afstappen of niet ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

afstappen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 20:07

Mijn nieuwe pony is goed verkeersmak, echter soms ziet ze op haar route iets bv. een hek of een groep rennende koeien waar ze niet langs wil . Ze stopt dan acuut en wil omdraaien. Ik probeer haar toch voorwaarts te krijgen maar dat lukt niet zo goed. omdat ik denk dat het uit angst is dat ze zo doet stap ik dan maar af en loods ik haar erlangs, maar is dat eigenlijk wel zo'n goed idee ??? Wat vinden jullie hiervan ?

M3isSi3j

Re: afstappen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:24

Ik denk dat je er het beste op kan blijven zitten. Je paardje moet leren dat als jij zegt dat het goed is en kan, dat het ook goed is en kan.

Doe veel grondwerk om de band -met name op het gebied van vertrouwen- te versterken, en leer je stemhulpen aan die je hierbij zullen helpen.

Als die nou niet meer naar vore wil, draai dan een rondje. Door der weg te sturen denkt ze dat ze weg mag en gaat ze weer lopen waardoor je der een keertje kan belonen ipv enkel maar straffen omdat ze niet loopt. Rij je volte dan zo dat je elke keer een stukje verder eindigt. Zorg er wel voor dat die niet snel terug rent naar stal he! haha

Als die in zn achteruit gaat, draai je hem om en zet je hem in zn achteruit. Zo kom je er ook!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 03:24

afstappen moet je idd proberen te voorkomen, maar.......... als je je paard kent en je weet dat je bv de controle echt verliest als je er op blijft en doorzet, dan is soms afstappen wel het veiligste, alleen dan denk ik niet dat jullie alleen naar buiten moeten gaan....zorg dat je iemand mee hebt....

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:15

Als mijn verzorgpaard ergens bang voor op buitenrit blijf ik meestal zitten en ga ik tegen haar praten en rijd ik express op het enge af en geef goed been, laat ik haar stil staan voor het enge en laat er aan ruiken en zo en dan beloon ik haar en ga verder. Als het echt niet lukt stap ik af en doe ik hetzelfde. Alleen bij trekkers stap ik echt altijd af maar dat is meer omdat de berm heel klein is en als ze er naast springt dan rollen we naar benenden dus sta ik er liever er naast ( heb ik meer controle over haar).

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:46

Neem een keer een verkeers mak paard mee dat dan voorop kan lopen.
Zo leert ze dat andere paarden er ook niet bang voor zijn en overwint ze haar angst.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 13:00

Bedankt voor al jullie reacties. Volgens mij was mijn intuitie dan toch wel goed ! Vanmorgen moest ze weer langs het hek rijden en nu was ze er al niet meer bang voor. Het is vast een kwestie van vertrouwen krijgen want als ze de weg eenmaal goed kent is er niks aan de hand.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:13

Hoi, mijn paard is al de dood voor schapen... Het enige wat bij mij helpt is een liedje zingen. Richt je gedachten erop waar je met haar naar toe wil. Niet alleen bezig zijn met datgene waar ze bang voor is.
Ik ben wel een keer ervan af gegaan, want toen werd het niet meer veilig, maar verder probeer ik zo ontspannen mogelijk er langs te rijden.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:33

wat voor mij erg helpt is doen alsof je niet doorhebt dat ze bang is. hoe meer je er een punt van gaat maken dat het eng is, hoe meer het paardje ook in paniek raakt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:41

Zelf lekker ontspannen blijven en gebeurt er iets waardoor ze omdraait, probeer haar dan in de richting te houden waar je naartoe wilt. Gewoon wachten en zorgen dat ze geen keus heeft zonder daar al te veel dwang bij te gebruiken. Dit werkt bij mijn paard (heel vaak alleen op pad) altijd goed. Die probeert het best wel hoor, maar ik sluit m op tussen handen en benen en dan voel je m denken.....ach okee dan ga ik maar! En als ze iets echt heeel erg eng vinden, zoals die van mij lassen (vonken) erg eng vindt, probeer m dan er toch langs te loodsen maar zorg dat hij/zij niet nog meer in de stress raakt. Ik stap alleen in het uiterste geval van nood af, en eigenlijk komt dat dus ook niet (meer) voor! Succes!!!

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:35

Inderdaad zelf doen alsof er niks is, en nooit afstappen, als hij 1 keer trekt is hij los en sta je zonder pony....is ook een beetje jammer

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:17

Afhankelijk van hoe goed het vertrouwen tussen je paard en jou is, kan het vertrouwen alleen maar worden versterkt door bij hele enge dingen even af te stappen en achter jou aan te laten lopen (jij bent de leider). Je geeft zelf aan dat het een volgende keer al minder eng is, en je kan dan mogelijk wel blijven zitten. Vechten en laten omdraaien (omdat je het niet tegen kunt houden) levert meer ellende op dan even afstappen. Je moet natuurlijk niet voor alles gaan afstappen, maar dat kan je zelf het beste inschatten. succes

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 08:08

Zoals ik ook al schreef heb ik haar dus pas ( nu bijna drie weken ). Om dan nu al zo'n geweld te moeten gaan gebruiken om haar erlangs te krijgen stuit me tegen de borst. Het is niet dat ik bang ben..helemaal niet. Dus dat kan ze niet voelen. Dat zingen doe ik eigenlijk altijd al. Maar ze is gewoon echt bang dan . Voorwaarts drijven lukt dan echt niet, terwijl ik het niet zomaar heb opgegeven hoor. Het is in haar karakter ook een echte Welsh !! Ze kan heel ondeudend zijn. Maar volgens mij krijgt ze meer vertrouwen in mij door het voorlopig even zo aan te pakken want het gaat al stukken beter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:53

geef haar wat tijd om te kijken naar waar ze bang voor is. Als ze echt bang zijn berijk je niets met geweld. Laat je echter niet voor de gek houden. Je moet leren aanvoelen wanneer het menes is en wanneer je paard zich aanstelt. Niet proberen een voorwaartse hulp te geven als ze compleet verstijfd zijn, daar bereik ja niets mee, alleen maar dat ze je hulp gaan negeren. Als ze iets ontspant geef je wel been en eis je daar ook een reactie op.
Als ze achteruit weg proberen te draaien moet je ervoor zorgen dat je haar oplsuit tussen been en hand zodat ze alleen recht achteruit kan. Dat geven ze al snel genoeg op.
Als het echt niet wil lukken binnen een redlijke tijd/ als de situatie gevaarlijk wordt ivm verkeer iod stap ik wel af. Ik loop dan langs het enge ding, loop er terug langs en stijg weer op. Dan probeer ik alsnog te paard erlangs te rijden. Hiermee heb je je paard laten zien dat het inderdaad te vertrouwen is maar leer je hem ook om alleen langs enge dingen te gaan. ZO voorkom je dat je paard bij alles gaat denken: ga jij maar lekker voorop.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:59

klavertje schreef:
Bedankt voor al jullie reacties. Volgens mij was mijn intuitie dan toch wel goed ! Vanmorgen moest ze weer langs het hek rijden en nu was ze er al niet meer bang voor. Het is vast een kwestie van vertrouwen krijgen want als ze de weg eenmaal goed kent is er niks aan de hand.

Zo ga ik met mijn paard als ze ergens bang voor is altijd 2 stapjes naar achteren en 4 stapjes naar voren.
Dan wil ze niet en gaat achterwaards maar dan spoor ik aan van kom op door gaan.
En dan doet ze 4 stapjes naar voren.
ZO kom ik er wel duurd alleen soms erg lang.
Ook kom ergens makkelijker langs als ik voorwaards ga.
Als ze ergens niet langs wil en ik draaf aan gaat het vaak ook makkelijker.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:03

P.S. mijn paard steld zich aan en is absoluut niet verstijfd.
Als ze echt angstig is voel ik dat wel en dan krijg ik haar met geen mogelijkheid er langs heen.
Zelfs niet met een paard voorop.
Dan gaat ze dus niet alleen achterwaards maar draaid ze ook om of steigert ze laag.
Als ze echt angstig is en echt niet wil zit er bij Ol maar een oplossing op en dat is afstappen.
Zelfs als pap mee fietst en haar vastpakt gaat het niet.
Ik zal dan zelf af moeten stappen en met haar erlangs of er over heen lopen.
(ze is bodemschuw)

boytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:02

blijven zitten buitenstelling aannemen en als het nog niet gaat probeer ernaar toe te wijken met overdreven stelling naar de kant waar de koeien enz of iets anders niet staat

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:08

klavertje schreef:
Zoals ik ook al schreef heb ik haar dus pas ( nu bijna drie weken ). Om dan nu al zo'n geweld te moeten gaan gebruiken om haar erlangs te krijgen stuit me tegen de borst. Het is niet dat ik bang ben..helemaal niet. Dus dat kan ze niet voelen. Dat zingen doe ik eigenlijk altijd al. Maar ze is gewoon echt bang dan . Voorwaarts drijven lukt dan echt niet, terwijl ik het niet zomaar heb opgegeven hoor. Het is in haar karakter ook een echte Welsh !! Ze kan heel ondeudend zijn. Maar volgens mij krijgt ze meer vertrouwen in mij door het voorlopig even zo aan te pakken want het gaat al stukken beter.

Goedzo!
Dit is nl. gewoon een kwestie van vertrouwen. Als ze je eenmaal goed genoeg kent, zal ze vanzelf naar je luisteren omdat ze weet dat als jij het zegt, het veilig is. Er zijn ook paarden die wel de boel in de maling nemen maar de enige die dat kan inschatten ben jij!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 20:11

Grappig hoe snel dat je je pony begint door te krijgen...vandaag wilde ze ineens weer NIET langs het hek. Nu heb ik dus niet toegegeven want zo blijf ik op dat punt afstappen. Het heeft wel 10 minuten geduurd maar uiteindelijk was ik er voorbij !! De methode die bij haar werkte was om een klein rondje te draaien ( er vandaan ) en vervolgens meteen in draf richting hek. Na een paar passen stond ze weer stil en herhaalde ik het rondje...zo is het uiteindelijk toch zonder geweld gelukt en daar ging het me om.

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 07:49

zou er idd ook op blijven zitten,heb je toch meer controle over je paard.heb namelijk laats meegemaakt met een stalgenoot,
die er wel afgestapt is paard werd gek en trok zich los en is in zn eentje terug naar stal gerent(over een hele drukke autoweg)is gellukkig goed afgelopen maar had ook heel anders kunnen lopen.