Problemen met het rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheilalover

Problemen met het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 15:22

Hey mijn zus haar verzorgpaard pakt steeds het bit in de mond en zo heeft mijn zus helemaal geen controle meer. Hoe kunnen we zorgen dat haar verzorgpaard het bit niet steeds beetpakt?

En ze snijd ook heel erg de bochten af, ze reageert totaal niet op het binnenbeen. Aan mijn zus haar rijstyle kan het niet liggen, ze rijd al jaren. Hoe kunnen we zorgen dat ze meer reageert op het binnenbeen?

_Mayo_

Re: Problemen met het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:25

Je kan misschien het bit een gaatje korter of langer doen?

Rij je met zweep? kan je een tik(je) bij geven of anders met zachte sporen gaan rijden (niet meteen zwaar nemen, ik weet niet hoe goed ze rijd).

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 17:43

Het bit kan niet korter. En langer moet hij ook niet. Ze rijdt niet met een zweep of sporen. Ik zal het wel even tegen haar zeggen. Ik snap dat je niet direkt te zwaar moet nemen, ze heeft wel vaker gereden met sporen en zweepjes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:47

wat zegt de instructeur ervan?

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 19:30

Ze krijgt zondag les, en dan gaat ze het ook even vragen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:52

Misschien ligt het tuig niet goed?
Of heeft het paard lichamelijk iets?

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 20:14

Hmmm... ja daar kan het ook aan liggen. Ik zal even zeggen tegen me zus over het tuig en het paard is nog best wel groen, ze moet meer reageren op de binnenbeen. Dat doet ze totaal niet! Heb je hier ook grondoefeningen voor of iets anders waarmee je dit kan verbeteren?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:23

Sheilalover schreef:
Aan mijn zus haar rijstyle kan het niet liggen, ze rijd al jaren. Hoe kunnen we zorgen dat ze meer reageert op het binnenbeen?

Als het niet aan je zus zou liggen dan luisterde het paard wel goed naar het binnenbeen.Dus je zus moet het paard goed aan haar been krijgen en dat lukt niet met zweep en sporen jammer als je veel ervaring hebt dat je het zo op wil lossen.

Je kunt het oplossen door heel veel overgangen te rijden en heel veel schijn overgangen rijden.Overhaast niets dus niet gelijk hele stukken veruimen of juist terug laten komen nee een paar pasje is eerst voldoende zeker bij een groen paard maar ben al zeer tevreden met een reaktie van het paard.Wees wel conseqwent en vraag altijd op de zelfde manier of je paard het gevraagde wil doen.

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 20:27

OK ik bel haar nu even en zeg het. Dan gaat ze kijken of dat ook werkt. Zo niet, dan wachten we wel even tot zondag wanneer ze weer les krijgt. Bedankt nog voor je reactie

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:55

Sheilalover schreef:
Heb je hier ook grondoefeningen voor of iets anders waarmee je dit kan verbeteren?
Hier heb je zéker grondoefeningen voor! De basis begint ook naast het paard, niet erop
Als je paard ernaast al niet weg wil voor je druk, doet ie dat natuurlijk ook niet wanneer je erop zit.

Een hele simpele oefening (kun je overal uitvoeren): Ga naast je paard staan en zorg dat het een stapje opzij gaat, van jou weg. Dit doe je eerst heel subtiel, met je vingertoppen raak je net de haren van je paard aan, geen reactie, dan duw je zachtjes tegen de huid van je paard. Nog geen reactie? iets harder duwen. De kracht steeds oplaten lopen wanneer het paard niet opzij gaat. Wanneer het paard zijn gewicht verplaatst (dus zijn gewicht van je af beweegt, dit hoeft nog geen stap te zijn) dan is het in het begin al goed en houd je op met druk uitoefenen. Je paard zal zo leren voor druk te wijken en je hoeft steeds minder druk uit te oefenen op het paard voordat het opzij gaat.
Natuurlijk kun je dit overal mee doen, hoofd omlaag laten bewegen, pas naar achteren, naar voren, opzij, hoofd omhoog, been stukje terug enz... Veel oefenen en het gaat gewoon vanzelf, als je het paard maar op tijd beloont.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:07

Belonen als hij iets goed doet is het eerste. Hoe maakt niet zoveel uit.

Verder, het kan wel aan de rijstyle liggen, ik rij ook al jaren, maar leer nogsteeds in lessen en dingen die ik niet kan zien of merk gaan toch fout.
Veel op je zit proberen te rijden en veel grondwerk en zorgen dat het paard het leuk gaat vinden om voor/met je te werken, zo te horen vind hij dat nu niet echt

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 17:10

Bedankt allemaal:j

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:39

Hoe is het nu afgelopen dan.. ?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:32

Ik denk dat je als ruiter altijd eerst kritisch naar jezelf moet kijken ongeacht hoe lang je rijd of op welk niveau.

Ik kan het natuurlijk zo niet beoordelen, maar ik denk dat je paard niet in balans is, en dat je zus misschien niet duidelijk genoeg is in haar hulpen. Vraag eens een ervaren persoon om te helpen.

Veel succes.