Wij hebben een jong paard op de manege, hij is nu 7 maar laat ingereden, en wordt nu nog steeds goed doorgereden door 1 persoon. Hij heeft het probleem ook, dat als je erop rijdt hij zo erg in je handen gaat hangen,hij maakt zich zo ongelovelijk sterk dat al zijn gewicht op jou handen rust, dit is erg vermoeiend voor het paard maar ook voor de ruiter. Hij moet natuurlijk gewoon leren dit gewicht zelf te dragen, en te verdelen over zijn lichaam. Zodat niet alles op de voorhand komt, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Een van de laatste keren dat ik erop heb gereden, heb ik wat uitgevonden. Zodra ik de teugels opnam, na het instappen kropte hij zich op en ging hangen maakte zich erg sterk... zodat ik alles in mijn handen had. Op het moment dat hij dit deed, liet ik mijn teugels in 1 keer helemaal los vallen en sja je raad het al, het paard struikellt .. En dit was voor toen even goed, we hadden alles al geprobeerd. En ja dit heeft geholpen, de vrouw die hem nu nog doorrijdt doet dit nu ook en hij komt steeds lichter in de hand te liggen. Hij is minder sterk geworden, en hij weet dat als hij begint te trekken hij dit kan verwachten. Kijk je kan wel terug trekken... maar daar red je het echt niet mee. Nadat je de teugels los hebt gelaten moet je ze wel weer meteen oppakken, omdat het paard anders ook in de war is. Ik zou niet weten of dit bij elk paard werkt, je moet het natuurlijk ook wel ''durven'' om ineens de teugels waar jou paard ALLE aanleuning aan zoekt los te gooien.
Maargoed succes