Peros@dubbele longe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

Peros@dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:08

hey,
gister had ik dan eindelijk me bestelling binnen, een longeersingel (met veel ringen) en een dubbele longeerlijn van lammert haanstra
dat moest vandaag natuurlijk even getest worden, en natuurlijk is het weiland waar ik altijd in rijd en longeer, een blubber bende geworden door de vele regen van afgelopen dagen
dus dan maar voor een keertje op het erf testen, ik zeg testen want dit is compleet nieuw voor mij en voor paardlief.
ik denk dat ik een klein kwartiertje heb gelongeert en isaatje16 heeft het ook nog even geprobeerd, en ik zal je zeggen het valt nog niet mee, om niet in de knoop te raken met zoveel touw in je handen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Peros vind de zandhoop (je) best eng
Afbeelding
in het begin vond hij het best raar dat touw achter zijn kont, maar hij heeft eigenlijk geen stap verkeerd gedaan. geen gek gedoe, dus ik ben hartstikke trots op hem

en hier nog een filmpje, hij denkt zeker dat hij MR ED is
http://www.zippyvideos.com/183782702565945.html

Esther_Ziezo

Re: Peros@dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:38

Hoi hoi

Zijn toch leuke fotos geworden zo erg ziet het er niet uit toch ?? Ik vind de derde foto het mooist daarzo loopt peroes lekker door
O jah mij fotos zijn gemislukt ze zijn overbelicht :S
Maarja gaan we tog gewoon nog een keer fotos maken !!!

thomalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:02

hey
mooi paard en loopt ook heel mooi maar is het wel verstandig om op beton te longeren?? ik doe dit altijd in de wei of piste of bak.
voor de rest hele mooie bewegingen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:03

eens met thomalie!! niet erg verstandig om op beton te longeren...als die uitglijd.....

wel leuk paardje!!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 15:13

het beton is van ruw materiaal en uitglijden is dan eigenlijk uit gesloten, ik laat hem natuurlijk dan ook niet galoperen en heb ook maar even wat gedraafd met hem.
maar ik ben het met jullie eens dat het slecht is.
als ik in de bak of padock wil longeren moet ik een endje rijden omdat daar geen bak is, en zoals ik al zei was de wei een modderpoel, en dat is nog linker dan het erf.
omdat hij dan juist uitglijd over het natte gras.

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:16

Verder niemand meer een reactie ???

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 11:33

hoe vinden jullie trouwens het filmpje?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:52

Ik denk dat mensen niet reageren omdat dit onverandwoord is.
HEt beton is nat, je paard heeft weinig grip en kan snel uitglijden wij hebben dit beton ook, en dit is ook erg glad.
Als je paard nu uitglijd heeft hij flinke schaafwonden

Verder leuk dier, laatste filmpje is ook erg leuk

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 14:52

hey,
ik heb al uitgelegd waarom ik even op erf heb gelongeerd.
en ik ben het er mee eens dat het niet goed is.
het is van ruw materiaal en hij heeft geen ijzers, dus zo dramatisch is het nou ook weer niet, en als je naar de DA gaat dan moeten paarden ook over de stenen draven en zelfs wel eens aan de longe over het harde.
en naar de bak gaan was geen optie, ik kon kiezen of even testen op het erf, of hem op stal zetten en weer naar huis gaan, of in het spekglade land hem longeren, dan vind ik zelf, dat het voor een paar minutjes geen kwaad kan.
en als er nog meer mensen zijn die denken dat het spekglad is op dat stukje erf dan ben je van harte uitgenodigd, om te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:06

Longeer je altijd zo ? Ziet er verder goed uit Bij ons gaan we binnenkort ook de dubbele longe proberen! Ben benieuwd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:07

Ooohh.. er staat toch dat ze niet in de wei kon longeren, omdat de wei een blubberbad is Dan snap ik het wel..maar het is op eigen risico natuurlijk..

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:11

leuke foto's

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:15

nou, het is natuurlijk niet zoo goed voor zn spieren enzo, maar voor een keer eventjes kan echt geen kwaad hoor ,, het ziet er heel netjes uit hoor .. en nog suc6 verder met je nieuwe spulletjes en met je pony natuurlijk

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 17:36

Miirthe, Ymmik en meklabo bedankt voor jullie leuke reacties,
normaal longeer ik met bijzet of gogue en een enkele lijn, maar na het boek van lammert haanstra, leek me met dubbele lijnen longeren een echt uitdaging, en het houd wat variatie in het werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:46

Dan wacht je toch gewoon even met longeren tot een andere dag? Ik heb wel eens een paard op beton uit zine glijden en die had voor de rest van zn leven wildvleesbulten op zn achterbeen.
Vooral omdat het de eerste keer is dat ej met dubbele lijenn longeert, je hebt geluk gehad dat je paard zo braaf is, maar als ie 1 keer was geschrokken en even was gaan rennen of bokken ben je dus de l*l.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 20:19

we hebben in het verleden wel eens met het mentuig geoefend, dus zo veel verschil zit er dan niet in he. en de eigenaar longeerd zijn pony''s altijd op het erf, voordat hij een rondje polder gaat doen.
de pony''s zijn daar geboren en hij doet dit al met ze van jongs af aan, dus die dieren zijn dat gewend.
en nogmaals ik weet dat het niet zo goed is, maar het was ook een test hoe het ging, ik had het heus niet gedaan als het echt de aller eerste keer zou zijn dat hij de longeertouw achter ze kont zou voelen.
het is moeilijk uitleggen maar ik zou het ook nooit doen met paarden die niet niet gewend zijn.
en menpaarden glijden ook niet meteen op een plaat hoor als je een bocht met ze draafd over de weg en die hebben vaak nog ijzers eronder ook.

achja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:40

@ mariz ik vindt dat je gelijk hebt over; dat menpaarden ook niet meteen op hun plaat gaan als ze uitglijden.

Zoals Fellor zei je had mischien beter een dagje kunnen wachten.

Ik ben nu even heel erg dubbel strijdig maar als je echt graag wou longeren er de wei was blubberig, mischien is het dan juist ook wel verstandig geweest dat je op beton hebt gelongeerd.
Veel mensen schreven dat het gevaarlijk was om op beton te longeren, alsof het niet gevaarlijk is om op glad, blubberg, gras te longeren. Maar dit is mijn mening.

Verder ziet het er mooi uit, de foto's. Jammer genoeg doet de video het niet bij mij.

Succes nog verder

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:44

Ik moet me eigenlijk inhouden, maar zó slecht, zoals al gezegd is.
Is heel erg slecht voor zijn spieren en hoeven.
Had je hem beter eventjes los kunnen gooien.

Maar anyway, geen gezever, leuk paardje.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:44

Quote schreef:
:oo Ik moet me eigenlijk inhouden, maar zó slecht, zoals al gezegd is.

Losgooien lijkt me nou ook niet echt een goed idee in de blubs.. als je paard daar zo snel in uit kan glijden en lekker gek gaat doen ben je juist nog verder van huis dan dat je hem met de longe in de hand kan houden.
Ik zie dat het touw lang genoeg is (Wow jij hebt echt veel in je handen ik heb veel korter touw wanneer ik met dubbele longe train, vind ik veel handiger dan zoveel touw in m'n handen) dus het paard word niet in een klein cirkeltje getrokken en heeft dus iig al minder kans op uitglijden. De TS weet wel dat het niet goed is en zal het niet weer doen, wie wil nou ook niet graag zo snel z'n nieuwe spulletjes uitproberen. Er is deze keer niets gebeurd dus cool down mensen.. Ze weet echt wel dat het niet goed is

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:26

Hoi, hoe zit die lijn in elkaar?
Wij longeren Armani ook wel eens met twee lijnen, maar dan heb ik gewoon twee losse longeerlijnen. Is dit weer anders dan?
Groetjes Pharlap.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 00:43

Ik longeer ook bijna altijd op die manier.
Ze loopt heel braaf ermee.
Super dat filmpje, had hij wat tussen zijn tanden ofzo??

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 07:09

Ziet er nog best goed uit hoor! Die 2 lijnen zijn nog best lastig. Ook goed dat ie het achter zn kont gewoon accepteerde, dat doet die van mij niet. Ze gaat dan draaien en dan draait het hele touw om haar heen. Ook mooi dier om te zien

Quote schreef:

Het is juist erg goed voor (onbeslagen) hoeven. Mits je paard goed bekapt is kan het ook zeker geen kwaad voor de spieren hoor. Uitglijden lukt alleen als je ijzers hebt, moet je nagaan dat ze ijzers eronder rammen omdat ze anders niet op verharde zouden kunnen lopen, en vervolgens lopen ze er alleen maar slechter op...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 07:28

Pharlap: deze longe is er echt voor gemaakt, het begin bestaat ook uit een dunne stevige koord zodat die makkelijk door de ringetjes glijd, en het is 1 geheel. maar voor een beginneling als mij is het nog moeilijk om niet verstrikt te raken
Shasta: hahaha hij had inderdaad een strootje tussen zijn kiezen, maar hij trekt ook rare bekken als ik de stal naast hem aan het uitmesten ben, een soort van aandacht trekken denk ik.
Toydoll: zo''n gevoel had ik inderdaad ook al, over het beslaan van paarden.
maar goed het is niet goed natuurlijk, maar de eigenaren (lees boeren) vinden het de normaalste zaak van de wereld dat je met die pony''s aan de gang gaat op het erf. en vinden het vaak ook maar raar dat ik loop tezeuren of ik in het land mag. ze zijn dan bang dat ik het land vertrap.
als ik zeg dat het niet goed voor ze is, hebben ze zoiets van ze zien er toch nog steeds goed uit of niet dan... tja aan de ene kant wel natuurlijk.

maar goed, bedankt voor jullie berichtjes hopelijk begrijpen jullie het een beetje

Lisanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:15

thomalie schreef:
hey
mooi paard en loopt ook heel mooi maar is het wel verstandig om op beton te longeren?? ik doe dit altijd in de wei of piste of bak.
voor de rest hele mooie bewegingen

Idd het lijkt me niet echt goed..
Verder leuke foto's!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:07

Quote schreef:

Overdrijven kan ook he

Je had inderdaad beter een dag kunnen wachten. Maar voor de spieren maakt het niet veel uit. (wat kan dit kwaad) Je longeert je paard toch ook in de wei Voor zijn hoeven, ja die slijten sneller. Daar moet je dus mee oppassen.
Uitglij gevaar dat is er wel.
Het is gelukkig goed gegaan. Volgende keer niet doen he