in wending, wat doe je met je handen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

in wending, wat doe je met je handen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 17:27

Hoi,

ik ben benieuwd hoe jullie een wending rijden. En met name wat doe je met je handen. Geef je binnenhand en hou je buiten strak of doe je het andersom? Ben erg benieuwd naar de reacties.

Y_DG

Re: in wending, wat doe je met je handen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:44

je paard een banaan maken rond je binnenbeen. Je buitenteugel moet je vast houden en met binnenteugel speel je wat ofzo en binnenstelling vragen ook als je dat wil natuurlijk. Je paard is wel een soort banaan in een wending zoals dit => ) (een haakje )
Hoop dat je hieraan wat hebt.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:12

Ik doe weinig met mijn handen.

Ik probeer de laatste tijd steeds meer op mijn zit te rijden. Ik stuur met mijn zitbeenknobbels, en met mijn benen help ik. Mijn teugels houdt ik eigenlijk net als anders, alleen de binnenhand iets van de hals om hem te begeleiden in de wending.

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:15

Tijdens het rijden is het belangrijk dat je op beide teugels gelijke druk hebt.
De wending rij je eigenlijk net als met een fiets, als je naar links stuurt breng je je linkerhand wat naar achter en je rechter wat naar voren. Als je naar rechts gaat andersom. Ook in de wendig hou je gelijke druk op beide teugels!!!!
Wil je paard/pony moeilijk naar links of naar echts of moeilijk links of rechts inbuigen/stelling aan nemen. Dan knijp je je binnenhand even dicht, net als of je een sponsje in je handen hebt, op het moment dat het binnen achterbeen naar voren komt. Op dat zelfde moment vang je je pony/paard op met je binnen ben zodat deze niet naar binnen valt. Het is belangrijk dat het moment dat je in je teugel knijpt, dus de druk vermeerderd, maar kort is. Dus vast los en weer normale druk.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:02

Het ligt eraan of ik op 1 of twee handen rijdt
Met twee handen: buitenteugel tegen de hals, binnenteugel een beetje omhoog. Op beide teugels geen druk (heel soms een beetje om de binnenteugel als ie net iets meer in moet buigen en niet reageert op de neckreining) Verder kijk ik natuurlijk waar ik heen wil, zodat automatisch mijn zitbeenknobbels enzo hem de goede kant uit sturen.

Op 1 hand: hand een beetje verplaatsen naar binnen, zodat de buitenteugel tegen de hals komt.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:24

Asward als je je buitenteugel naar voren brengt heb je toch geen gelijke druk meer en toch ook geen begrenzing meer?
Tenzij je je buitenteugel strakker hebt.
Lijkt mij hoor, dus vraag hierbij om uitleg

*zoals ik het heb geleerd en doe* handen naast elkaar, bij een wending of volte beiden handen iets opschuiven, bij een jong paard wat het nog moet leren of paard wat het gewoon nooit geleerd heeft doe ik dat ietswat overdreven, bij mijn eigen paard is het een paar cm waarbij mijn buitenteugel tegen de hals komt en mijn binnenteugel iets van de hals, gewoon normale druk.

Benen er niet bij gezet want daar vroeg je niet om

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:32

ik heb altijd geleerd dat je je buitenteugel moet begrenzen?
ik stuur het paard voornamelijk met de benen, maar mijn buitenteugel heb ik toch echt wel wat druk op, en de binnenteugel losser ( geen boog!) ( af en toe de goede richting opkneden)
maar de benen zijn gewoon het belangrijkste.
de binnenteugel heb je in principe niet nodig omdat je de stelling via je binnenbeen kan krijgen, en alles zodanig kan sturen dat je paard de goede richting opgaat.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:38

Ik heb altijd geleerd dat in een wending de buitenteugel de meeste spanning heeft. Met je benen stuur je je paard en met je binnen been duw je je paard tegen de buite teugel... De buite teugel dient dan om er voor te zorge dat je paard niet wegloopt op de voorhand...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:16

ik doe altijd...

binnenhand van de hals af en buitenhand tegen de hals aan (begrenzen)

maar 70% doe ik met mn benen

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:37

rond maken om het binnenbeen mbv benen en zit. Handen ontspannen en gelijke druk op teugels. Dan eventueel nek iets meer inbuigen dmv binnenhand iets opzij te brengen. Heet het paard de goede buiging en stelling, dan geef ik met mijn buitenhand aan dat de voorhand mag gaan draaien door deze hand tegen de hals aan te leggen, met het buitenbeen zorg ik dat de achterhand actief doorstapt door deze iets terug te leggen. Ik kijk in de richting waar ik heen wend.
Om uit de wending te stappen breng ik mijn buitenhand weer van de hals terug naar de normaal posititie, evenals mijn binnenhand en maak ik mbv been en zit het paard weer recht.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:57

Wat ik heb geleerd.

Het is zo ie zo belangrijk dat je een gelijke druk hebt op beide teugels.

Als je linksom rijdt Haal je je binnehand iets van de hals af en je buitenhand tegen de hals aan. Met je buitenhand begrens je de schouder. (zodat hij niet over de schouder naar buiten loopt.) je drijft met je binnenbeen je paard in principe rond en naar je buitenteugel. Je rechterbeen (buitenbeen) leg je iets naar achteren zodat de achterhand niet uitzwaait naar buiten.

Wat ik hierboven al aangaf is het dus heel belangrijk dat je een gelijke druk hebt op beide teugels. Je rijd je paard ten alle tijden met je been naar je hand toe. Je binnenhand is dus alleen voor de stelling.