Omspringen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Co0lArabiaN

Omspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 08:52

Mijn paard Shanon blijft maar omspringen... De ene keer doet hij het om de pas de andere keer 1 x per les.. Hij springt dan alleen met z'n achterhand om.. Hij is nu 6 jaar, en hij is ook 6 maanden geleden naar een man geweest in Duitsland... Daar bleek dat zijn schouder vast zat.. Die man heeft hem daar helemaal vanaf geholpen!! Superman als hij je paard 1 x ziet kan hij zeggen ofhij nog beter kan worden ofniet..(de dierenartsen hadden hem al afsgeschreven) Vanaf die tijd springt die minder om en rijdt die Supaah!!! (alleen nog een beetje laks met de achterhand, maar dat gaat ook al veel beterzzz) Maar omspringen doet hij nog steeds?? Komt dat omdat die de achterhand nog sterker moet hebben..!!?

Bets

Re: Omspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:05

Rechtrichten. Het is namelijk zo dat je paard meer gewicht op 1 kant gooit en daardoor om gaat springen omdat hij uit balans raakt. Zorg ervoor dus dat je je paard eerst gaat rechtrichten en dat onder de knie gaat krijgen, je zult merken dat het stuk gemakkelijker daarna zal gaan.

Voor meer informatie over rechtrichten en natuurlijke buiging van paard zie ook op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst of bij www.paardenbegrijpen.nl

Co0lArabiaN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 10:24

oww..!! Dus het kan er ook aanliggen dat als je een beter (fijner zadel hebt om stilt zitten) hij ook minder omspringt..
Ik reed een tijdje geleden namelijk op een Kieffer(dressuurzadel) en toen sprong hij geneen x om!!! Ik moet zeggen, Ik zat er toen ook heel stil op omdat dat zadel gigantisch fijn was!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:26

Nou dat zal ook wel kunnen, maar als er een zadel op ligt, die goed op paard ligt, dan maakt niet uit wat voor soort zadel het is. Rechtrichten is rijtechnische aanpak. Heeft niets met zadel te maken. Wel met balans van ruiter maar ook balans van paard.

Co0lArabiaN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 10:36

okej.. Maar ik denk als je een zadel hebt met een diepe zit.. Waarvan je rechtop moet zitten dan je erzelf al een stuk beter opzit...?? Jah ik weet niet maar??:S Maar ik heb momenteel namelijk een veelzijdigheids zadel met een neiging tot springzadel.. Daardoor wordt je heel erg naar achtergedrukt en ga je er als het ware al een beetje scheef opzitten... Maar hij springt ook al stukken minder om dan eerst!! Zou het dan ook met zijn achterhand te hebben kunnen maken.. Maar wat jij zegt dat zal ik zeker doen.. !!!! Bedankt

Bjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 19:54

Hoi,

Mijn paard springt ook over in galop. Hij doet dit bij het losrijden maar als hij er enmaal "doorheen" is kan ik alles met hem doen. In overleg met mijn instructeur houd ik druk op de buitenteugel en vraag niks met mijn binnenhand (wel contact houden uiteraard). Verder goed aanvullen met het binnenbeen en proberen zo stil mogelijk te zitten om zijn balans niet te verstoren. Op de rechte lijnen houd ik hem iets naar binnen gesteld. Voor mij paardje is dit een goede oplossing.
Hopelijk heb je er iets aan. Veel succes!

Co0lArabiaN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 22:06

Heel erg bedankt gaak direct proberen
hij spingt nu heeeeeeel soms nog om.. In de bak
maar als ik buiten een x hard ga Springt die machtig vaak om.. maar het is al een stuk minder dan eerst..

Rietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:21

Irma deed het eerst ook heel erg..
het is idd wat ((Bets)) al zei met je gewicht aan 1 kant gooien...
En als die goed zit gewoon belonen en weer terug nemen en dan weer elke x opnieuw proberen..
Zo heb ik het gedaan met Irma en het is me ook gelukt dus het lukt jou ook vast wel

Co0lArabiaN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 18:04

kdan rietje.. maar sprong irma bij jouw ook over dan.. hij springt nu veel minder om gelukkig