Wie kan me helpen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiegek

Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 15:21

Hallo,

Als ik rijd met me paard in de bak, gaat het allemaal lekker en goed, hij loopt netjes ontspannen, goed aan me hulpen, en gewoon goed met zijn aandacht bij mij, maar als ik dan wil aan galloperen, gooit hij en zijn hoofd omhoog en wil hij heel hard weg rennen, vaak heeft hij ook de neiging om naar het midden te gaan, eenmaal als ik hem dan terug heb doet hij het rustig maar dan weer aangalloperen is het hetzelfde verhaal, het lijkt of hij gewoon weg wil rennen... wat kan ik hieraan doen?

Ik wil hem gewoon rustig houden en hem normala kunnen laten aangalloperen, als ik met hem aan gallopeer is hij dus helemaal niet meer ontspannen, en wil hij rennen en sprint hij gewoon zowat weg..

MirandaMalik

Re: Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:29

Hoe gaat het met longeren? Meestal kun je dit soort problemen het beste eerst zonder ruiter oplossen, je moet wel ook kijken of er niks lichamelijk aan de hand is. Als het aan de longeerlijn goedgaat, kun je ook erop gaan en iemand laten helpen met longeren. Als dat ook goedgaat, kun je ook in de bak zonder lijn. Ik denk dat het paard misschien nog niet sterk genoeg is? Rij je hem wel altijd goed over de rug?

Steffiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 15:33

Ja hij word goed gereden, maar volgens mij instructrice is het dat hij het heel leuk vind en graag hard wil, en ook met longeren heeft hij dat wel ... soms iets minder, maar hij kwam uit polen, is daar niet goed behandeld en slecht ingereden, een vriend van ons heeft hem toen gekocht met nog paar andere paarden en heeft ze goe dopgevangen en toen opnieuw begonnen met dingen leren, maar galop vind passoa ook het leukste van het rijden..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:56

Misschien gewoon vaak aanspringen, terug nemen, weer aanspringen, enz, dan gaat het spannende er een beetje af en wordt het normaal om aan te springen. Veel overgangen, middengalop en weer terug, dan gaat hij wat meer verzamelen.

Steffiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 16:00

dank je wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:07

Om te beginnen moet je uitsluiten dat het paard een lichamelijk probleem heeft, en dat de mond in orde is/geen tandproblemen bijv.

Een paard dat hard wil galopperen en niet wil luisteren moet van mij ook hard. En zo lang hard tot hij het niet leuk meer vindt, en op dat moment moet hij van mij nog een keertje doorgaan. Domweg rennen mag niet. Galop is een gang als iedere andere, en wordt dus ook meegenomen als iedere andere. Per dag minstens 20 minuten galopwerk op een uur rijden. Worden ze heel braaf van.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:09

ga tijdens het galoperen lichtrijden. Dat doe ik met de jonge paarden die ik inrij namelijk. Zo wennen ze aan de druk maar hebben ze toch de ruimte om de passen te maken. Succes!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:31

Je kan ook voor het rijden tijdje galopwerk aan de longe doen, dan is het "HIEPHOI" gevoel er ook een beetje af..

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:46

Vaak de overgang naar galop doen totdat die wat rustiger aangalopeert.En dan steeds een stapje verder.
En goed belonen als die het goed doet.
Van draf naar galop en weer terug nemen steeds achter elkaar totdat die wat rustiger aanspringt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:42

Aanspringen moet een jong paard altijd nog leren, in het begin zul je ze eerder in de galop moeten laten vallen.
Hoe oud is het paard?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:07

Goed rechtrichten, je paard gooit meer gewicht op 1 kant en komt daardoor wat meer naar midden toe, zorg dat je paard over 4 benen het gewicht gaat dragen en niet dus over 2 benen waardoor hij naar binnen gaat vallen. Je aanleuning is op dat moment dus ook niet gelijk en daarom zal je paardje zijn hoofd in de lucht steken omdat hij meer op 1 kant belast word.