te hard draven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

te hard draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 12:56

ik heb een paard van 15 jaar oud die ik recreatief berijd en 2 maal in de week dressuuroefeningen. Ik heb haar al 3 jaar en zolang als ik haar al berijd is ze in stap mooi ontspannen en nageeflijk, maar zodra ze een paar rondjes gedraafd heeft gooit ze haar hoofd hoog in de lucht, haar rug wordt zo stijf als een plank en ze gaat steeds harder draven. Ze rijdt onder me vandaan.
Neem ik haar terug dan "valt" ze in stap en zodra ik weer been geef schiet ze als een boog uit een pijl. Ze draaft niet lekker soepel en ontspannen maar wil voortdurend harder. Wanneer ik haar op de volte zet valt ze bijna om. Na een half uur rijden zweten we allebei...
Ik rij op een boomloos zadel en zonder bit.
Wie herkent dit probleem en hebben jullie wat tips voor mij?

mcrielaard

Re: te hard draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:00

Dit probleem ken ik, bij mijn bijrijdpaard.
Het is nu al wat minder, wat bij mij werkt is handen laag en heel lucht in je handen, en met je stem "Hooo maar.. Ruuustig.." als hij te hard gaat. Ook zorgen dat je bij het lichtrijden niet op zijn rug bonkt of zoiets. Zelf lekker ontspannen blijven zitten, en ophoudingen zoveel mogelijk maken met je zit, en zo min mogelijk met je teugels.
Dat werkt iig bij mij.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:14

Misschien helpt het als je héél veel overgangen rijd. En dan niet alleen halt-stap-draf-galop, maar ook binnen een gang overgangen rijden. Dus bijvoorbeeld van draf naar stap, middenstap, arbeidsstap, middenstap arbeidsstap, arbeidsdraf. Net zolang tot hij wel normaal aan kan draven.
Hoop dat het werkt, succes

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:52

hoezo rij je zonder bit?

tips idd hierboven zijn al genoemd.
wat ik bij mijne welleens doe als ze wilt gaan rennen,gewoon op de volte,goed binnenbeen eraan houden en buitenteugel,dan weer rechtdoor,wilt ze weer harder?weer op de volte dan.
en idd wat natasja zegt,veel overgangen rijden

heeft het paard verder geen medische klachten?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:57

[quote="jacolien"] Ze rijdt onder me vandaan.
Neem ik haar terug dan "valt" ze in stap en zodra ik weer been geef schiet ze als een boog uit een pijl. [/quote]

Hier moet je mee gaan oefenen.Dit is ontzettend lastig en ik zou je dan ook willen adviseren om goede les te gaan nemen.Je moet je paard in 1 basis tempo laten lopen en hier komt je gevoel bij kijken.Hoeveel hulp moet je geven om je paard zo te laten lopen dus hoeveel been moet je geven om er voor te zorgen dat hij niet terug naar de stap valt maar je moet van voren wel tegenhouden om er voor te zorgen dat hij niet weg vliegt.Dit kun je niet zo even uitleggen je moet voelen wat er gebeurt en een instructrice kan je hier een heel eind bij helpen.

Verder denk ik dat je je paard lekker moet bezig houden want nu neemt ze zelf de leiding over en gaat dan heel hard draven geef je paard steeds weer nieuwe opdrachten en controleer ook of hij nog goed aan je hulpen staat doet hij echt wel wat je van hem vraagt.Niet te lang op de hoefslag rijden en staar je ook niet blind op te veel voltes doe heel veel verschillende oefeningen en rijdt veel overgangen.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 20:56

Hoi Monsera,
Het probleem is dat ze dit al bijna 3 jaar doet en het de laatste tijd erger lijkt te worden. Bij het longeren is ze me ook steeds aan het uitproberen. Aandraven terwijl ik daarvoor nog niet het sein heb gegeven en slecht terug willen in stap.
ik krijg les maar daar ben ik niet zo tevreden over. Ze roept veel maar de fijne kneepjes leert ze me niet. Terwijl het paard vroeger M dressuur heeft gereden. Terwijl ze met een buitenrit zo mak al een lammetje is en volledig mij vertrouwd en in het weiland en op de stal zo mak en gehoorzaam is. Het is echt alsof ze niet kan en daarom er maar hard vandoor gaat.
Hard aanpakken of zware stem heeft alleen maar een averechts effect, daar wordt ze alleen maar onrustiger van.
Ws. ligt het aan mijn manier van rijden. Te gespannen en teveel bezig om ontspannen te rijden.
maar in ieder geval bedankt voor jullie tips.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:10

Ga weer stappen voordat ze begint met crossen, hopelijk kan je zo de gewoonte doorbreken. Daarnaast niet stomweg rondjes rijden, maar figuren rijden en haar bezig houden laat haar op jouw letten ipv voor zichzelf te beginnen. En werk eerst aan je overgangen stap halt en achterwaarts, voordat je met de draf verder gaat.
Aangezien je ook met longeren problemen hebt, en zegt dat ze in de omgang wel netjes is . Laat haar eens nakijken door een fysiotherapeut.
En let ook op waar jij pijn hebt tijdens en na het rijden, het kan best dat je paard daar ook last krijgt.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 21:23

Hoi Tamary,

Het enige waar ik dan last van heb zijn mijn binnenbeen spieren. Ik rij uit den treuren verschillende figuren maar daar maakt ze zich met een franse slag vanaf. Ach weet je, eigenlijk moet ik niet teveel van haar vragen, tenslotte rij ik haar maar 2 maal in de week. maar een soepel lopend paard rijden is wel veel fijner dan deze plank. He tzou heel goed aan haar rug kunnen liggen. Ik kan niet op haar rijden zonder zadel. Haar ruggewervels steken zover uit dat ik er niet met plezier op rij. vandaar mijn boomloze zadel om haar rug te sparen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:10

Ik zou idd haar rug is na laten kijken door een VA.

Ik ken het probleem wel, en bij mij helpt het als ik veel figuren rijd, en het paard geruststel met mijn stem. En heel lucht in je handen, is ook belangrijk. Als je zelf niet ontspannen bent, kan je ook van het paard niet verwachten dat het ontspannen is. Het is idd heel moeilijk, en les is ook zeker aan te raden.
Als het paard uit zichzelf aandraaft, dan eerst rustig een ophouding maken, luisterd ze niet? Op een volte, en die steeds kleiner maken.
Je moet niet over je heen laten lopen, maar ook niet hard aanpakken, want zoals je zelf al zei, dat werkt averechts.
Het is vooral veel en veel oefenen en geduld hebben.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:27

Als je maar 2x per week rijdt krijg je je paard niet soepel en ik denk idd. dat het paard 'wegvlucht' en de reden zou heel goed pijn kunnen zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:32

Vaak is dat het compenseren van de balans

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 12:56

Hoi,
wat bedoel je met compenseren van de balans? Dat ze niet weet hoe ze haar evenwicht moet bewaren en daarom alsmaar harder gaat rijden?
Ik heb gisteravond veel overgangen gereden. Dat hielp erg goed. Zodra ze "aanliep" zeg maar nam ik haar terug.
Ik moet ook zeggen dat ze rechtsom veel meer de neiging heeft om harder te gaan dan linksom. Tuurlijk zou ik vaker op haar moeten rijden maar ik kan simpelweg niet vaker. Maar wie weet er nog een goede instructrice omg. Zwolle.

mirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:01

heej

tis erg lastig als je paard/pony te hard draaft ik heb er ook eentje gehad ik heb het zo op gelost: als eerst is het belangrijk dat je paard goed gehoorzaam is (als een paard te hard draaft bepaald hij zijn eigen tempo dus dat is een vorm van ongehoorzaamheid) rijd zoveel mogelijk wendingen in het begin is dit moeilijk omdat je paard heel hard wil maar ga gewoon door met gebrokenlijntjes rijden en de volte openen en sluiten (groter kleiner) het hoeft in het begin helemaal geen volte 10 meter te zijn. rijdt tempo wisselingen en neem haar terug doormiddel van een ophouding in compinatie met je zit. Je heb voor dit probleempje best veel geduld nodig maar als je maar lang genoeg oefend LUKT HET!! SUCCES

groetjes merel

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 20:32

Hoi iedereen,
heb heel veel aan jullie adviezen gehad. Mijn fout lag hierin dat ik maar door bleef draven en aan de voorkant begrenzen maar daar werd ze alleen maar "loperiger" van. Heb heel veel stap-halt geoefend. Tot dat ze direct stil bleef staan op mijn zit. En daarna stap-draf. Veel overgangen. En ook wel af en toe wat langer laten draven, maar zodra ze wat versnelde haalde ik haar terug op mijn zit. Zo zie je maar weer dat paarden best heel slimme beesten zijn die snel leren dat het zo veel makkelijker voor hen is om mee te werken. Veel belonen heeft ook goed gedaan.
Paar dagen daarna gelongeerd en ik had een goed luisterend paard wat goed de aanleunig opzocht. Bedankt iedereen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:53

jacolien schreef:
Hoi iedereen,
heb heel veel aan jullie adviezen gehad. Mijn fout lag hierin dat ik maar door bleef draven en aan de voorkant begrenzen maar daar werd ze alleen maar "loperiger" van. Heb heel veel stap-halt geoefend. Tot dat ze direct stil bleef staan op mijn zit. En daarna stap-draf. Veel overgangen. En ook wel af en toe wat langer laten draven, maar zodra ze wat versnelde haalde ik haar terug op mijn zit. Zo zie je maar weer dat paarden best heel slimme beesten zijn die snel leren dat het zo veel makkelijker voor hen is om mee te werken. Veel belonen heeft ook goed gedaan.
Paar dagen daarna gelongeerd en ik had een goed luisterend paard wat goed de aanleunig opzocht. Bedankt iedereen.

Wat goed dat je het paard in een korte tijd zo verbeterd hebt.
Nog succes verder!