niet soepel, druk, racen, niet stoppen..wat moet ik doen?!?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aam_mic

niet soepel, druk, racen, niet stoppen..wat moet ik doen?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 22:58

ik heb een verzorgpony (new forest/arabier, pas 5) en hij is nogal druk en niet echt soepel en stijf en hij tilt ze achterbenen niet goed op en hij wilt graag racen maar dan ook pas bij het weiland stoppen.. de baas is al aan het oefenen zodat hij niet meer overal gaat racen en dat doe ik ook maar bij sommige plekken blijft hij er vandoor gaan dan kan ik wel heel hard in z'n mond gaan trekken of in een keer om trekken maar dan beschadig ik zijn mond en daar heb ik ook geen zin in, ook kan ik hem maar 1 kant op draaien de andere kant is helemaal stijf of hoe zal ik het zeggen onbuigbaar lijkt wel.. ook draafd hij ontzettend hard en wilt niet rustig draven en galoperen ook niet echt.. sinds ik een sterker bit heb en daarmee rijd ik hem dan aan de teugel en daar is hij wel iets rustiger van geworden maar soms dan gaat hij niet aan de teugel of onwijs erg lopen hangen en dat doet ontzettend pijn in me handen, vandaag lukte het me om rustig te draven op een volte en om te galoperen(in het bos want wij hebben dus geen bak!) wel ging hij er weer een keer vandoor en toen galopeerde die ook een stukje over de stenen na een paar passen stopt hij dan wel maar het is wel slecht.. hij heeft ook een harde mond(eelt) en ik en die baas smeren er al zalf op zodat het het wat zachter weer maakt, dan krijgt hij meer gevoel en dan luisterd hij weer wat beter (hopen we) misschien hebben jullie een paar tips voor me? verder is hij ontzettend lief nooit bijten bokken trappen geen rare sprongen maken (heel af en toe schrikt hij nog wel is maar dan blijf je makkelijk zitten want hij springt geen 10 km ver) je kan ook vragen stellen over hoe hij dan doet ofzo, maar ik hoop dat jullie ook nog wat tips hebben. ik ga binnenkort wel prive les nemen maar ze hebben steeds geen plek ben nog even verder aan het kijken maar het is allemaal zo duur, misschien weten jullie nog iets? ik hoop wat reacties

Sily

Re: niet soepel, druk, racen, niet stoppen..wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:37

Hij tilt zijn achterbenen niet goed op en nu rij je hem met een sterker bit aan de teugel?
Dat klinkt helaas niet als beter meis.

Ik hoop voor je dat je snel je priveles krijgt, want het is wel erg veel om even zo uit te leggen via Bokt.

Maar wat tips waar je misschien wat aan hebt: *mijn paardje had ook een behoorlijke vuurpijl in haar kont en soms nog*

Probeer hem te rijden op je zit, hoe je het ook probeert, een sterker bit, trekken, rukken etc. zal niets oplossen, je maakt hem er alleen maar sterker en stugger van.
Ga diep zitten, maak je zwaar, adem goed en diep in en uit en ontspan.
Tijdens draven als hij sneller wil langzamer gaan lichtrijden, uit de maat en bewust zwaarder gaan zitten, niet neerknallen in het zadel maar gewoon badrukkelijk gaan zitten zeg maar.

Als je stapt draaf je aan, draaf een paar passen, voel wanneer hij onder je uit wilt lopen en neem hem terug, gebruik hierbij je zit, diep zitten en uitademen, een ophouding en eventueel nog 1, ook je stem kan je hierbij gebruiken maar als je hem voor bent zal het niet zo moeilijk zijn als dat hij al op volle toeren draait zogezegd.

Blijf hierin ontspannen, niet trekken en doen aan de teugels, wel contact maar gewoon losjes, breidt dit steeds verder uit maar zorg ervoor dat jij hem terug neemt voordat hij sterk wordt, zal in het begin misschien maar een pas of 3 zijn maar dit wordt echt beter.

Maak veel schijnovergangen, laat hem helemaal terug komen in draf alsof je gaat stappen en rij hem dan weer rustig naar voren, goed voor zijn achterhand en zo krijg je hem wat meer aan het been, ook wegrennen is een teken van niet goed naar het been luisteren.

Steek je benen niet af als hij loperig wordt, houdt ze er aan, ondersteunend en regel het tempo met je zit, daar moet hij op reageren.

En als laatste hou hem bezig, hou zijn aandacht bij jou, als hij hard wilt ok, maar dan wel doorgaan als hij wilt stoppen, dan merk je vanzelf dat hij terug wilt komen in tempo, ga niet trekken aan de teugels, zo maak je het juist makkelijker voor hem om hard te gaan.
Hoe losser jij aan de voorkant blijft. hoe eerder de lol er voor hem af is.
Rijdt voltes, slangevoltes, stelling, wat hij dus nog niet heeft, kan je ook oefenen, je kan hem wat losser maken door voltes, gebroken lijnen etc. dit zal idd nu moeilijker zijn omdat hij stug is en gewoon onder het werk vandaan rent, maar ook als hij weg wilt rennen, hou jij hem bezig, keihard in galop?
Is goed, maar dan wel op de volte die jij wilt, met de stelling die jij wilt, met jouw been eraan en dus op jouw manier.
Dat hebben ze snel genoeg door.

Succes ermee, dit is zo'n beetje het hele rijtje wat toendertijd bij mijn paardje er door heen gejaagd is *bij wijze van* en moet zeggen dat al deze dingen stuk voor stuk geholpen hebben, al is het wel onwijs hard werken geweest.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:48

Zorg dat je snel les krijgt!

Als ik het zo lees loopt je pony niet aan de teugel maar wordt hij in de krul getrokken, vooral omdat het met een scherper wel gaat...
Een paardemond krijg je niet zachter door er zalf op te smeren, die krijg je door met zachte hand te rijden en als je paar aan het been is.
Imo vlucht je pony voor alle hulpen die je geeft. Zorg er echt voor dat je snel fatsoenlijk les krijgt!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:52

Typisch geval van niet goed rechtrichten van de pony. Elke pony of paard heeft natuurlijke buiging, dwz dat ene kant korter bespierd is als andere kant, die korte kant moet je wat op gaan rekken om gewicht over 4 benen te gaan verdelen en dat je pony in balans zal gaan komen. Ik zal stukje kopieren van site www.hoefkatrol.com wat de gevolgen kunnen zijn van niet goed rechtrichten, daar staat overigens ook veel informatie op vermeld over natuurlijke buiging en hoe je dit kunt ontdekken, succes ermee:

Natuurlijke buiging
De meeste problemen bij het paardrijden en in de omgang met paarden ontstaan doordat ieder paard van zichzelf enigszins scheef staat. De evolutie heeft er voor gezorgd dat bij zowel mens als dier beide lichaamshelften niet gelijk zijn, dat het lichaam dus asymetrisch is en dat het fenomeen links- en rechtshandig bestaat. Iedereen weet van zichzelf wel of hij links- of rechtshandig is, maar niet veel ruiters weten van hun paard of het linksgebogen of rechtsgebogen is: paarden staan van nature iets meer naar links of naar rechts gesteld, dus zijn van nature naar links of rechts gebogen. De ene helft van het lichaam is handiger en sterker, de andere helft is zwakker en slapper.

Deze scheefheid hoeft onder natuurlijke omstandigheden geen probleem te zijn voor een paard en de scheefheid is geen probleem als mens en paard gescheiden wegen gaan. Maar als we op het paard gaan rijden kunnen er allerlei problemen ontstaan, omdat het paard tijdens het rijden met tientallen kilo's extra belast wordt.

Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn bijvoorbeeld:

het makkelijk naar één kant buigen en moeilijk naar de andere kant
ongelijke aanleuning of het paard pakt één teugel vast en neemt de andere niet aan
het op de ene hand wel kunnen galopperen en op de andere hand niet
het versnellen na een vliegende galopwissel
het niet-vierkant halthouden
het appuyeren dat wel lukt naar de ene kant maar niet naar de andere kant
het hoofd dat verkeerd kantelt
schudden met het hoofd
tandenknarsen
taktfouten
het onregelmatig verruimen
het schuin achteruitstappen
steigeren of bokken
het paard is extreem nerveus omdat het de oefeningen niet kan doen die de ruiter vraagt
het paard heeft een scheef bekken
het paard heeft ongelijke hoeven
het paard heeft rugproblemen
het paard loopt met een hanentred
het paard heeft spat
het paard heeft kissing spine
het paard heeft hoefkatrol

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 13:29

bedankt voor jullie reacties, ik heb eindelijk les gevonden ben even gaan kijken en volgens mij kan ze mij onwijs goed helpen en ze is nogal goed koop. ook heb ik een bak gevonden waar ik nu dus beter kan oefenen.

Feti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:53

Su6 en hou ons op de hoogte van je ontwikkelingen Misschien kan iemand anders daar weer van leren!

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:27

wij hebben ook zo een paard op de manege die aleen maar racen wil.
probeer veel voltes te rijden als hij druk gaat doen en wil racen.
blijf zelf ook ontspannen dat is soms er moeilijk maar mischien werkt het.
hopelijk gaat het over een tijdje weer goed.

micrimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:12

heej allemaal!!
het gaat nu al een stukje beter met hem , wij (ilse en ik(eigenaar)) doen nu heel rustig met hem en rijden hem op de volte als hij er vandoor wilt gaan.
we gaan nu allebei proberen hem aan de andere kant hem soepeler te krijgen.
ik hoop dat alles lukt
xxx rianne

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:24

Goedzo!
Paardrijden is heel moeilijk maar dat maakt het ook weer een uitdaging! Succes!

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 22:29

hoiii rian:P wist niet dat jij deze gelezen had, maar inderdaad gaat al een stuk beter ga dus ook af en toe lessen. we zijn dus nu echt niet meer gaan racen of hard gaan galoperen en dat helpt dus goed heeft iemand nog andere tips?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:56

Probeer goed voorwaarts neerwaarts te rijden, eerst de ontspanning erin te rijden. Zodat paard de hand gaat volgen en de rug kan ontspannen. Dat is belangrijk iets. Als er geen ontspanning bij paard gecreeerd kan worden, dan zul je het paard niet fijn kunnen rijden. Succes ermee.