Haflinger snel, schiet vaak weg

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Haflinger snel, schiet vaak weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 12:46

Hooi,,

Ik heb wat probleempjes met mijn verzorghaflinger. Zo gauw ik opstap is ze al wat drukjes als ik 1 rondje heb gestapt begint ze al te draven(krijg haar dan nauwelijks terug alleen door haar op een kleine volte te sturen en dat wil altijd erg mooizaam om dat ze dan gewoon niet meer te sturen is, laat staan terug te krijgen) En soms blijft het niet bij draven dan gaat ze gelijk in een volluit tempo galop weg! Aan de teugels trekken werkt niet dat weet ik.. maar door gewoon kneepjes te geven soms.. maar meestal niet. Wat kan ik doen? En dit blijftn dan het hele uur zo. Ze is ook heel erg sterk.
Ik ga er zo even heen en ik rij zo'n beetje elke dag! Dus energie zou het niet kunnen zijn.

Groetjes,,

monsera

Re: Haflinger snel, schiet vaak weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:03

Is je pony pas geleden nog een helemaal na gekeken door een paarden dierenarts of een fysiotherapeut en/of door een paarden tandarts?Mss is er iets lichamelijks met je pony mis.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:06

Mischien heeft die pony wel last van ze rug.
Laat iemand kijken die er verstand van heeft.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:56

Ze bokt ook niet.. :S gaat alleen in een razendtempo. En ze doet het alleen achterin.. dan scheurt ze naar voren en dan weer naar achteren enz. en dan na 2/3 rondjes is ze eindelijk gekalmeerd. Alleen als ik anderhalf uur ofzo gereden heb is ze wel een beetje wat rustige.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:22

Je hebt gewoon hulp nodig, is er niet iemand die je les kan geven? Je zal zien dat als je je paardje wat beter aan het lopen hebt ze wel wat anders te doen heeft dan er vandoor te gaan. Je moet proberen haar aan het werk te zetten met veel afwisseling en als ze er vandoorgaat geef je een hele harde ophouding, niks weglopen, dat maak jij wel uit!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:48

Ik zeg ook niet dat ze bokt maar vraag alleen of ze goed is nagekeken om lichamelijke klachten uit te sluiten voor ik je tips geef.En als een paard rug problemen heeft hoeft die ook niet te bokken maar kunnen ze ook hard gaan lopen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 07:10

Ik weet niet of ze laats nog is nagekenen.. sorry ik verzorg haar sins mei.. me vorige verzorgpony(pricilia) is in mei overleden.. en toen kwam arlinde daar in stalling die mensen zijn dus niethaar echte eigenaar maar beslissen er wel over. en ze willen er geen DA of HS wij halen..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 07:11

Maar ik ga vragen of ik bij de plaatselijke PC mag. *moeten me ouders wel een trailer kopen en of dat gaat lukken.. hmm..*

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 22:09

Niemand verder nog tips?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:14

ik zou er toch maar eens na laten kijken door een tandarst of zo een paard loopt van pijn weg en kan je niet laten zien hoe of wat daar moet jij als mens en vriend achter zien te komen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 10:12

Maar het rare is ook. Als ik bv. ergens anders ben. In een gewone bak doet ze het niet.. en zo gauw ik in een weiland ben wel.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:51

Als ze dit dus op de ene plaats wel doet en op de andere niet ga ik ervan uit dat dit paard medisch niks mankeert.

Het is belangrijk dat je je paard aanvoelt en dus voelt wanneer het paard vetrekt onder je. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Als jij als ruiter aanvoelt wanneer het paard vetrekt onder je, heb je aan een simpele ophouding in principe al genoeg. Dit is dus een kwestie van veel rijden en proberen het paard aan te voelen. Kilometers maken dus.

Nu heb je het probleem dat het paard dus sneller is als jij. Je probeert hem dan inderdaad terug te rijden door een ophouding te maken met beide teugels en zwaarder te gaan zitten. Hangen heeft zoals je zelf al zegt geen zin. Je wint het op kracht nooit van een paard. Als hij met die ophouding en het verzwaren van je zit niet terug komt is het inderdaad het beste om hem dan op een volte te rijden en daarin terug laten komen. Als het paard uiteindelijk terug is moet jij als ruiter weer ontspannen en rijdt door of er eigenlijk niks gebeurd is. Heel consequent zijn, dus je paard blijven corrigeren als hij onder je uit loopt. Jij als ruiter bepaalt elke pas die het paard maakt.

Hierboven werd ook al gezegd dat je paard aan het werk moet houden zodat hij met zijn aandacht bij jou is en niet met de dingen om hem heen bezig is. dit is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet als ruiter wel het kunnen hebben om hem aan het werk te zetten en of houden. Hulp zou dan ook geen overbodige luxe zijn.

Ikzelf heb het probleem dat mijn paard op vreemd terrein ook nog weleens rechte lijnen met mij trekt. (Het hele veld over) Ikzelf vergeet dan te rijden en zodra er dan iemand is die even verteld hoe ik dit op kan lossen, heb ik mijn paard al vrij snel ontspannen lopen. Je concentreerd je dan meer op de persoon die tegen je aan staat te praten en vergeet het eigenlijk dat je paard daar in die hoek bijv. wel eens weg kan gaan rennen. Dit is dus heel belangrijk ontspanning bij de ruiter. Jij bent de leider en moet ook leiden op zo'n moment.

Succes in ieder geval.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 12:35

Dankje.. aan jou tips heb ik veel!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:10

ik ben het met hardi eens
maar ik had dit ook mijn met verzorghaf en mijn instructrice zei toen een keer laat hem zo hard mogenlijk rennen en ga door tot ie moe word en dan nog een paar rondjes en daarna was ie al veel rustiger maargoed dat kwam natuurlijk omdat hij moe was maar daarna deed ie het wel veel minder misschien is dat bij jou ook een oplossing als bv die methode van hardi niet werkt
wat ook vaak werkt is veel tempo wisselingen rijden vooral van stap naar draf en weer terug
succes ermee