paard met trauma! HELP!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

paard met trauma! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 15:09

Mijn tinker is pas een jaar onder het zadel en heeft al heel wat meegemaakt in die tijd. Ik heb met haar les gehad van een instructrice die veel te snel ging voor ons. Mijn paard begon steeds meer weg te rennen voor de druk. Op een gegeven moment stopte ze niet meer zelfs al gaf ik met al mijn kracht een ophouding. Toen moest ik met slof rijden en later met stang. Toen dit alles me te ver ging, ben ik gestopt en heb haar een maand rust gegeven. We zijn lekker 3 keer per week in het bos gaan stappen en daarna langzaam in het bos begonnen met draven. Dit is nu 4 maanden geleden en ik wil graag wer wat met haar trainen. Gister was ik in de buitenbak en daar was ze heel rustig. Wat overgangen gereden, veel op de stem gedaan enzo. Het ging best goed. Ze kwam wat lager met gaar hoofd en hals, maar pakte het bit niet echt aan. Ik heb nu overigens wer een trensje. Vandaag in de binnenbak, waar ik dus steeds les heb gehad. Wat stappen ging goed, alleen had ik weinig kontact. Ze wou het bit niet echt aannemen. toen gedraaft. Dat ging redelijk tot ik met vergangen begon. Ze begon weer te crossen als een gek en was niet te stoppen. Ik wilde niet trekken want dan wordt ze nog banger. Op de stem in stap gekregen maar in de draf begon ze weer te rennen. Uiteindelijk ben ik maar gestopt, ik wist het ook niet meer. Morgen maar weer in de buitenbak. Ik kan niet in het bos vanwege de dazen. Wat moet ik nou? Hoe krijg ik haar vertrouwen weer terug? Heeft iemand hier ervaring mee?

M3isSi3j

Re: paard met trauma! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:19

ga veel grond werk met je paardje doen om te zorgen dat je weer een band met haar krijgt. Lekker veel poetsen, wandelen, longeren ed.

Als je weer wilt beginnen met rijden vraagn dan iemand om er met een longeerlijn mee te lopen. als je veel longeerd zal je merken dat je paardje beter aan je stemhulpen komt en dat komt goed van pas als je weer wilt beginnen. JE moet gewoon opnieuw gaan inrijden en alles rustig aan doen. Ga erop zitten en rij veel overgagnen op je stem, zit en been hulpen. Beloon der als ze het goed doet, prijs der maar de hemel in als ze netjes terug komt op je zit en stem hulp de eerste keren.

Ga eerst hiermee ana het werk. Zoek een instructrice die je een paar keer per week hierbij begeleid zodat het nu wel goed gaat.

Succes

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:27

Ik zou een betere instructrice zoeken...een paard met slof en stang rijden mijn instructrice zegt altijd dat het paard goed voorwaarts moet lopen en aan je been moet zijn dan kun je hem zo nagevelijk rijden. Als je paard harder gaat, niet gaan trekken, gewoon goed vooruit rijden en figuren rijden dan word ie vanzelf wel wat rustiger, of proberen terug te rijden op je zit. Om vertrouwen te krijgen kun je b.v wat oefeningen doen los in de bak, als een paard respect voor je heeft en je als leider ziet volgt ie je vanzelf en kun je er veel makkelijker mee werken. Ik heb zelf een pony die me helemaal geen respect voor me heeft...ze komt soms met d'r oren plat op me af, onder het zadel is er met haar ook niks te beginnen(alleen als je buitenrijd)
Veel longeren en poetsen. Wat bij mijn paard ook geholpen heeft is buiten wandellen. ze is hierdoor veel rustiger geworden en minder bang voor vreemde dingen, en vertrouwd me. Als je paard iets goed doet gelijk goed belonen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 15:59

Alvast bedankt voor de tips. Ik zoek ook een goede instructrice, iemand die niet wedstrijdgericht is. Ik heb een goede band met haar want ze staat aan huis. Als ze me ziet, begint ze al te hinniken. In het bos gaat het wel goed, dan is ze ontspannen en vindt ze het leuk. als ik er druk opzet, raakt ze in paniek. Ze wil het allemaal wel goed doen, maar begrijpt het gewoon niet. Zucht, ik voel me zo schuldig dat ik die vorige instructrice had. Maar ja, nu weer opnieuw beginnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:17

Als ik dit zo lees krijgt je paardje dus een beetje de zenuwen van de binnenbak. Als je haar dus weer de voor haar te zware oefeningen begint te vragen gaat het fout. Niet doen dus, ga bv een rondje stappen in de binnenbak, misschien een paar voltes, keertje halthouden en dan lekker naar buiten het bos in (of de buitenbak totdat de dazen weg zijn). Stop dus voordat ze in paniek raakt en gaat rennen.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:20

je paard snapt niet echt de bedoeling en vlucht wanneer het haar te veel wordt.
daarbij heeft ze ook geen respect/begrip voor het bit.

ik zou weer even een stap terug doen in de opleiding en aan de longe weer beginnen,eerst moet ze reageren op stem overgangen te maken.
daarna met touwtje eraan..leren begrijpen nageeflijkheid rijden.

dan pas weer erop terwijl iemand anders longeert en de stem erbij halen voor overgangen.
daarna de hulpen er bij en dan uiteindelijk weer los

dit alles bij elkaar kan in 4 weken 4 x in de week.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:32

Buiten de tips hierboven kan je haar ook gewoon laten rennen als ze vlucht in de binnenbak.

Jij stapt, niets aan de hand, jij draaft, alles ok, je maakt overgangen, paard flipt, jij brengt haar terug naar stap, niets aan de hand, alles braaf, jij blijft rustig en gaat na een paar minuten weer rustig draven, als ze rustig blijft draaf je nog wat door, je maakt overgang terug en stapt weer een paar minuten door, paar figuurtjes en dingetjes en draaft weer aan, paar minuten draven, wat figuren en weer terug.

Flipt ze ergens tussen die overgangen, waar je gewoon een paar minuten tussen laat zitten, met de tijd wordt dat vanzelf minder tijd dat er tussen gaat zitten, dan begin je weer gewoon opnieuw, je brengt haar tustig terug, stapt tot ze weer ontspant en begint rustig opnieuw.
Als ze het maar 2 keer goed doet zonder weg te rennen ben jij al een stapo vooruit gegaan, lekker belonen en buiten uitstappen oid.

Verder ben ik het eens met band opbouwen, vertrouwen opbouwen, niet te veel in de binnenbak etc.
Maar ga de binnenbak niet helemaal vermijden en ook de overgangen daarin niet, paard is slim zat om het verband te leggen en zolang jij rustig blijft maar wel op die rustige manier doorzet zal zij ook *samen emt dat vertrouwen en band opbouwen* inzien dat rennen niet hoeft en angst niet nodig is.

Succes

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 03:21

ik sluit me aan bij M3isSi3j.... hoe jammer het ook is wat er gebeurt is, ik wil wel even zeggen dat ik het super van je vind dat je gestopt bent met die "instructrice", dat je zelf zag dat dat verkeerd ging en dat je dus aan je paard dacht... terug draaien kan niet meer, dit is een harde les, maar je paard is nog jong (toch?) zorg dat ze je compleet vertrouwd, en dan maar even niet echt rijden en trainen... dat kun je later weer rustig oppakken onder goede begeleiding, succes

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 16:57

Dank je! Ik moet wel zeggen dat het even heeft geduurd voor ik echt gestopt ben. Ik wilde graag verder met haar, maar elke avond na de les zei ik wel honderd keer sorry tegen haar. Tijdens de les leek het wel of er een knop omging, ik deed precies wat de instructice zei. Als ze zei, nog een keer aangalloperen ook la was mijn paard doodop, dan deed ik dat. Het is inderdaad een harde les geweest. Maar het is mijn eerste paard en ik was erg onzeker in het begin. Iedereen heeft wel adviezen en weet het beter. Ik ga sindsdien veel meer op mijn eigen gevoel af.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:59

tinkermeisje schreef:
Dank je! Ik moet wel zeggen dat het even heeft geduurd voor ik echt gestopt ben. Ik wilde graag verder met haar, maar elke avond na de les zei ik wel honderd keer sorry tegen haar. Tijdens de les leek het wel of er een knop omging, ik deed precies wat de instructice zei. Als ze zei, nog een keer aangalloperen ook la was mijn paard doodop, dan deed ik dat. Het is inderdaad een harde les geweest. Maar het is mijn eerste paard en ik was erg onzeker in het begin. Iedereen heeft wel adviezen en weet het beter. Ik ga sindsdien veel meer op mijn eigen gevoel af.

Meid dat is heel erg logisch, denk dat een heleboel mensen dat zouden doen, je verwacht toch dat zo iemand er ervaring mee heeft en verstand er van.
Vooral met je eerste paard, dan komen er zoveel dingen bij kijken dat een beetje hulp altijd welkom is toch?
Belangrijkste is dat je gestopt ben vanwege je gevoel, dan komt de rest ook wel weer goed joh

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:07

ik zou net asl sily zegt gewoon rustig doorgaan.
Gewoon die overgang maken,, gaat ze crossen?
Probeer haar rustig terug te krijgen en als ze er dan is al duurd dit 10 rondjes een hals klopje geven.. zodat ze weet dat niet bang hoefd te zijn en dat ze beloond word als ze terug komt.
Dit zal waarschijnlijk wel een poos duren voordat ze het ook daadwerkelijk door heeft.
Maar ik denk als je dat serieus doet dat je op een gegeven moment ziet dat ze steeds sneller terug komt.
Tja dit zou ik doen, maar ik snap dat je wat voorzichtig bent met advies na de vorige x.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 16:00

Ik heb gister gereden met jullie tips en het ging goed! Ik heb met los contact gedraafd en terug naar de stap alleen op de stem gedaan met een hele lichte ophouding. Toen kwam ze meteen terug. Onder het draven gaf ik haar vaak klopjes op de hals en belonen met de stem. Met de stem ging ze ook rustig draven. Ik heb maar een kwartiertje gereden, het was erg warm. Maar daar was ik al tevreden mee. Vandaag heeft ze rust en morgen zien we wel weer. Ik weet zeker dat we er wel komen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:48

hé hoe herkenbaar! gam doet dit ook nog wel eens in de bak, dan is hij het ook kwijt. terugbrengen naar rust en het zal in de loop der tijd steeds minder worden.
bij ons is het destijds ook gekomen omdat ik te snel ging, waarschijnlijk was gam amper ingereden, en ik met mijn manegelessen had ook geen verstand hoe ik de dingen moest doen. gelukkig is het met de juiste begeleiding steeds beter geworden, alleen af en toe gaat ie crossen, misschien ook wel uit automatisme omdat hij het zich zo heeft aangeleerd.

Omarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:45

HOI,
als het paard geen vertrouwen in je heeft kun je miss een join up doen en hem met touch behandelen(kleine cirkels over het hele lijf maken)
verder nog suc6 met je paard

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:54

[quote="M3isSi3j"]
ga veel grond werk met je paardje doen om te zorgen dat je weer een band met haar krijgt. Lekker veel poetsen, wandelen, longeren ed.

Als je weer wilt beginnen met rijden vraagn dan iemand om er met een longeerlijn mee te lopen. als je veel longeerd zal je merken dat je paardje beter aan je stemhulpen komt en dat komt goed van pas als je weer wilt beginnen. JE moet gewoon opnieuw gaan inrijden en alles rustig aan doen. Ga erop zitten en rij veel overgagnen op je stem, zit en been hulpen. Beloon der als ze het goed doet, prijs der maar de hemel in als ze netjes terug komt op je zit en stem hulp de eerste keren.

Ga eerst hiermee ana het werk. Zoek een instructrice die je een paar keer per week hierbij begeleid zodat het nu wel goed gaat.[quote/]

Hier ben ik het helemaal-super mee eens!
Met grondwerk kun je echt zoveel bereiken!
Als je paardje eenmaal vertrouwen in jou heeft (en jij in je paard) zal hij met rijden ook weer braaf worden,
dan voeld hij dat het wel goed zit, als jij op z'n rug zit en iets van hem zal vragen.
Hij moet eerst die nare ervaringen vergeten, en weer vertrouwen in je krijgen.
Dat is flink verprutst door die instructrice, en het is heel logisch dat je er in mee ging,
want je gaat er toch van uit dat zij het op de juiste manier aanpakt?
Met veel geduld en oefenen komt het allemaal weer goed hoor!
Veel succes ermee, meis!

Succes