inspannen zonder dat hij zich pijn doet

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:13

Veel oudere paarden hebben in hun leven trauma's meegemaakt waar ze blijvend schade aan overhouden. Helaas zien wij mensen deze schade niet met het blote oog, omdat het paard, de koning van de locomotie, wel een oplossing zoekt om het zo veel mogelijk te verbergen.

Een oud paard kan nog net zo veel, en vaak nog wel meer dan een jong paard. Alleen moet de conditie zorgvuldig worden opgebouwd en onderhouden, en de spieren moeten goed verzorgd worden.

Laat z'n hele lichaam een keertje masseren, dan worden alle verkrampingen eruit geholpen, en kan je oudje makkelijk nog jaren mee.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:23

dat geeft de pony meest zelf aan..
houdt wel rekening met leeftijd/temperament/stijfheid,warming-up,cooling-down als je begint met conditie opbouwen.

heeft hij stilgestaan?
begin bijv. met wandelen aan de hand.
of longeren met 5 minuutje draf erbij,wel goed uitstappen/op adem laten komen.
niet dagelijks meteen aan het werk gaan,beetje om de dag.

MsunriseM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 10:00

tanx

sjoukjetwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:40

hoi,
er zijn zeker mogelijkheden wat het rijden betreft, je pony kan zelf aangeven of hij/zij het nog aankan. Mijn moeder heeft een paard van 23, die het heerlijk vind om te werken. Nu moet je natuurlijk niet denken aan zwaar dressuur, maar gewoon lekkere buitenritjes van een uur, soms wat langer en 3 kwartier in de bak. Ze zorgen er wel voor dat hij 1 of 2 rustdagen heeft! belangrijk bij het rijden is, dat je heel goed in en uitstapt, het kost wat meer tijd om de spieren los te krijgen.
Hoe oud is je pony en wat doet je er nu mee?

Maar je pony kan het het beste zelf aangeven, je merkt het snel genoeg, tijdens of na het rijden. maar beweging op zn oude dagje is alleen maar goed!!

MsunriseM schreef:
als je een oudere pony hebt
wat zijn dan de mogelijkheden qua rijden?
heeft iemand tips?????????????????

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:59

20 is helemaal niet oud vor een pony. Ga er mee om als een gewone pony (daar hoor je immers ook niet mee te jakkeren).

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:15

Citaat:
belangrijk bij het rijden is, dat je heel goed in en uitstapt, het kost wat meer tijd om de spieren los te krijgen.
Vandaar dat een sportmassage wonderen zou kunnen verrichten. Kijk eens op www.happy-athlete.nl

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:47

hey,

ik rij zelf nog eenv erzorg pony van 19 .. 3x in de week rij ik.. en meestal ga ik 1x in de week 1.5 uur rijden en de andere 2x 1 uur of een half uur. kan ze nog makkelijk aan. tis een welsh en is nog hardstikke fit. de conditie is wat minder maar dat hoeft op zich niet op en top te zijn. 1.5 uur kan ze makkelijk volhouden en langer hoef ik ook eignelijk niet te rijden.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:55

rambo is 29, en rijdt minstens vier keer per week.

nu is het zo dat hij z2 heeft gelopen, dus altijd een goede conditie heeft gehad.

we rijden ongeveer drie kwartier, kwartier heel goed inrijden, voltes, stappen, goed indraven etc.

ik rijdt nog rustig drie uur met hem in het bos, wel veel stappen, maar voor een harde gallop is hij ook te porren

ligt er gewoon aan wat je paard nog aankan, heeft hij een goede conditie kan je er heel veel mee doen. op stal staat een pony van 21 die na een uurtje bos al loopt te hijgen en te puffen.

ik zou wel blijven werken aan soepelheid, oudere paarden worden sneller stram. en ook in het bos extra goed opletten, voor kuilen en zo, i.v.m kreupelheid.
vaker stappen tussen het rijden door, maar wel aan het werk houden, het moet wel uitdagend blijven en hij moet wel zijn best blijven doen.

succes

beautymaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:01

ik zou met een pony van 20 lekker veel buiten rijden..
het is nog leuk ook
ik had een A pony van 110cm ze heette snelle gazelle en ze deed haar naam eer aan als ik achter in de bak ree en mijn vader voor het hek open deed lag ik er al af..ik had net leren rijden hoor

groetjes noraly

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:16

Ik rij op een pony van 23.. Daarmee rij ik wedstrijden.. We zijn nu Springen B+15 en Dressuur B+17, dat gaat dus hardstikke goed.
Maar het licht er natuurlijk ook aan of de pony eerst ook veel gereden heft ja of nee. Zo niet, dan zul je het moeten opbouwen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:06

Dat hangt helemaal af van de pony... Mijn D-pony is 25 (12 maart 1980) en die loopt nog súper fit en niemand geeft hem z'n leeftijd. Ik ga bijna Z starten... Het hangt echt af van de pony maar je moet rustig opbouwen en niet in een keer een uur gaan rijden, maar dat moet je met alle andere paarden ook niet dus gewoon lekker mee rijden. Je merkt vanzelf wel als hij niet meer wil / moe is / whatever.. daar moet je wel goed naar luisteren.

p33rdjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:24

mijn pony is nu bijna 21.... ik sopring hem nog 1x in de week en rij hem voor de rest bijna elke dag met een keer in de week een longeerdag....
voor de rest rij k heel vaak buiten en dan laat k dr ook wle ff rennen, want dat vind ze leuk. ze rent me 6 jarige paard voorbij... verder staat ze gewoon dag en ancht op het land, maar is ze in een super conditie en ziet ze er uit als een wedstrijd pony terwijl k dat tog al een jaar niet meer met dr doe omdat k met mn paard ging starten. dus gewoon lkkr blijven rijden met je paadje en hij geeft vanzelf wel aan wanneer het te veel wordt. Je zal alleen iets beter moetn opletten op hoe hij zich voelt want anders werkt ie zich dood voor je en das ook niet de bedoeling...:s