hoe leer je een paard langzaam draven en galopperen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

hoe leer je een paard langzaam draven en galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 12:49

Ik heb een kruizing arabier en draver of iets dergelijks (afkomst niet bekend) E-pony en ze wil dolgraag hard draven en galopperen. Liefst galopperen en zo hard mogelijk. Dat snap ik want langzaam draven of galopperen kost meer kracht om de achterhand eronder te krijgen. Intussen heb ik enorme spierballen gekregen maar ze loopt niet echt langzamer. Ik hang continue in haar mond, voor mijn gevoel dan. Hoe leer ik haar om beheerst te draven. Het zit hem misschien ook in het soort paard (loopt ook met lipjes opgetrokken, ziet er niet uit). Maar heeft iemand een tip misschien?? Ik zit NIET met mijn benen aangeklemd! Ze loopt trouwens in stap prachtig nagevelijk en aan de teugel. Ook in galop en draf maar dan heb ik zeeeeeeeeeeeer zware aanleunig.

Nettie

Re: hoe leer je een paard langzaam draven en galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:31

Misschien hang je juist teveel aan de teugel? Je moet juist leren loslaten van voor, júist bij zo'n snel hangend paard. Neem lichte druk van voor en blijf bijdrijven, dan drijf je je paard zo je hand en en van daaruit kan je meer invloed uitoefenen. Daarbij zijn terugwerkende zithulpen ook belangrijk. Als je paard dan eens een keer écht onder je uit rent kan je haar van voor 1 keer stevig op de rem zetten. Dan weet ze wat ze verkeerd doet en kan je rustig doorrijden met lichte druk op de teugels. Maar probeer het eerst eens op je zit te doen. Voltes rijden en je paard veel figuren laten rijden kan ook helpen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:05

je moet meer schakelen.. constant overgangen rijden op je been en ZIT hulpen. Je handen zijn als een stok achter de deur om je been of zit hulpen de verduidelijk meer niet. Een zware aanleuning betekend dat je dus westrijdje touwtrekken aan het doen met je paardje met als gevolg dat die enkel harder gaat.

Rij dus meer overgangen, voordat hij hard kan zet je hem weer terug in stap of zelfs halthouden en draaf je weer weg. Voel je dat hij harder gaat, weer terug. In het begin zal je hem elke 5 passen terug moeten zetten naar stap of halt, later kan je deze overgangen verkleinen en verfijnen tot ze voor iemand anders bijna niet meer te zien zijn.

let er goed op dat je niet stiekum toch weer druk zet op je teugels maar ga eerst eens werken aan je zithulpen. Zitten is stoppen!

Succes

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:10

ik heb een draver
en zodra zei iets te hard gaat dan zet ik een volte 10 meter in
en je moet veel overgangen rijden
je moet niet in de mond gaan hangen daar gaan ze alleen maar harder door lopen
en je kan tegen werken met je zit
maar ik heb geen zin omdat allemaal uit te leggen ik ben het ook met de reacties boven mij eens!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:40

Loslaten en op je zit gaan rijden.
Niet terug gaan trekken, dan wordt het erger.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:45

Ik heb(had?! ) precies hetzelfde probleem,
kijk eens in [HAW] Iris poging tot dressuur dat topic,
daar heb ik heel erg veel tips in gehad, en vandaag heb ik ze uitgeprobeert, en... het werkte gewoon
ben zo heel lang aan het klooien ermee, en nu door deze tips gaat het gewoon ineens echt goed
Neem even de tijd om dat topic goed door te lezen, en je zal zien dat die tips bij jou ook zullen werken

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:47

misschien voor je in galop gaat en een volte halve baan maken en als je weer op de hoefslag komt in galop over gaan en dan na een kwart bak weer terug nemen en niet trekken, maar los. hielp ook bij mij
hoop dat je er wat mee kunt

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:03

Je zult ook zien als het paard sterker word,dus zijn achterhand o.a meer onder de massa krijgt dat hij uiteindelijk ook makkelijker terug kan komen in de galop(Verzameling)En dus inderdaad veel overgangen rijden en tempowisselingen zodat je paard sterk word van achter .

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:15

Dat had ik in het begin ook met een van mijn verzorgpaarden ( dat waarschijnlijk een balansprobleem). Wat ik niet ging doen is aan de teugels hangen. Ik liet ze los. Gebruikte geen been ofzo en met me zit ging zwaarder zitten en een beetje met me stem langzamer laten gaan.
Heb trouwens eerst alleen op de volte gereden totdat ik merkte dat ze langzamer ging.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:54

als je in zijn mond blijft zitten, reageert hij daar niet naar op, en stiert er gewoon doorheen. probeer eens hem gewoon op een kleine volte te zetten. niet te veel bezig zijn met inhouden, gewoon alleen met je zit. met je teugels zet je hem alleen op een kleinere volte. zo zit je hem minder in zijn mond, maar moet hij toch afremmen. loopt hij weer op een normaal tempo, ga je weer een stukje rechtuit. zodra hij te hard gaat, zet je hem gewoon weer op de volte. zo leert hij vanzelf om langzamer te gaan, zonder dat je hem in zijn mond hoeft te trekken. in ieder geval succes!

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 17:40

allemaal heel erg bedankt... ik ga eens wat proberen. De overgangen deed ik al, dat werkt niet echt, ze wordt er nerveus van. Maar het terugrijden naar stap als ze te hard gaat en dan weer opnieuw proberen ga ik snel proberen. Het balen van dit geheel is dat doorzitten op haar GEEN doen is. Het zit draversbloed in en dravers hobbelen ONWIJS in draf. Als je doorzit word je er echt vanaf gesmeten en al helemaal als ze zo hard gaat. Dat is echt niet fijn. Maar goed, ik ga weer proberen, eens zal het wel lukken, denk ik. Ze leert op zich snel. Dank jullie nogmaasl.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:19

Zo'n pony ken ik ook. Ik rijd nu op een pony die eerst alles snel wou doen. Na 4 keer rijden loopt ie rustig en beheerst. Wat heb ik gedaan? Niet te veel hangen aan de teugels, als ie ervandoor ging, maakte ik gewoon een kleine volte. Meteen omtrekken en weer verder gaan. Wilt ie weer harder, weer meteen op de volte. Met galop ging ik gewoon hele kleine voltes maken. En goed mijn buitenbeen erbij zodat ie wel onder moest treden! Daar heeft ze mee geleerd voortaan rustig te doen. Soms naait (sorry voor taalgebruik) ze er nog tussenuit, maar dan neem ik gewoon weer die volte. Voor sommige misschien gemene manier zo'n kleine volte, het is wel een manier dat werkte bij deze pony!!

Succes verder

moentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:45

[b][i]
veel overgangen rijden
ik heb ook zon pony en wil ook alleen maar hard.
en helpt goed.
van stap naar draf
en dan weer in stap enz
of van de gallop naar de draf en naar de stap

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:22

sannaa schreef:
Ik heb een kruizing arabier en draver of iets dergelijks (afkomst niet bekend) E-pony en ze wil dolgraag hard draven en galopperen.

Reken er maar op dat het een volle draver is Ik kan verder weinig toevoegen aan de rest behalve mijn eigen ervaringen: overgangen rijden, vooral weer rustiger gaan zodra ze versnellen, niet hangen maar ophoudingen maken en zoveel mogelijk loslaten, teugelcontact komt later wel. En uiteraard figuren, op de volte kunnen ze namelijk ook niet zoveel gang maken

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 20:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 20:31

en?? is het een draver. Mijn gevoel zegt dat er meer doorheen zit. Ze is maar 1.50 en ze galoppeert als de beste. Ik denk ook arabier erdoor heen, ze is gedrongen en overbouwt van achteren.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:49

Zo hebben wij er ook een hoor 1.52, overbouwd en veel meergedrongen gebouwd als mij eigen.

Afbeelding

Als ik dat hoofd zo zie, lijkt het mij wel een draver ja Weet je anders ook een naam, of waar heb je haar vandaan? Mag anders wel via pb, dan gaan we ook niet te ver offtopic