hij vertikt wending om de voorhand :+

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

hij vertikt wending om de voorhand :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 17:07

Ja daar ben ik weer...
In mijn proef die ik nu rijd vragen ze een wending om de voorhand bij B.

Het jammere is, dat Ex dan wel goed de wending om de achterhand kan, maar die om de voorhand die vertikt ie Als hij wil kan hij hem zó mooi doen! Maar meestal gaat dat hoofd in de lucht, oren in de nek, en dat lipje omhoog
van het moment dat ik hem in halt zet en hij voelt dat ik de hulp voor wending om de voorhand geef. Legt ie zijn oren in zijn nek en gaat dat lipje+hoofdje omhoog

met gevolg dat er op mijn protocol altijd 'komt in verzet' op staat! En dat kan níemand ontkennen. Het is gewoon zo!Ténzij hij goedgezind is. Dan doet ie het alsof tie nooit anders gedaan heeft...

Hoe krijg ik hem hier door gereden?

Desiree

Re: hij vertikt wending om de voorhand :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:55

wat een rare oefening, wending om de voorhand. Dat is eigenlijk de achterhand opdracht geven om weg te lopen. In wlke proef wordt dit nou gevraagd? Of rijd jij western?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 19:21

nee ik rijd dressuur in Belgie. Geen ide waarvoor de oefening er in zit, ik vervloek die oefening elke keer weer
dat ze dan die oefening vervangen door een middendraf of een pasje wijken!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 19:38

Het is eigenlijk wijken. Alleen met wijken moet je de handen meenemen naar de richting waar je naartoe gaat zodat je de voorhand meeneemt. Met die stomme oefening niet: de voorhand moet op de plaats blijven, dus hou je je handen neem ik aan ook op de plaats. Door je buitenbeen naar achteren te leggen drijf je de achterhand weg. wel een erge nutteloze oefening hoor. Deze zouden ze eigenlijk moeten schrappen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 20:54

wijken wil die wel doen! met plezier zelfs. (hij heeft erg veel lol in zijn werk) maar Wending om de voorhand. Nee dat wil die niet (misschien ziet hij er het nut ook niet vna in? )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:55

Dan is het een wijs paard, grijnsz. Nee, als hij wijken geen punt vindt, dan zal de keertwending om de voorhand ook geen probleem zijn. Het probleem moet bij jou liggen; hij snapt niet wat je wil. En jij moet iets bedenken waarmee je het hem duidelijk kunt maken. Probeer te wijken, maar dan de achterhand voor en de voorhand achter laten blijven (mag helemaal niet, maar zo moet je beginnen denk ik om die voorhand achter te laten blijven zoals dat ook moet bij keertwending om de voorhand). Dit is misschien een begin om het hem duidelijk te maken. Daarna ga je het proberen op een volte en probeer je de achterhand naar buiten te drijven. Als dat lukt, maak je de volte steeds kleiner totdat hij op de voorhand nog maar op een kleine cirkel staat. probeer dit maar eerst eens.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:02

Wat mijn instructrice zegt over deze oefening, dat deze erg goed is om te kijken of je paard aan je hulpen staat

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:04

Een paard staat niet goed aan de hulpen als hij uitzwenkt met de achterhand (wat hij moet doen bij deze zinloze oefening). Als je wilt weten of je paard goed aan je hulpen staat, kun je ook gewoon wijken, en anders zijn er nog veel andere oefeningen zoals keertwending om de ACHTERhand.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:07

Ik moest het doen als volgt. stelling naar rechts dan je rechterbeen iets naar achter en zo wegdrukken dat ie om zijn voorhand draait en geloof buitenteugel begrensen.,. zo ook linksom.. dit is wel een oefening om aan je hulpen te staan, hij moet voor je been opzij en hij moet in de aanleuning staan is hij dit niet nee dan zal khij niet netjes erom heen draaien

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 22:33

hij draait wel, maar hij komt in verzet dmv zijn hoofd omhoog doen en de oren in de nek te leggen. En hij heeft echt dagen dat ie het super doet! vooral thuis op weide maakt ie er niet al te snel problemen van. Maar op wedstrijd ofzo wel.

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:29

als ik met mn paard aan het rijden ben dan weet ik van te voren al hoe zn bui is en waar ik dan dus zeker niet aan moet beginnen!!!! dus dat doe ik dan ook niet om ellende te voorkomen! als jij dat nou ook van te voren kan aanvoelen, is het mss een id om hetzelfde te doen als ik!

wat je mss ook kunt proberen is het een tijdje uit de weg te gaan. dat heeft bij mij ook geholpen met changeren. zodra hij doorhad dat ik een changement van hem vroeg dan nam hij de benen!ik ben er toen een maand ofzo helemaal niet mee bezig geweest en dat heeft echt geholpen! dat is nu zon 3 maanden geleden en ik heb nu nergens problemen meer mee dat hij zich verzet!

succes!

Chantal

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 23:41

nogal moeilijk uit de weg te gaan...Kheb nl deze 2 maanden bijna elke week wedstrijd...
daarbij los je met 'uit de weg gaan' naar mijn mening niets op..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:46

vraag: als je de achterkant opzij (naar binnen of naar buiten) vraagt in stap, doet je paard dat dan wel? Als dat wel gaat kun je je paard stilzetten en een pasje de achterkant opzij vragen. ik zou dan alleen de voorkant begrenzen. Dan vraag je daarna een pasje om de achterhand en gaat weer voorwaarts weg. De volgende keer vraag je twee pasjes achter en rijdt er weer uit. Dan weer alleen de voorhand. Het gaat erom dat je pas voor pas vraagt in het begin en (hoe gek het wellicht ook klinkt) toch het voorwaartse denken behoudt... dus bij het gevoel niet voorwaarts te zijn kan dat cirkeltje helpen. Op die cirkel vraag je een pas de achterhand naar binnen of naar buiten en laat je paard weer recht worden. Het heeft bij mij gewerkt (voorhand en achterhand moeten bij westerntrail bijvoorbeeld pas voor pas beheersbaar zijn om te draaien in een klein vierkant of achterwaarts door een L-vorm te kunnen).

Door er steeds weer uit te stappen, voorkom je heftig verzet. Als het goedgaat kun je uitbouwen.

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:49

pharagirlke schreef:
nogal moeilijk uit de weg te gaan...Kheb nl deze 2 maanden bijna elke week wedstrijd...

als je het op zon dag uit de weg gaat dan voorkom je irritaties! zonder dat je het door zal hebben, naar mijn mening, word je toch wat gespannender als het niet wil lukken!

maar het heeft mij erg geholpen... dus mss is het het proberen waard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 23:54

dankja voor de tip Anya! Dat ga ik proberen!
Chantal_Ivan: als je dat kan is het natuurlijk het proberen waard, maar ja ik kan het nu eigenlijk gewoon niet..

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 00:49

nee dat snap ik wel!!! je xit dan ook niet echt in een makkelijk pakket!!!

wat jij hebt heb ik precies andersom!!! ik heb moeite met de wending om de achterhand!!! de ene keer heel goed en de andere keer dan protesteerd hij onwijs!!

ik heb dan nu ook een stop ingelast!! doe hetnu al niet voor 2 weken!! denk dat ik dat nog een 2 weken volhou en het dan gewoon weer een keertje ga proberen! hoop dat dat dan hetzelfde resultaat boelt als met de changementen!

Chan

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 13:45

misschien helpt schoudervoor/schouderbinnenwaarts op de volte, en dan je volte elke keer verkleinen. je kunt natuurlijk ook beginnen met een kwart wending. probeer op het moment dat het fout gaat of als het niet meer wil, eerst stil te gaan staan (op het moment dat je bezig bent) en het daarna overnieuw te proberen.

zorg ervoor dat je fanatiek (niet overhaast) aan komt rijden. je kunt ook uit draf beginnen, en een aantal meter voor je wending gaan stappen, het paard heeft dan namelijk nog voorwaartse drang.

als dit allemaal niet werkt kun je hem natuurlijk ook nog een beetje bijtikken met een stokje.

succes ermee

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:19

pharagirlke schreef:

Waarschijnlijk zit je te gespannen op het paard. Deze spanning (strakheid in je lichaam) breng je over, en je hindert je paard er mee, waardoor hij niet fijn kan loslaten in de rug. Begin eens te letten op je ademhaling in het vervolg. Goed in ademen en heel goed uitademen.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:07

Kan het ook zijn dat je je paard te veel begrenst aan de voorkant dat hij daarom in protest komt??

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:30

Ik vind het een goede oefening ..gebruik m ook regelmatig. Paard staat daarna goed aan de hulpen, gebruikt zn achterhand beter en wordt soepeler, wat een superoefening niet .. Maar zoals hier boven al uitgelegd is doe ik het ook, al vind ik de ene kant stukje moeilijker als de andere en daarom wil het ook minder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 16:37

Gisteren moest ik hem doen, en bij het inrijden was ik inderdaad rustig gaan zitten en gewoon lichte druk met mijn kuit en toen deed ie het!niet perfect máár (wat ik het belangrijkste vind) zonder protest en ontspannen!
In de proef ging het ook al 'beter' maar niet gelijk bij het inrijden, wederom ging dat hoofdje even omhoog, gewon rustig weer omlaag laten komen en weer voort gedaan en toen ging het wel zonder al te veel protest! Maar de proef ging al totaal niet goed (niet vooruit te branden en eigenzinnig doen bij wendingen enz, vast pakken in galop en vervolgens neus vooruit en gaan met die banaan ) Dus ik was tevreden over die wending! Dankje voor de tips!