paard heeft angst voor het been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard heeft angst voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:26

Ik rijd af en toe een paard van een kennis, en ik heb een vraag: Het paard heeft angst voor het been. Een heel zacht klopje, echt een fluwelen klopje kan wel, maar als ik ook maar iets harder knijp, loopt ze er echt voor weg.
Ze loopt verder wel nageeflijk, gebruikt de rug goed, en de achterhand komt er mooi onder, dus dat is het probleem verder niet, maar ja, die kuit hulpen hè...

Nou vraag ik me af: kun je ook voorwaartse hulpen op de zit geven, wat ze reageert wel heel goed op zit- en gewichtshulpen, die vindt ze ook niet eng.
En wat kan ik doen om haar van de angst voor de benen af te helpen?

daantjuhhh

Re: paard heeft angst voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:33

die voorwaardse hulp doe je dus al met dat fluwelen drukje.
Maar mag ik vragen wat het beestje kent?

Ik bedoel ik weet verder niks, misschien is hij wel net 5 weken onder het zadel??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:40

Eigenlijk niet veel, ze is altijd recreatief gereden... er is wel wat met haar gedaan op dressuurgebied, ze zou een B proefje kunnen lopen, maar veel indrukwekkender dan dat wordt het niet helaas...

Ze is trouwens al 20, daarom vind ik het ook zo apart dat ze angst heeft voor het been.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:50

ALs je er verder geen bedoelingen hebt om verder met haar te komen..(de sport in)
Zou ik het een beetje voor lief nemen.
ALs je wilt dat ze makker op het been wilt zul je er waarschijnlijk toch wat meer tijd in moeten steken.
Waarschijnlijk als je haar bijvoorbeeld 4 x per week zou rijden en dan conseqent bent met je been zal ze het wel afleren.

Dus als ze onder je uit gaat lopen op onthoudingen geven.
Telkens naar die rust toe.
Heel veel overgangetjes maken.

Ik reed laatst een jong beest en die was aardig rennerig.. die moest ik toen ook telkens op onthoudingen geven.
Telken draf, stap enz..
En elke keer rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:58

Helaas, ik kan haar geen 4x per week rijden, ik heb mijn eigen paard ook nog en hij rijdt er al 3x in de week op...
Voor de rest is het echt een heerlijk dier, en het is geweldig om haar te rjden, ze vindt het zelf ook echt heel leuk... dus ja ik zou wel willen, maar vaker rijden lukt niet, vrees ik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 00:04

ik denk dat je er dan gewoon vrede mee moet hebben.
Je kunt het altijd proberen, telkens oponthoudingen, veel overgangen rijden.
Maar als het er niet veel beter op word moet je er gewoon vrede mee hebben.
Het beestje is al 20 en zolang het paard en jij geniet is het goed toch?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:20

Toch fijn dat ze meteen reageert?? Ik zou het lekker zo houden!! Als je een overgang voorwaarts wil maken, kan je je gewicht een heel ietsje naar voren brengen. Ook kan je veel met je stem helpen

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:32

Je paard moet altijd lopen met een voorwaartse drang. Daar bedoel ik mee het paard moet eigenlijk harder willen dan dat jij aangeeft. Het is dus eigenlijk goed dat dit paard zo verschrikkelijk fijn is. Weet niet of je bedoelt dat het paard echt de hele bak met je aanveegt of dat hij alleen iets harder gaat lopen.

Als hij de bak met je aanveegt moet je hem gewoon terug nemen en opnieuw de hulpen geven. En terug moet ook echt terug zijn. Dit doe je ook als het paard die enkele passen van je pikt. Geef ook alleen maar echt kuit als je dus een ander reactie wilt. Bijv. buiging op een volte of in een overgang. Als het paard dan braaf loopt moet je je been proberen zo stil mogelijk langs zijn buik houden. (niet je benen afstekenen, maar wel eraan houden.)

Hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:05

inderdaad, maar ze zegt dat hij onder haar uitloopt!
En dat mag weer niet.

Tinkie_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 12:59

Hoi,
Het ligt dan denk ik aan het beleren.
Een vriendin van mij heeft een arabier en daar moet je ook superzachtjes aansporen want anders zit ze alweer in draf/galop. Dat beestje is ontzettend streng beleerd. een beetje te streng

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:59

Het is misschien wel fijn als een paard goed aan het been is, maar dit paard is gewoon niet aan het been en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik ken het probleem, en denk dat de enige oplossing ligt in het veel trainen, rustig blijven, maar niet bang worden om je been aan te leggen! Juist wanneer zij wegrent, leg je been aan, zo leert ze dat het niet eng is. Dit kan wel even duren, ben er ook nog steeds mee bezig, is ook n kwestie van vertrouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:21

Dank je wel!!!! Hier heb ik erg veel aan, denk ik... die gewichtshulp naar voren klinkt erg goed, als ze daar goed op reageert, is het probleem dink ik al voor een groot deel opgelost, en LotteW, ik ga idd proberen om er toch mijn been aan te leggen, als ze wegrent... en toch proberen dat ze dat vertrouwen wel krijgt, dit is echt niet fijn..

Ik hou jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:23

hardi schreef:
Je paard moet altijd lopen met een voorwaartse drang. Daar bedoel ik mee het paard moet eigenlijk harder willen dan dat jij aangeeft. Het is dus eigenlijk goed dat dit paard zo verschrikkelijk fijn is. Weet niet of je bedoelt dat het paard echt de hele bak met je aanveegt of dat hij alleen iets harder gaat lopen.

Als hij de bak met je aanveegt moet je hem gewoon terug nemen en opnieuw de hulpen geven. En terug moet ook echt terug zijn. Dit doe je ook als het paard die enkele passen van je pikt. Geef ook alleen maar echt kuit als je dus een ander reactie wilt. Bijv. buiging op een volte of in een overgang. Als het paard dan braaf loopt moet je je been proberen zo stil mogelijk langs zijn buik houden. (niet je benen afstekenen, maar wel eraan houden.)

Hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes.

Nee, ze veegt echt de bak met me aan...

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:38

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:14

Dank je wel