Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

mijn instructrice zegt altijd dat het paard goed voorwaarts moet lopen en aan je been moet zijn dan kun je hem zo nagevelijk rijden. Als je paard harder gaat, niet gaan trekken, gewoon goed vooruit rijden en figuren rijden dan word ie vanzelf wel wat rustiger, of proberen terug te rijden op je zit. Om vertrouwen te krijgen kun je b.v wat oefeningen doen los in de bak, als een paard respect voor je heeft en je als leider ziet volgt ie je vanzelf en kun je er veel makkelijker mee werken. Ik heb zelf een pony die me helemaal geen respect voor me heeft...ze komt soms met d'r oren plat op me af, onder het zadel is er met haar ook niks te beginnen(alleen als je buitenrijd) tinkermeisje schreef:Dank je! Ik moet wel zeggen dat het even heeft geduurd voor ik echt gestopt ben. Ik wilde graag verder met haar, maar elke avond na de les zei ik wel honderd keer sorry tegen haar. Tijdens de les leek het wel of er een knop omging, ik deed precies wat de instructice zei. Als ze zei, nog een keer aangalloperen ook la was mijn paard doodop, dan deed ik dat. Het is inderdaad een harde les geweest. Maar het is mijn eerste paard en ik was erg onzeker in het begin. Iedereen heeft wel adviezen en weet het beter. Ik ga sindsdien veel meer op mijn eigen gevoel af.