Galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kruimzzz

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 08:25

Ik rijd een paard en als ik daarmee in de galop zit verlies ik de controle zodra ik op de rechte stukken kom.
Zollang ik op een volte zit heb ik wel controle maar op de rechte stukken sprint hij weg en maakt zich sterk ik kan hem dan wel op de volte zetten maar niet remmen.
Ik kan hem dan ook moeilijk terug krijgen in draf dat lukt alleen als ik hem op de volte stuur en de volte dan steeds kleiner maak.....
Weet iemand hoe ik ook controle houd op de rechte stukken|?||?|
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is zo niet dan moet je maar even vragen

Agnes75

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:49

Wat je zou kunnen proberen, is je paard op de rechte stukken wat naar binnen te stellen. Ga goed zitten en probeer op je zit terug te rijden. Gaat ie te hard, dan meteen een overgang naar de draf rijden en weer opnieuw aanspringen op de volte. Vanuit de volte het rechte stuk oprijden met binnenstelling en weer terug rijden naar de draf als ie te hard gaat. Vervolgens weer aangalopperen, paar pasjes in galop en weer naar de draf. Hij moet luisteren naar jouw hulpen, dit bereik je het beste door veel overgangen te rijden. Laat hem niet te lang galopperen, want dan kan hij snelheid ontwikkelen. Probeer ook goed recht te richten op de rechte stukken, hier op bokt zijn daar wel topics over. Veel succes!

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 08:50

@Agnes75
Bedankt ik zal het proberen

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:00

Okee, laat even weten hoe het gegaan is!

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 09:08

Is goed ik ga donderdag weer op hem rijden dus dan laat ik het wel even weten.

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 18:23

Verder niemand tips|?||?|

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:48

Wat je ook kan proberen is, elke keer als hij onder je vandaan probeert te rennen zet je een volte halve baan in, dan moet hij wel tempo minderen en dan stel je hem weer recht en probeer je het opnieuw!

Meestal werkt dat wel,

xxx

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 18:50

Japp schreef:
Wat je ook kan proberen is, elke keer als hij onder je vandaan probeert te rennen zet je een volte halve baan in, dan moet hij wel tempo minderen en dan stel je hem weer recht en probeer je het opnieuw!

Meestal werkt dat wel,

xxx

Thnx ga ik ook proberen

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:24

Je kunt beginnen om vanuit de voltes een stukje rechtuit te rijden, maar dan gelijk weer in een volte rijden. Een volte hoeft niet groot te zijn, maar ook weer niet te klein. Hou hem wel onder controle.
Als dit niet zo lekker gaat, kun je nog wat anders proberen.
Je rijdt een grote volte, en hier blijf je een tijdje op. Maar wat je wel doet is dat je van een grote volte een soort vierkant gaat rijden. Eerst heel voorzichtig beginnen, en dan steeds een stukje verder, zodat je een vierkant hebt. Vanuit deze vierkante volte maak je de rechte lijnen steeds langer, maar let wel op. Zorg wel dat je vooruit gaat denken. Als je denkt dat je paard sneller wilt, maar dan gewoon weer een volte.
Zo ga je steeds een stapje vooruit. Doe niet gelijk alles in 1 dag, maar doe het in stappen!

Succes!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:20

Volte openen en sluiten.. je maakt hem groter met je binnenbeen, en sluit weer met je buitenteugel dus maak je 'm weer kleiner. Deed ik ook altijd met mijn paard, je maakt hem steeds groter, als hij wegloopt ga je 'm weer kleiner maken! Succes...

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 07:13

@bombarie
Thnx ik ga het ook proberen
@Rafikihorse
Ik ga dit ook proberen

Natuurlijk ga ik dit alles niet op 1 dag proberen Maar ga wel kijken waar hij het beste op reageerd

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:11

Ja ga eens rechtrichten op binnenhoefslag, voel of je paard naar bakrand wil weglopen of juist naar binnen wil vallen. je paard gaat waarschijnlijk harder lopen omdat hij meer gewicht op 1 kant gooit en zal dus ook je aanleuning op dat moment ongelijkmatig zijn. Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen (uitspraak van Klimke) dus dat wil zeggen dat je ervoor moet zorgen dat gewicht niet over 2 benen maar over 4 benen verdeeld moet wordne en dat de aanleuning gelijkmatig word. Valt je paard naar buiten weg, stuur je hem terug naar de binnenhoefslag via binnenteugel. Valt je paard juist op schouder en wil hij nog meer naar binnen komen dan stuur je hem wat naar buiten via buitenteugel tot je weer op de binnenhoefslag komt. Zo ga je het gewicht van je paard verdelen en corrigeren, tot hij steeds meer op die lijn blijft en je zult merken dat tegelijkertijd de aanleuning beter verdeeld word en dat je paard zelfs gaat ontspannen.

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 09:19

@Bets
Okee maar volgens mij is het gewicht wel verdeeld over 4 benen maar hij wil gewoon graag snel......het is nogal een heet hoofd......
Maar ik zal kijken of het daar aan ligt

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:24

Kruimzzz schreef:
@Bets
Okee maar volgens mij is het gewicht wel verdeeld over 4 benen maar hij wil gewoon graag snel......het is nogal een heet hoofd......
Maar ik zal kijken of het daar aan ligt

Ik zal je een citaat geven dat ik gekopieerd heb van www.hoefkatrol.com:
Natuurlijke scheefheid
De meeste problemen bij het paardrijden en in de omgang met paarden ontstaan doordat ieder paard van zichzelf enigszins scheef staat. De evolutie heeft er voor gezorgd dat bij zowel mens als dier beide lichaamshelften niet gelijk zijn, dat het lichaam dus asymetrisch is en dat het fenomeen links- en rechtshandig bestaat. Iedereen weet van zichzelf wel of hij links- of rechtshandig is, maar niet veel ruiters weten van hun paard of het linksgebogen of rechtsgebogen is: paarden staan van nature iets meer naar links of naar rechts gesteld, dus zijn van nature naar links of rechts gebogen. De ene helft van het lichaam is handiger en sterker, de andere helft is zwakker en slapper.

Deze scheefheid hoeft onder natuurlijke omstandigheden geen probleem te zijn voor een paard en de scheefheid is geen probleem als mens en paard gescheiden wegen gaan. Maar als we op het paard gaan rijden kunnen er allerlei problemen ontstaan, omdat het paard tijdens het rijden met tientallen kilo's extra belast wordt.

Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn bijvoorbeeld:

het makkelijk naar één kant buigen en moeilijk naar de andere kant
ongelijke aanleuning of het paard pakt één teugel vast en neemt de andere niet aan
het op de ene hand wel kunnen galopperen en op de andere hand niet
het versnellen (na een vliegende galopwissel)
het niet-vierkant halthouden
het appuyeren dat wel lukt naar de ene kant maar niet naar de andere kant
het hoofd dat verkeerd kantelt
schudden met het hoofd
tandenknarsen
taktfouten
het onregelmatig verruimen
het schuin achteruitstappen
steigeren of bokken
het paard is extreem nerveus omdat het de oefeningen niet kan doen die de ruiter vraagt
het paard heeft een scheef bekken
het paard heeft ongelijke hoeven
het paard heeft rugproblemen
het paard loopt met een hanentred
het paard heeft spat
het paard heeft kissing spine
het paard heeft hoefkatrol

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 16:39

Heb vandaag weer gereden en heb de tip van Agnes75 gevold en het werkt prima
Hij leert blijkbaar erg snel ( of ik ) want na 3 keer galoperen luisterde hij prima
Maar er moet nog wel aan gewerkt worden want de overgangen winnen nog geen schoonheidsprijs
Allemaal bedankt voor de tips

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:23

Super dat het heeft gewerkt! Leuk om te lezen! Ga zo door en die overgangen worden vanzelf beter en mooier, gewoon heel vaak oefenen! Succes!

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 16:43

Heel erg bedankt!!!!
Het wordt ook al steeds beter......
Op de rechte lijnen gaat het nu eigenlijk al super soms nog wel ff vervelend doen (omdat er bv een boom staat )
Maar voor de rest gaat het super

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:40

Bomen zijn goed voor het oefenen van slaloms , gaat ie ook erg goed van luisteren!

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 16:56

Maar ik kan niet naar buiten, is niet echt vertrouwd
En het is niet mijn eigen, hij is van de manege .........