Hoe verbeter ik het bewuster neerzetten van de benen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Hoe verbeter ik het bewuster neerzetten van de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 14:26

Beetje rare titel maar goed, het gaat erom dat ik een zevenjarige ruin heb, Harm, die ongelooflijk onhandig is met zijn benen. Hij is herstellende van een rugblessure en dat gaat echt heel erg goed. Maar, hij struikelt regelmatig wel een keer en glijdt op de betonnen platen rustig een heel stuk door (hij skiet zeg maar).

Nu ben ik zondag op bosrit geweest en uiteraard zat daar weer een flinke smak tussen waarbij hij op zijn knieen belandde. Niks aan de hand verder en hem de rest van de rit iets beter ondersteund. En....hoe harder hij ging, hoe beter hij liep, dus we hebben de vaart er maar in gezet!

Nu wil ik graag tips waarmee ik zijn bewustzijn met het neerzetten van zijn voeten kan verbeteren. Balkjes lopen doet hij al, maar dan wel onbelast, dat is veiliger.......

klomp

Re: Hoe verbeter ik het bewuster neerzetten van de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:38

tja je geeft het zelf al een beetje aan; goed voorwaarts rijden, veel (schijn)overgangen, balkjes draven, schouderbinnewaarts, e.d.
hoe slomer het paard des te meer kans dat het gaat struikelen. een paard wat goed gereden wordt (lees actief) zal meer gaan zitten als het ware, dit komt omdat de achterhand goed onder de massa komt. daardoor loopt het paard beter over de rug en zal ontspannen. als het paard goed gereden wordt, krijgt het een voorwaartse drang en zal hij steeds minder gaan struikelen, omdat hij sterker wordt.

succes!! misschien dat de andere bokkers nog ideeen hebben voor je....

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:19

Balkjes stappen onder het zadel.
De ene keer normaal erover, de volgende keer proberen een extra pasje tussen de hindernissen te maken. Dus heel klein laten gaan.
En verder net wat klomp zegt actief rijden waardoor hij zijn gewicht naar de achterhand gaat verplaatsen en dus minder zal struikelen.

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:59

Mijn paard kan ook zo lomp zijn met een buitenrit, met name als je haar los laat en ze in een niet-voorwaartse bui is.
Als ze helemaal 'wakker' is dan let ze wel goed op.
Ik twijfel dus of het 'fysieke lompigheid' is, die heb je er natuurlijk ook tussen: leg eens een waaier van balkjes neer (op verschillende hoogten), en goed opletten wat je paard doet. Is ie zich nou echt niet bewust van zijn (meestal achter-) benen? Of interesseert het hem gewoon niet als ie overal tegenaan dendert?
Ben benieuwd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 22:44

Wat me wel echt opvalt is dat met het balkjes stappen hij op de een of andere manier als hij er vóór overheen stapt, dan alvast ook zijn achterbeen optilt. Maar daarna als hij er achter overheen moet, dat dan niet meer doet, dus als het ware vergeet dat ie er achter ook nog overheen moet stappen! Dat maakt het zo vreemd.

En op het asfalt niks aan de hand hoor, vanmiddag nog een buitenrit van ruim anderhalf uur gemaakt, gestapt, gedraafd en zelf s (per ongeluk) een stukje gegaloppeerd! Geen enkele keer gestruikeld!!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:16

klomp schreef:
tja je geeft het zelf al een beetje aan; goed voorwaarts rijden, veel (schijn)overgangen, balkjes draven, schouderbinnewaarts, e.d.
hoe slomer het paard des te meer kans dat het gaat struikelen. een paard wat goed gereden wordt (lees actief) zal meer gaan zitten als het ware, dit komt omdat de achterhand goed onder de massa komt. daardoor loopt het paard beter over de rug en zal ontspannen. als het paard goed gereden wordt, krijgt het een voorwaartse drang en zal hij steeds minder gaan struikelen, omdat hij sterker wordt.

succes!! misschien dat de andere bokkers nog ideeen hebben voor je....

Inderdaad dit is goed omschreven. Wat je ook kunt doen, is als je de mogelijkheid hebt in omgeving, om wat heuveltjes te rijden, om achterhand sterker te maken. Probeer ook de hoofd/halshouding wat hoger te houden hoe lager je zijn hoofd laat gaan, hoe makkelijker je paard dus op voorhand gaat lopen en dus gaat struikelen. Als je de hoofd/halshouding wat hoger houd en actief rijd, dan gaat al wat meer de achterhand verder onder de massa/lichaam komen en kun je betere controle houden over je paard. Succes verders.