door binnebeen vallen of weglopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

door binnebeen vallen of weglopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 11:33

Tja, het ging lekker, totdat ik ruim een week niet kon rijden wegens uh, medische problemen (een dikke vette blauwe plek precies waar mijn been het zadel raakt, auwieauwie). Doortje heeft iets nieuws bedacht; ze valt dwars door mijn binnebeen en als ze wel eens luisterd loopt ze over de andere kant weg, zo frustrerend! Ze doet dit pas sinds een halve week. De laatste tijd lopen we zowiezo een beetje te klootviolen; ik zit/ zat in een dipje en trok haar daarin mee. Dat zal waarschijnlijk dan ook wel de oorzaak zijn, maar hebben jullie voor mij de oplossing?

M3isSi3j

Re: door binnebeen vallen of weglopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:55

begin eerst eens met je paardje weer goed recht te richten tussen 2 handen en 2 benen. Hij moet op gelijke druk gewoon netjes op 4 benen recht uit kunnen lopen zonder tegen het schot aan te handen of om te vallen. Rij veel op de binnenhoefslag en rechten lijnen als de A-C lijn, recht oversteken van B naar E en diagonalen.

Ook is het van belang dat die goed aan je hulpen is. been is voorwaards of zijwaards. Zitten is terug. Dit krijg je enkel voor elkaar door constant tempowisselingne te rijden en hierbij heel conseqent reactie eisen. Geen reactie is ff bij tikken, een schop of stem verheffen.

Pas als je dit goed voor elkaar hebt kan je werken aan het los rijden in de rug. Door de tempowisselingen en het rechtrichten zal je paardje in balans komen en zn rug los laten, dit zorgt ervoor dat die nagevelijk word en dus gaat nageven -aan de teugel lopen-. Als die nagevelijk is kan je pas buiging in zn rug vragen, iets wat van belang is bij figuren rijden.

Rij veel figuren, ook in contra stelling, op je been en zithulpen. Ga niet aan je teugels hangen, ook niet als die omvalt. Zorg dat je altijd gelijke druk houdt en deze niet hoeft te veranderen, hou deze mogelijkheid open voor momenten dat je je been of zit hulpen moet verduidelijk om de oefeningen te verbeteren en te verfijnen.

Rij je paardje ook eens een stukje terug op de volte en weer vooruit zodat die aan je been blijft. Zet hem eens een pasje opzij over zn buitenschouder als die naar binnenvalt, zodat die weer in everwicht komt. Of zet hem een keertje stil, pasje achterwaards en draaf dan recht weg om weer opnieuw je volte in te zetten.

Elke keer als hij over zn schouder naar binnen valt zet je hme met je binnebeen een stapje opzij over zn buitenschouder. 1 stapje is voldoende, valt die terug naar binnen zet je hem weer een stapje opzei.

Op deze manier zal je paardje beter in balans komen. Het duurt ff voordat je het helemaal voor elkaar hebt maar het is wel de beste methode!

Succes

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 09:16

Het meeste van wat jij zegt doe ik al. Ze is nu behoorlijk recht en contrastellingen doet ze ook. Ze buigt wel oké nu, nog niet helemaal geweldig maar daar moeten we nog aan werken. Ze is in principe aan mijn been, zolang ze voorwaarts moet (wegrijden en overgangen doet ze goed). Op voltes (en dan vooral rechtsom, is haar zwakke kant) dán valt ze door mijn binnenbeen. Het is zo raar, zodra we de volte ingaan loopt ze dan ook wat scheef, al heeft ze een hele tijd rechtgelopen. Op mijn binnebeen reageert ze dan bijna niet en als ik haar dan bijtikt loopt ze over haar buitenschouder weg.

fabienne_Uny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:29

Hey Lu,
Ik wil me er niet direct mee bemoeien hoor.
Maar ik ben nu met hetzelfde bezig met Uny.
Weliswaar in western maar dat maakt geen bal uit.
Irene die mij vaak helpt en ook veel verstand van heeft, zegt dat Uny vast zit in haar schouders en dat ik dat dan moet trainen door over de schouder te laten lopen beetje wijken idee om haar los te krijgen.
Nu heb jij daar mischien geen profijt van maar nu komt het ik kreeg het op rechts niet voor elkaar en Ireen gaf me de tip als je die oefening gaat doen moet je even een spoortje aan doen al is het voor alleen die oefening dat ze wijkt voor druk.
Werkt bij Uny super na 1 keer gebruikt te hebben heb ik het niet meer nodig dus mischien een ideetje.
Groetjes fab
P.S. alle goed met je?
En mandora?