Voor het eerst bitje in..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robyn

Voor het eerst bitje in..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 09:54

Ik wil mijn paard graag langzaam eens aan een bitje laten wennen.
Hoe hebben jullie dit voor het eerst gedaan?
Ik wil er verder nog niks mee doen, het gaat me er alleen om dat hij kan wennen aan een bitje in z'n mond.

Dit zal al wel vaak zat besproken zijn maar omdat de zoekfunctie het weer op zijn best doet . Vraag ik het nog maar eens..

wemkelover

Re: Voor het eerst bitje in..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:06

bij een hebben we eerst het hoofdstel er af gehaald en met je vingers het paard zijn mond open doen ( op de lagen drukken) even een paar seconden er in doen en weer eruit. Dit drie keer achter elkaar aan en dan stoppen en de volgende dag weer.
Later heb ik met hoofdstel gedaan en er wat langer in gehouden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:39

ik heb het bit er gewoon voor gehouden en toen zachtjes de mond geopend en het bit erin gestopt...ging prima. maar je kunt het bit ook even door de stroop halen of appelstroop...dat vinden ze heel erg lekker

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:11

Gewoon indoen als je bij een normaal paard ook doet. Ik heb dan vaak wel een hoofdstelletje met alleen een bitje erin, geen neusriem. Die kan je ook zo weer afdoen. Verder ben ik er gewoon mee gaan lopen, even bezig houden. Dan zijn ze er ook niet mee bezig.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 21:07

Oke dus in princiepe kan ik het bitje gewoon in doen?
Ga ik dat gewoon eens proberen..

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:16

hallo!

wat ik met mijn eerste en nu ook met mijn tweede paardje heb gedaan is het hoofdstelletje indoen met bit ( zonder sperriem) en daar een halster overheen doen en dan tien minutjes met hem gaan wandelen. De eerste 2 keer dat je dit doet proberen ze met alle macht met de tong e.d. om het bit uit te krijgen maar de derde keer accepteerde ze het allebei bij mij.... in iedergeval de eerste 5/6 keer niet aan het bit zitten maar aan het bakstuk van het hoofdstel of aan het halster wat eroverheen zit! Succes!!!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 08:56

Hou het simpel.

Hoe specialer jij het bit maakt (voor je paard) des te specialer en "enger" gaat hij het vinden. Gewoon normaal, voorzichtig, zoals je normaal ook een bit in doet.

Hoe normaler jij doet, hoe normaler hij het zal gaan vinden

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:40

Inderdaad, het paard merkt het als jij het ook spannend vind enzo, daar doet hij zijn reactie ook van op uit. Gewoon heel normaal en rustig indoen, zoals eerder gezegd net als bij een al gereden/ beleerd paard. Waar mensen de fout maken is het paard meteen aan de teugels meenemen/ halstertouw aan het bit doen. DAT MOET JE NIET DOEN ! het paard moet eerst wennen aan iets in zijn mond, daar kan je dan niet meteen druk op zetten, dan wordt het accepteren van het bit voor het paard alleen maar moeilijker. Succes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:27

gewoon insteken zoals bij een gewoon paard, en even gaan wandelen, of gewioon met bitje op stal zetten.
laat maar even gewennen, na een paar minuutjes uit doen.
ook kun je de eerste keren het indoen bij het voeren, dat ze het associeren met voer.
en daarna opbouwen, met druk erop.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 23:58

Nou ik ga hem gewoon indoen, dit weekend ga ik er weer heen.
Ik verwacht eigenlijk dat hij het allemaal prima vind, tot nu toe vond het alles prima. iig bedankt voor de tips!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 06:58

soms trekken paarden hele gekke bekken omdat ze dat rare ding eruit willen hebben...
ik deed altijd een heel klein beetje honing eraan, zodat het wat lekker smaakt en liet het vervolgens een tien minuten inzitten, na een paar keer vonden ze het dan helemaal niet erg meer..

wel opletten dat je zachtjes doet!

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:08

ik heb het ook gewoon ingedaan. eerste keer vond hij het wel wat raar maar hij wende er snel genoeg aan.

hij moest een bit in omdat hij elke morgen naar het weiland moest over een weg heen en langs merries. en aangezien meneer zich toen best een stoere hengst vond...
maar na een paar dagen deed hij gewoon zijn mond uit zichzelf open

ik deed wel altijd eerst zijn halster om en daar overheen zijn hoofdstel zonder neusriem. dan een touwtje aan zijn halster vastgemaakt en uiteindelijk heb ik de teugels helemaal nie 'aangeraakt' *o/* *o/*

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 08:01

Nou het is allemaal heel goed gagaan. Ik heb gewoon rustig het hoofdstel ingedaan, daaroverheen z'n halster en 5 minutjes over het erf gaan lopen. Hij heeft 2x gekauwd en daarna was het goed. Toppie dus!!

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:57

Ik heb Venga aan het bit laten wennen in de stal. Het bit haalde ik los aan één kant van het hoofdstel, zo kon ik het hoofdstel omdoen en daarna pas het bit indoen. Als ze het bit dan in had, maakte in het weer vast aan het bakstuk.
In het begin kauwde ze er erg raar op, maar dat was na een paar keer zo goed als over. De eerste paar keer longeren deed ik ook niet aan het bit.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:03

wij deden het ook op dezelfde manier als venga. dan heeft hij er geen last van dat er een beetje in zijn mond wordt gerommeld bij het omdoen van het hoofdstel. dit is net iets rustiger. je kunt het bit ook de nacht van tevoren in suikerwater leggen. (suiker in gekookt water doen en roeren tot de suiker is opgelost. dat smaakt het lekker, en gaan ze sneller kauwen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:09

ik doe ook altijd gelijk een hoofstel met bit erin, daar wennen ze zo aan.
Met suiker om ze te laten knabbelen vind ik niks.
Weer een trukje......
Doe maar gewoon gewoon, dan doet je paard dat ook.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 08:47

Ik hou er idd niet zo van om hem met eten te belonen. Het ging heel erg goed zo. Over 3 weken ben ik er weer dus dan kunnen we weer even 5 minutjes oefenen..

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:19

Gewoon het hoofdstel indoen en lekker gaan oefenen door het paard bv. te longeren. Wat je hem daarvoor aan het halster hebt geleerd.