Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

stefanietjuh schreef:ik heb geleerd om gewoon mee te lopen.. als ie gaat draaien loop je gewoon mee, niet terug trekken of naar zijn hoofd terug lopen. Gewoon mee gaan. Op een gegeven moment stopt ie wel. En anders zet je hem gewoon in een hoek neer tegen de bakrand aan. Dan kan hij niet naar achter of opzij, dus dan zou het wel moeten lukken.
Succes

stefanietjuh schreef:ik heb geleerd om gewoon mee te lopen.. als ie gaat draaien loop je gewoon mee, niet terug trekken of naar zijn hoofd terug lopen. Gewoon mee gaan. Op een gegeven moment stopt ie wel. En anders zet je hem gewoon in een hoek neer tegen de bakrand aan. Dan kan hij niet naar achter of opzij, dus dan zou het wel moeten lukken.
Succes
Maar goed, ik heb dit probleem ook een tijdje gehad met mijn jonge paard. Alsmaar van je af draaien en achteruit lopen. Ik moest ook altijd op een stoel stappen, maar dat ging 1x bijna goed fout en toen ben ik er mee gestopt. Wat bij mijn paard tegen het achteruit lopen hielp, was de teugels wat langer laten, beetje los-vast. Ik had ze gewoon te kort. Tegen het draaien hielp idd de buitenteugel strakker nemen. Verder heb ik haar de hemel ingeprezen op het moment dat ze het goed deed en dat had ook effect. Lusitana schreef:Ik wil niet zeuren hoor, maar als een paard draait of begint te lopen, sjor je nog meer aan het zadel dan normaal. Je kunt wel degelijk rugproblemen zo veroorzaken. Daarbij breng je het paard uit balans. Dat is waarcshijnlijk een keer gebeurd en nu probeert ze dat te ontlopen, waardoor het erger wordt. Ze zegt alleen maar dat ze niet wilt dat je aan het zadel hangt (logisch).
Eigenlijk zou iedereen met een opstapje moeten opstijgen, dat zou een hoop ellende schelen, maar mensen vinden het nogal altijd dom om met een opstapje op te stijgen, terwijl al lang bewezen is dat het beter is voor paard en zadel. (Wie is hier dom? Die schade aanrichten of die het voorkomen?)
Enfin, stap dus gewoon op met een opstapje (stoel, kruk, bankje) zou ik zeggen.
Dieuwke1989 schreef:Ik heb geleerd dat je de linkerteugel kort moet nemen, zodat als ze begint te draaien om je heen draait en er dus bijna gewoon op kunt stappen.. verder zou ik ook niet echt weten wat je moet doen eigenlijk...
hij zei dat het kwam doordat mariska niet genoeg respect voor me had en dus boven mij stond. door haar iets te doen dus zegmaar rangorde bepalen(net alsof hij een nieuw paard is ofzo ongeveer
) heeft ze respect voor hem gekregen en luistert naar haar.
) hoef ik haar maar een klein klopje te geven en ze staat weer stil)