Hoe trainen jullie je paarden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Hoe trainen jullie je paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:07

Ik ben wel een beetje geinteresseerd in jullie werkwijze qua training.
Wat doen jullie zoal om je paard mooi gedragen, soepel en actief door de baan te rijden?

Zelf doe ik het hetvolgende:
(dit in globale lijnen)

Ik werk eerst wisper in stap los op de volte, veel stelling en buiging.
pony schoudervoor op de volte loswerken.
dit natuurlijk beide kanten.
daarna ga ik rustig draven en probeer het achterbeen eronder te rijden, door veel schoudervoor en veel schakelingen te rijden.
Als ze mooi los is, neem ik wat oefeningen mee en probeer daarbij mijn pony zo soepel mogelijk te houden.
tussendoor veel halsstrekken, zodat de aanleuning goed blijft.
natuurlijk neem ik alle gangen mee en als ze fijn loopt begin ik weer rustig met cooling down.
neusje over de grond, wel over de rug en rustig uit laten draven.

dit is globaal zo'n beetje wat ik doe.
Hoeveel verschilt dit van jullie rijden?

M3isSi3j

Re: Hoe trainen jullie je paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:20

het verschilt heel erg per paard!!!

Bij mn eigen friesje ga ik eerst naar buiten en daar rij ik der goed op der achterhand door der eerst hoog in te stellen en veel tempowisselingen te rijden in stap. Na 20 min stappen draaf ik het stukje rechtuit op het asfalt weer terug naar stal en ook hierbij rij ik heel veel tempowisselingen en begin aan het einde aan de travers, wijken ed.

als ik dan terug kom op stal ga ik der werken aan de stellingen door voltes ed. want nu is ze goed op der achterbeen, aan mn hulpen en recht gericht. Vervolgens ga ik der steeds lager in stellen en weer een stukje op rijden, vervolgens weer laten zakken en zo ga ik werken aan de lengte in de hals (het is een fries dus hierbij is dat heel belangrijk). Vervolgens eindig ik VWNW. De reden dat ik hier niet mee begin is omdat ze dan door mn zithulpen heen gaat tanken. Ik ben er wel mee bezig om het steeds meer bij het warmrijden toe te voegen maar ik wil alle tijden goed op der achterbeen houden.

Een ander paardje wat ik rij begin ik met eerst aan mn hulpen krijgne. De eerste 20 a 30 minuten rij ik enkel maar overgangen, overgangen en overgangen. Pas als die lekker aan mn been is en ik hem naar vore, terug en opzij kan rijden op minimale hulpen komt dat paardje was in mn hand. Dan ga ik werken aan de zijgangen in stap om der ff op adem te laten komen en vervolgens een kwartiertje veel galop oefeningen en dan ga ik buiten uitstappen om te werken aan der balans en het rechtrichten. Bij deze begin ik hier niet mee omdat die gewoon niet recht uit te krijgen is op het momend dat die niet goed aan je been is. Doordat ze onwijs tegen de hand komt en der rug weg druk is het moeilijk om dat paardje rustig te krijgen als die weer eens in de stress schiet en ik heb geen zin om dat paardje over de zijk te jagen en ongelukken te riskeren.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:21

Ik begin heel diep en rond, zodat de rug goed mee moet komen (de rugspier is een extensor, dwz dat hij gestrekt moet worden om goed doorbloed te worden). Achter de teugel is niet erg, zolang er maar verbinding blijft met de hand. Maar een paar rondjes draven en dan meteen goed galopperen, zo'n tien minuten op beide handen. Met deze galop stimuleer ik de doorbloeding van alle spieren. Ondertussen al veel stelling vragen met grote voltes en dergelijke.

Na ongeveer een kwartiertje zijn de spieren dan goed opgewarmd, en dan ga ik beginnen met het paard op de achterhand te zetten. Na een half uurtje even een stukje rustig stappen, en dan aan het werk met de moeilijkere oefeningen. Op de achterhand, en met alle spieren actief.

En goed uitstappen, zodat de paarden weer op adem zijn als ze op stal/ op 't land gaan. Het paard is namelijk weer op adem als de spieren goed afgekoeld zijn, en dat voorkomt spierpijn.

Als m'n paard moeite heeft met dingen als stelling, nageven, de achterhand onderbrengen en dat soort dingen, zie ik dat als een teken van tegenwerkingen van binnenuit, en niet als "klieren". Deze tegenwerkingen (spierpijn) zijn niet te verhelpen door training, dus mag de sportmasseuse langskomen. Net als profvoetballers, is mijn paard een atleet, en net als profvoetballers mag mijn paard klagen als hij ergens pijn heeft.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:16

ik begin in stap, lange teugel zown 5 minuutjes om even op te warmen. daarna ga ik voorwaarts- neerwaarts draven op allebei de kanten. beetje schoudervoor, tempowisselingen maar niet té overdreven, gewoon om te controleren of het paard voor mijn been is.
na een kwartiertje voorwaarts- neerwaarts gedraafd en gegalopeerd te hebben, ga ik even stappen.
daarna vraag ik het paard ronder, dus net zoals Clitia diep en rond. ook ik ben van mening dat de rug optimaal los moet zijn om alle oefeningen goed te kunnen uitvoeren.
in het diepe en ronde ga ik het paard meer op het achterbeen vragen, dus onder andere verzamelde draf en galop, en af en toe bijtikken met een zweepje.
als het paard een moeilijkere oefening goed doet, of hij probéért het goed, ga ik meteen stappen met lange teugel, een klein stukje maar, zodat je telkens naar je ontspanning toe blijft rijden in je aanspanning. na het stappen ga ik dan gewoon weer verder met diep en rond.

het laatste kwartier-half uur richt ik mijn paard op om wat meer proefgericht te rijden, dus oefeningen uit de proef doornemen, waarbij ik toch het paard tussen door vraag extra na te geven d.m.v. diep en rond.
afsluiting is voorwaarts-neerwaarts op de volte met de tempowisselingen. daarna stappen met lange teugel in de bak of over het erf.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:22

met mijn kopudbleod begin ik eerst met 10 minuten in te stappen op het harde, lange teugel,maar wel vlot en actief.
heel soms draaf ik de laatste 20 meter op het harde, maar da gebeurt zelden.
daarna begin ik in de piste, en rij ik een aantal figuren in stap
daanra rondje linksom en rondje rechtsom in draf, en dan een rondje of 4 op beide handen in galop.
nog altijd redelijk lang teugeltje, das enkel het opwerken.
daarna ga ik direct over naar draf, de hoeken proberenuit te rijden op mijn tempo.
dan ga ik naar stap, vraag ik wat stelling links en rechts, en begin ik overgangen stap-draf-halt.
dan stop i er overgangen draf-galop en stap-galop tussen.
daarna even uitblazen aan een lang teugeltje,
en dan ga ikzelf wat oefenen op het verzamelder draven en het doorzitten (ik kan enkel doorzitten als ze redelijk verzameld draaft, ze gooit hoog,hard en langs alle kanten op,helaas)
daarna geef ik haar langere teugel, en dan mag ze een rondje of 3 galoperen aan lange teugel, rondje uitdraven, en dan terug 10 minuten stappen aan compleet lange teugel in haar tempo.
(meestal is dit kalm stappen, soms is het half dribbelen, maargoed).
als er ieman tips heeft hoe ik dit kan verbeteren, vuur maar af hoor, ik sta voor alles open

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 20:44

erg leuk om zo te horen dat iedereen zijn eigen manier van werken heeft.
natuurlijk zal het bij elk paard verschillen, maar ik denk dat iedereen in grote lijnen wel hetzelfde doet.
alleen de ene bewuster dan de andere...

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:37

Ik begin meteen in de verzamelde galop

nou het ligt eraan hoe mijn paard aan voelt.. Ik stap best lang eigenlijk.. doe dan een beetje wijken in stap, buig hem wat in naar links en rechts.. Maak veel kleine voltes.. Dan ga ik wat draven maar wel meteen voorwaarts..probeer hem (als ik voel dat het nodig is) diep en rond te rijden.. Dan ga ik galoperen.. ook lekker diep en rond zodat ik voel dat ie zijn rugspieren goed gebruikt.. Nou en dan is ie wel lekker los en ga ik meestal oefeningen uit mijn proefjes rijden.. Of mijn les begint dan

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:15

Uhm heel verschillend..ook bij alle 3 anders.

Ik begin iig altijd met stap, wat dieper en ronder instellen. Inbuigen, voltes..en daarbij meer inbuigen. Met de wat meer doorgereden ( we starten Z1) ga ik ook al stukjes appuyeren in stap en dan met overdreven buiging..en travers achtig op een volte stappen.
Met hem ga ik soms ook na de stap gelijk in galop verder met t zelfde idee...losmaken en alles...dan pas in draf en dan blijf ik ook gelijk doorzitten. Als ik eerst ga draven ga ik natuurlijk wel lichtrijden...

Met de L1/L2 niveau ga ik in stap stukjes wijken en nog meer buigen en dieper dan de pony's . Daarna draaf ik met deze aan en gaan we weer veel inbuigen en alles...slangevoltes, voltes 10m in gebroken lijn en alles waardoor je ze snel weer de andere buiging moet laten aannemen..stukje wijken en dan kleine stukjes doorzitten en op de volte t achterbeen er meer en meer onderrijden en nog een keer wijken ofzo..dan de galop ook lekker loswerken en later wat meer oefeningetjes en vaak ook een keer overgang stap-galop...daarna weer stuk draf O( ook tussen de 2 galoppen door) en een keer middenstap en wendinkjes om de achterhand ofzo en dan allebei de galoppen nog een keer

en de ander veel veel schakelen en ook buigen...stap-draf-stap-draf en alles en meer proberen terug te sluiten in galop en stukjes proberen te wijken enzo.

Pff wat een verhalen mjah tis elke keer wel weer anders eigenlijk.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:28

Het verschilt natuurlijk per paard en per dag, maar met Kylan op een dag dat hij lekker voelt en hard aan het werk moet het volgende:

Beginnen met aan een hele lange teugel (ik laat hem los totdat hij contact zoekt) stap, draf, galop, linksom en rechtsom. Veel voltes en vaak van hand veranderen. Ook veel tempowisselingen. Na een kwartier tot 20 minuten pak ik hem op, dan loopt hij direct netjes bovenin. Daarin ga ik dan wat oefeningetjes rijden, ik begin meestal met schouderbinnen, en dan naar hoe hij voelt wat travers, appuyementen in draf en galop. Daarna een klein stukje lange teugel stappen. Na de stap weer oppakken en dan ga ik aan de galop werken. Heel veel tempowisselingen, voltes, sluiten naar stap en weer aangalopperen. In de contragalop tempowisselingen rijden. Soms op de kleine volte galopperen en de achterhand wat naar binnen zetten. Na een stuk galop ga ik weer even stappen. Eerst even aan de lange teugel, en na het oppakken rij ik een paar keertwendingen en een paar keer uitgestrekte stap. Daarna meestal nog een kort drafstuk met wat oefeningen en dan ook een paar keer echt netjes uitstrekken.
Meestal is het dan wel genoeg en draaf ik hem aan de lange teugel uit. Daarna lekker op de harde bodem uitstappen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:13

Ehm ik volg lessen en alles wat ik in de lessen leer wissel ik wat af, eerste helft van het rijden werk ik aan mezelf en krijgt mijn pony de kans lekker op te warmen en los te worden en dan ga ik aan me pony werken, net waar op op dat moment zin in heb, mee bezig ben. Ik wissel veel af, en luukt het vandaag niet? morgen misschien wel of volgende week.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:28

Met mijn pony (Daar rijd ik nu L1 mee..) :
Eerst lekker een paar rondjes laten stappen aan een losse teugel, anders dan kan mevrouw haar spieren niet gebruiken (denkt ze )
Dan stappen, laag en rond, op beide handen, en netzolang tot ik vind dat we gaan draven. Ondertussen natuurlijk gewoon grote lijnen rijden, dus afwenden, vhv, grote voltes.. slangevoltes drie bogen enz. Ook middenstap en verzamelde stap (tempowisselingen) nemen we mee, en natuurlijk het halthouden ..
Dan gaan we aandraven, meestal een paar keer, omdat ze in het begin niet goed aan het been is, of geen zin heeft, of iets.. (meestal moet ze eerst een paar keer bokken, voordat we kunnen beginnen )
Dan mag ze na 10min. draven even een lange teugel, en dan gaan we echt beginnen. Ik pak haar op (nog niet opgericht, maar gewoon loodrecht en doorlopende hals vanuit rug)
Dan oefenen we de middendraf, figuren, en overgangen. 0p beide handen natuurlijk. Ik wissel ook vaak met op welke hand ik begin met aandraven. En het belangrijkste was ik er bijna vergeten bij te zetten: Het rechtrichten. Dit doe ik automatisch al, dus vandaar.. Maar het is wel heel belangrijk!
Dan gaan we galoperen, meestal zijn we daar best lang mee bezig, er zit zeker een kwartier aan voorbereiding aan, als ik die niet heb, springt ze vaak verkeerd, of heel raar (met een 'hupje') aan.
Dan, na op beide handen gegallopeerd te hebben (met middengalop geoefend, en veel grote voltes), krijgt ze een lang teugeltje.. En afhankelijk van hoe ze dan loopt, gaan we door. Als ze spierpijn heeft, of niet zo heel lekker loopt, of heel dwars was en nu niet meer, dan stop ik. Dan mag ze met een lange teugel naar voren galloperen
Als ze heel goed loopt, lekker ontspannen is, en nog geen uur aan het werk is, gaan we door.
Dan zet ik het achterbeen eronder, richt ik haar op, en gaan we wijken, veel stelling rijden, pasje achterwaarts, van stap naar galop-overgang, contragalop (hebben we pas net geleerd, maar is heel leuk, en ze doet het heel goed )
Ook de beginselen van schouderbinnenwaarts pakken we mee
Maar dan ga ik ook meer ingewikkelde figuren rijden, zoals in galop een volte 10 meter..
En alles doet ze mooi opgericht

Met mijn paard: (Ook L1 geloof ik, maar ik heb hem nog niet zo lang)
Met hem stap ik vooral heel lang, omdat dat me het gevoel geeft, dat hij dan beter werkt. Dan ga ik heel erg oefenen op het rechtrichten, dat is hard nodig. Ik rijd nog geen stelling bij hem, ik ben al tevreden als hij recht de bocht doorgaat
Als we gaan draven, oefenen we die overgangen ook heel veel, (stap-draf-stap) want die vind hij moeilijk. Ook veel figuren en overgangen (verzamelen, midden, en uitgestrekte draf). Als ik vind dat hij in draf genoeg voorwaarts is, gaan we galloperen dan moet ik heb vooral bijhouden, anders dan rent hij als een gek rond, zo leuk vind hij het galoperen Als we hebben gegallopeerd, gaan we soms nog een pasje wijken, en dan lekker lang uitstappen, en ook naar voren galloperen (en hij gaat wel hard )

Dit doe ik meestal thuis, behalve als ik les heb, of weg moet ofzo..

*Of net als nu, als ik ziek ben vandaar dat het verhaal ook zo lang is.. sorry! *

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:27

ik rijdt in het begin ook vooral veel voltes. verkleinen en vergroten, inbuigen en zo.
ook in gallop eerst diep en laag, daarna pak ik hem op.
na ongeveer 15 minuten ga ik echt werken.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:18

Goh dat is echt elke dag anders
Soms doe ik na 10-15 min al galop, soms pas op het einde.

Meestal begin ik in stap voltes, slangevoltes, middelijn, rechts/linksomkeert, schouderbinnen en buitenwaarts met genoeg stelling. Daarna ga ik draven en doe ik ongeveer dezelfde dingen. Ik rijd in stap en draf veel tempowisselingen. Bv op slangevoltes de lange stukken in middendraf, de bochten doorzitten en verkorten. Meestal word hij dan erg heet door die tempowisselingen

Dan spring ik aan in galop en doen we voltes en gebroken lijnen en ook slangevoltes als we in de buitenpiste rijden. (binnenpiste is er iets te klein nog voor )
Ik vind dat mijn paard het beste los is (en ik ook) na de galop. Dan laat hij zich helemaal los en is hij goed aan het been, soms beetje elektrisch als jullie het snappen
Dan doen we nog allerlei oefeningen in draf en stap. Ik eindig praktisch altijd met galop (had eens gelezen dat uitgaloperen goed is voor de melkzuren in de spieren ) en dan paar rondje met lange teugel in draf zodat hij stofzuiger mag spelen en zo dan naar stap en klaar
Ook doen we veel balkjes, zowel in draf als galop.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:23

Ik leer een paard altijd eerst dragen. Dan gebruiken ze namelijk de juiste spieren die nodig zijn om iemand te kunnen dragen en direct in de juiste balans zijn door het evenwicht van het paard op een natuurlijke manier te bespelen. Een ruiter hoeft het paard dan slechts te begeleiden.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:24

goed instappen, figuren,overgangen, oefeningen uit de proef rijden. dan heerlijk uitstappen soms extra stelling of de spieren op rekken.