Met mijn pony (Daar rijd ik nu L1 mee..) :
Eerst lekker een paar rondjes laten stappen aan een losse teugel, anders dan kan mevrouw haar spieren niet gebruiken (denkt ze
)
Dan stappen, laag en rond, op beide handen, en netzolang tot ik vind dat we gaan draven. Ondertussen natuurlijk gewoon grote lijnen rijden, dus afwenden, vhv, grote voltes.. slangevoltes drie bogen enz. Ook middenstap en verzamelde stap (tempowisselingen) nemen we mee, en natuurlijk het halthouden ..
Dan gaan we aandraven, meestal een paar keer, omdat ze in het begin niet goed aan het been is, of geen zin heeft, of iets.. (meestal moet ze eerst een paar keer bokken, voordat we kunnen beginnen
)
Dan mag ze na 10min. draven even een lange teugel, en dan gaan we echt beginnen. Ik pak haar op (nog niet opgericht, maar gewoon loodrecht en doorlopende hals vanuit rug)
Dan oefenen we de middendraf, figuren, en overgangen. 0p beide handen natuurlijk. Ik wissel ook vaak met op welke hand ik begin met aandraven. En het belangrijkste was ik er bijna vergeten bij te zetten: Het rechtrichten. Dit doe ik automatisch al, dus vandaar.. Maar het is wel heel belangrijk!
Dan gaan we galoperen, meestal zijn we daar best lang mee bezig, er zit zeker een kwartier aan voorbereiding aan, als ik die niet heb, springt ze vaak verkeerd, of heel raar (met een 'hupje') aan.
Dan, na op beide handen gegallopeerd te hebben (met middengalop geoefend, en veel grote voltes), krijgt ze een lang teugeltje.. En afhankelijk van hoe ze dan loopt, gaan we door. Als ze spierpijn heeft, of niet zo heel lekker loopt, of heel dwars was en nu niet meer, dan stop ik. Dan mag ze met een lange teugel naar voren galloperen
Als ze heel goed loopt, lekker ontspannen is, en nog geen uur aan het werk is, gaan we door.
Dan zet ik het achterbeen eronder, richt ik haar op, en gaan we wijken, veel stelling rijden, pasje achterwaarts, van stap naar galop-overgang, contragalop (hebben we pas net geleerd, maar is heel leuk, en ze doet het heel goed
)
Ook de beginselen van schouderbinnenwaarts pakken we mee
Maar dan ga ik ook meer ingewikkelde figuren rijden, zoals in galop een volte 10 meter..
En alles doet ze mooi opgericht
Met mijn paard: (Ook L1 geloof ik, maar ik heb hem nog niet zo lang)
Met hem stap ik vooral heel lang, omdat dat me het gevoel geeft, dat hij dan beter werkt. Dan ga ik heel erg oefenen op het rechtrichten, dat is hard nodig. Ik rijd nog geen stelling bij hem, ik ben al tevreden als hij recht de bocht doorgaat
Als we gaan draven, oefenen we die overgangen ook heel veel, (stap-draf-stap) want die vind hij moeilijk. Ook veel figuren en overgangen (verzamelen, midden, en uitgestrekte draf). Als ik vind dat hij in draf genoeg voorwaarts is, gaan we galloperen
dan moet ik heb vooral bijhouden, anders dan rent hij als een gek rond, zo leuk vind hij het galoperen
Als we hebben gegallopeerd, gaan we soms nog een pasje wijken, en dan lekker lang uitstappen, en ook naar voren galloperen (en hij gaat wel hard
)
Dit doe ik meestal thuis, behalve als ik les heb, of weg moet ofzo..
*Of net als nu, als ik ziek ben
vandaar dat het verhaal ook zo lang is..
sorry! *