draaien bij het opstappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaktike

draaien bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:58

We zitten met een groot probleem met onze merrie. Altijd als we willen opstappen begint ze te draaien. Wat we ook proberen, ze blijft niet staan. En vroeger deed ze dat totaal niet. Ik ben nu lenig genoeg om erop te gaan als ze aan het draaien is maar dat is de eigenaares dus niet... Soms staan we daar zeker 10-15 minuten en zit ze er nog niet op. Eenmaal je erop zit blijft ze staan...
Iemand tips ofzo?

Avelienvd

Re: draaien bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:59

laat het paard naar je toe kijken dus naar je toe buigen.

Vroeger leerde ik dat je hem van je weg moest laten kijken maar deze manier werkt veel beter.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:58

Ik doe het juist andersom.. laat je paardje van je af kijken.. als die dan weg loopt loopt ze met der buik naar je toe en is makkelijker opstappen.

Wat je moet doen is gewoon met grondwerk veel werken aan het halthouden. Leer je paardje gewoon dat die naast je moet lopen en dus als jij stilstaat dat je paardje ook moet stoppen.

Pas als die aan de hand goed stil kan blijven stal en los kan poetsen zal die ook begrijpen dat die met opstappen stil moet staan.

Hoe oud is je paardje? Bij veel jonge paarden komt hetook wel vaak voor dat ze de balans en kracht niet hebben om netjes stil te staan tijdens het opstappen. Als dit het geval ismoet je hier goed op in werken tijdens je trainingen.. Werk veel aan de kracht vanuit zn achterhand n het balans door hem goed op 4 benen te rjiden en los in zn bovenlijn te houdne (rechtrichten dus.)

probeer eens een keertje met een stoel op te stappen of iets dergelijks. Als je paardje dan wel blijft staan zal het een everwichtkwesti zijn..

Succes

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:50

ik heb geleerd om gewoon mee te lopen.. als ie gaat draaien loop je gewoon mee, niet terug trekken of naar zijn hoofd terug lopen. Gewoon mee gaan. Op een gegeven moment stopt ie wel. En anders zet je hem gewoon in een hoek neer tegen de bakrand aan. Dan kan hij niet naar achter of opzij, dus dan zou het wel moeten lukken.
Succes

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:11

stefanietjuh schreef:
ik heb geleerd om gewoon mee te lopen.. als ie gaat draaien loop je gewoon mee, niet terug trekken of naar zijn hoofd terug lopen. Gewoon mee gaan. Op een gegeven moment stopt ie wel. En anders zet je hem gewoon in een hoek neer tegen de bakrand aan. Dan kan hij niet naar achter of opzij, dus dan zou het wel moeten lukken.
Succes

dat zou ik nou net niet doen.. dan geef je het paard zijn zin. stel nou dat je ooit eens moet opstappen op een open terrein, een wedstrijd ofzo. dan kom je er niet op omdat er geen hoek of bakrand is..

een vriendin van mij had met haar driejarige hetzelfde probleem, en deed haar paard , in de eerste instantie ook in een hoek parkeren. na een tijdje kwam ze er helemaal niet meer op omdat het paard haar de hoek indraaide.

misschien kan de TS proberen, dat de eigenaresse voor het paard gaat staan en hem aan de teugels vasthoud als het berijder op wil stijgen. op het moment dat je voor een paard staat, ben jij de leider.
als het paard naar voren of opzij gaat lopen krijgt hij een tik. daarbij van BEIDE personen de stemhulp-->Sta Stil!!

wat Meissiej zei, ook aan de longe en aan de hand het stilstaan oefenen

oja, vergeet niet te belonen als het goed gaat!!

succes
Laatst bijgewerkt door Renate12 op 13-07-05 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:13

Ze is al 16 jaar, dus al redelijk oud. We hebben het al geprobeerd met een baal hooi en een stoel maar nog steeds gaat ze ronddraaien. Heb al geprobeerd met men binneteugel korter te nemen en met de buitenteugel korter te nemen maar geen 1 van de 2 helpt.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:16

maar je moet toch ook zonder stoel ofzo op kunnen stijgen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:30

Dan is ze gewoon stout!! Straf het eens een keertje goed af als ze gaat lopen en beloon der als ze stil staat. Wees duidelijk, eerlijk en conseqent en trek er eens een paar dagen voor uit om haar te leren stil staan met opstijgen.

Stijg op en als ze gaan lopen verheft je je stem, laat je je erweer vanaf glijden en zet je der (aan de hand dus) achterwaards tot ze op de plek staat waar je begon en begin je weer op nieuw.

Elke stap die ze zet is fout, dus geen enkel stap accepteren. Anders ben je neit duidelijk en dat is oneerlijk tegen over je paardje. Bespreek dit ook met de andere die het paardje rijden zodat die de zelfde methode gaan handteren. In het begin is het misschien wat hard maar uit eindelijk zal je paardje begrijpen dat wachten braaf is en lopen niet!

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:33

stefanietjuh schreef:
Succes

dat zou ik nou net niet doen.. dan geef je het paard zijn zin. stel nou dat je ooit eens moet opstappen op een open terrein, een wedstrijd ofzo. dan kom je er niet op omdat er geen hoek of bakrand is..

een vriendin van mij had met haar driejarige hetzelfde probleem, en deed haar paard , in de eerste instantie ook in een hoek parkeren. na een tijdje kwam ze er helemaal niet meer op omdat het paard haar de hoek indraaide.

misschien kan de TS proberen, dat de eigenaresse voor het paard gaat staan en hem aan de teugels vasthoud als het berijder op wil stijgen. op het moment dat je voor een paard staat, ben jij de leider.
als het paard naar voren of opzij gaat lopen krijgt hij een tik. daarbij van BEIDE personen de stemhulp-->Sta Stil!!

wat Meissiej zei, ook aan de longe en aan de hand het stilstaan oefenen

oja, vergeet niet te belonen als het goed gaat!!

succes

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:47

Ik zie een beetje dubbel, bokt heeft de hik zo te zien... Maar goed, ik heb dit probleem ook een tijdje gehad met mijn jonge paard. Alsmaar van je af draaien en achteruit lopen. Ik moest ook altijd op een stoel stappen, maar dat ging 1x bijna goed fout en toen ben ik er mee gestopt. Wat bij mijn paard tegen het achteruit lopen hielp, was de teugels wat langer laten, beetje los-vast. Ik had ze gewoon te kort. Tegen het draaien hielp idd de buitenteugel strakker nemen. Verder heb ik haar de hemel ingeprezen op het moment dat ze het goed deed en dat had ook effect.

Af en toe probeert ze nog wel weg te draaien als ze wat heet is, maar dan pak ik de zweep en dan zorg ik dat ze ook blijft draaien totdat ik vind dat ze stil mag staan. Ik geef gewoon een tik tegen haar bil zodat ze nog verder van me af draait en houd goed de teugels vast. Ik blijf tikken totdat ik vind dat ze mag stoppen met draaien. Meestal wil ze dan wel stil staan en ze kijkt dan meestal wel beledigd! Maar goed, bij de mijne werkt het, dat is een dominante, puberende merrie die af en toe gewoon even tot de orde geroepen moet worden en dan is het ook meteen afgelopen.

Wat je ook eens kunt doen, is iemand je paard vast laten houden en zelf helemaal van de teugels afblijven. Of je buitenteugel heel erg kort pakken, hoofd een klein beetje omtrekken dan kan ze bijna niets doen. Let ook op of je niet met je tenen per ongeluk in haar buik port als je opstapt, maak desnoods je beugels wat langer. Je moet gewoon uitproberen wat het beste werkt.

Het is veel te gevaarlijk als een paard niet stil staat met opstijgen, dus goed dat je dit aankaart op bokt!

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 17:04

Als je ze goed vasthoud gaat het wel, maar alej, als wij willen gaan wandelen kan ik toch niet altijd 2 paarden tegelijk vasthouden. (Hasj blijft niet braaf staan als je er niet bij bent). en ze zal het maar moeten leren! Ze krijgt straf als ze gaat draaien en wordt ook beloond als ze stilstaat, maar ze blijft het doen. Ga eens een paar methodes proberen die hier zijn voorgesteld en zal zeker iets laten weten!
Bedankt al allemaal!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:02

gewoon me lopen en er op klimmen en dan als je er op zit 5 min stil blijven staan dat die ik altijd als ze niet blijft staan en dat vind ze niet leuk want ze wil wel werken hihih

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:13

Ben het met Missiej eens: Ik denk ook dat ze gewoon stout en eigenwijs is! Volhouden en consequentie zijn denk ik de dingen waar je je strikt aan moet houden wil je dat ze hiermee ophoudt!

Succes!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:31

Mijn verzorgpony doet het ook. Ze wil de hele tijd aleen maar draven en draaien. Heel vervelend. Soms pakt ze het bit vast en zo kan ze dus altijd blijven draaien en irritant doen. In een hoek van de bakrand zetten heeft ook geen zin

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 14:50

Weet je al wat de oorzaak is??
Heeft ze pijn (hoeft niet duidelijk zicht baar te zijn)?? Is ze bang?? Is haar vroeger iets aan gedaan??

Zoek dat eerst daarna de oplossing.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:18

ben het met missiej, maar ook met mayo eens: ze moet stilstaan, maar zoek eerst de oorzaak.
als het gewoon stout zijn (ik noem het eerder speels) is: laten stilstaan, en toch echt vooral buitenteugel erbij houden. je mag best een tik geven met je zweep op haar borst als ze niet stilstaat, of een klein rukje in haar mond met je buitenteugel. maar vooral belonen: elke keer als ze stilstaat, veelvuldig belonen met stem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:33

Ik wil niet zeuren hoor, maar als een paard draait of begint te lopen, sjor je nog meer aan het zadel dan normaal. Je kunt wel degelijk rugproblemen zo veroorzaken. Daarbij breng je het paard uit balans. Dat is waarcshijnlijk een keer gebeurd en nu probeert ze dat te ontlopen, waardoor het erger wordt. Ze zegt alleen maar dat ze niet wilt dat je aan het zadel hangt (logisch).
Eigenlijk zou iedereen met een opstapje moeten opstijgen, dat zou een hoop ellende schelen, maar mensen vinden het nogal altijd dom om met een opstapje op te stijgen, terwijl al lang bewezen is dat het beter is voor paard en zadel. (Wie is hier dom? Die schade aanrichten of die het voorkomen?)
Enfin, stap dus gewoon op met een opstapje (stoel, kruk, bankje) zou ik zeggen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:35

Lusitana schreef:
Ik wil niet zeuren hoor, maar als een paard draait of begint te lopen, sjor je nog meer aan het zadel dan normaal. Je kunt wel degelijk rugproblemen zo veroorzaken. Daarbij breng je het paard uit balans. Dat is waarcshijnlijk een keer gebeurd en nu probeert ze dat te ontlopen, waardoor het erger wordt. Ze zegt alleen maar dat ze niet wilt dat je aan het zadel hangt (logisch).
Eigenlijk zou iedereen met een opstapje moeten opstijgen, dat zou een hoop ellende schelen, maar mensen vinden het nogal altijd dom om met een opstapje op te stijgen, terwijl al lang bewezen is dat het beter is voor paard en zadel. (Wie is hier dom? Die schade aanrichten of die het voorkomen?)
Enfin, stap dus gewoon op met een opstapje (stoel, kruk, bankje) zou ik zeggen.

Helemaal mee eens!
En als het dan op den duur minder wordt weet je meteen wat het was!

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 22:15

Problemen met de rug is er niet. Anders had ze dat al lang laten merken eh... Slagje van zweep helpt niet, buitenteugel ook niet, opstapje ook niet want ze draait er altijd van weg! Gewoon echt niets mee aan te vangens als het op opstijgen komt!

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:28

shatike, de oplossing staat hieronder al. Alleen je kunt niet verwachten dat het na 1 keer proberen wel lukt. Dit kost tijd dus ff blijven oefenen en anders iemand erbij halen die jouw paardje wel de baas kan.
In het begin kun je het ook goed oefenen in een hoek, met de kont tegen de bakwand en iemand die het paard vasthoudt. Gaat dit perfect dan probeer je het op een andere plek en uiteindelijk weer alleen. Maar echt pas de volgende stap zetten als je bij stap 1 kan opstappen zonder dat ze ook maar een hoef verzet!

----------------------------
Dan is ze gewoon stout!! Straf het eens een keertje goed af als ze gaat lopen en beloon der als ze stil staat. Wees duidelijk, eerlijk en conseqent en trek er eens een paar dagen voor uit om haar te leren stil staan met opstijgen.

Stijg op en als ze gaan lopen verheft je je stem, laat je je erweer vanaf glijden en zet je der (aan de hand dus) achterwaards tot ze op de plek staat waar je begon en begin je weer op nieuw.

Elke stap die ze zet is fout, dus geen enkel stap accepteren. Anders ben je neit duidelijk en dat is oneerlijk tegen over je paardje. Bespreek dit ook met de andere die het paardje rijden zodat die de zelfde methode gaan handteren. In het begin is het misschien wat hard maar uit eindelijk zal je paardje begrijpen dat wachten braaf is en lopen niet!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:31

Ik heb geleerd dat je de linkerteugel kort moet nemen, zodat als ze begint te draaien om je heen draait en er dus bijna gewoon op kunt stappen.. verder zou ik ook niet echt weten wat je moet doen eigenlijk...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:34

En wat is er mis met het gebruiken van een opstapje?

Paard hoeft helemaal geen last van de rug te hebben, maar je veroorzaakt wel pijn/onbalans op het moment dat je aan het zadel gaat hangen.... Om een paard nu daarvoor te gaan straffen! Dan raak je van de regen in de drup.

Dit probleem is gekomen, terwijl je eerst wel gewoon op kon stijgen, dus jij hebt ergens iets verkeerd gedaan om ongemak veroorzaakt, beetje vreemd om daar een paard voor te gaan straffen...

Er zijn ook paarden die beter blijven staan als je helemaal niet aan de teugels komt. Dat als eens geprobeerd?

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:35

Dieuwke1989 schreef:
Ik heb geleerd dat je de linkerteugel kort moet nemen, zodat als ze begint te draaien om je heen draait en er dus bijna gewoon op kunt stappen.. verder zou ik ook niet echt weten wat je moet doen eigenlijk...

Dat moet je dus niet doen! Als jij opstapt, moet het paard stil blijven staan dus toch opstappen terwijl het paard niet stilstaat dan leer jij het paard dus zelf dat het niet stil hoeft te staan als jij opstapt.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:38

dat probleem heb ik gehad met mijn verzorgpony.
eerst bleef ze elke keer fijn stilstaan met opsteigen en ineens begon ze steeds rond te draaie en zodra ik mijn voet in de beugel wou don begon ze al te rennen.
toen heb ik iemand gevraagd om mij te helpen (kennise van die mensen)
en die man heeft haar toen een flinke schop verkocht toen ze maar bleef draaien en proberen weg te rennen voordat ik erop zat. toen zijn we daar de stal in gegaan en moest ik daar opsteigen (mariska zou toen daar nog niet steigeren of iets doen dus dat kon wel). daarna hebben we datzelfde buiten gedaan.(opsteigen) en bleef ze dus wel staan.
bij haar heeft dit geholpen, maar dat wil neit zeggen dat dat bij iedereen helpt hij zei dat het kwam doordat mariska niet genoeg respect voor me had en dus boven mij stond. door haar iets te doen dus zegmaar rangorde bepalen(net alsof hij een nieuw paard is ofzo ongeveer ) heeft ze respect voor hem gekregen en luistert naar haar.
als ze het nu doet(doet ze zo goed als nooit maar als ) hoef ik haar maar een klein klopje te geven en ze staat weer stil)

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:44

Er is niets mis met het opstappen middels een opstapje maar laat haar eerst maar eens het paard leren stil te staan als ze wil opstappen.

Weglopen met opstappen hoeft niets met pijn te maken hebben gehad. Het sluipt er vaak in omdat de ruiter niet consequent is. Ze staan eens 1 stapje zetten toe, vervolgens draait ie een keer weg en binnen no time heb je een probleem met opstappen.